Resultat 1 till 24 av 24

Hur göra om någon kopierat min sajt rakt av?

  1. #1
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    Såg igår att min sajt blivit kopierad rakt av
    Hur f*n skall man gå tillväga för att få bort eländet? Har mailat personen och också pm´at denna på w n där denne är aktiv. Inget svar ännu.

    Känner mig rastlös nu så jag postar ett inlägg här. Är det fel avdelning så flytta gärna.

  2. #2
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Kontakta webbhotellet (om du kan identifiera det via IP) och påpeka brott mot upphovsrättslagen.

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    1) Anmäl till Google som dublicate content.
    2) Blogga om det från en stark blogg så att rubriken från blogginlägget syns direkt under hans URL: "XX är en oseriös skojare som kopierat min sajt".
    3) Informera övriga personer på forumet där han är aktiv om det.

  4. #4
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    Rundkvadrat

    Har gjort detta och fick svaret att de måste få in en anmälan från mig skrivet av advokat eller nåt. Struligt verkar det som.

    hans99
    1)Håller på nu.
    3) Skall göra det också, tänkte att personen skulle svara men det behövs väl egentligen inte.

  5. #5
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Om du inte får något svar och positiv reaktion: polisanmäl (bifoga så mycket underlag som möjligt ink kontaktinformation till hosten), kontakta webbhotellet
    (även här med så mycket underlag och "bevis" som möjligt) och till sist: häng ut personen på WN.

    Var hela tiden lugn och sansad. Om du går för mycket på känslor kommer du själv bara att förlora på det.

    Lycka till!

  6. #6
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    har länge haft i tankarna att göra en blacklist sida där man kan regga sidor (och personer) som gör precis som du säger.
    har bara inte haft tid, så det hjälper väl inte dig nu tyvärr :/
    Annars är det bra att försöka skylta med vad personen gör så mycket som möjligt, länk till användarens profil osv. så personen förhoppningsvis får sota för vad denne gör.

  7. #7
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Jag kan blogga om det (rundkvadrat .com) om du skickar PM med adress, bakgrund etc.

  8. #8
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av kers
    och till sist: häng ut personen på WN.
    Vad anhängarna av "häng ut på WN"-metoden inte fattat är att de själva riskerar att låsas in för förtal om de råkar ge sig på fel person.

    Det är nämligen inte tänkt att den svenska rättvisan ska skipas av QU, utan något som kallas för Domstolsverket. Pröva med en stämning mot företaget som satt upp webbplatsen istället. Det är ungefär lika enkelt och brukar till skillnad från WN leda till agerande istället för diskussioner.

    Du kan också ansöka om intrångsundersökning hos Kronofogdemyndigheten.

    I sista hand kan du också göra en polisanmälan om en privatperson kan knytas till brottet.
    Senast redigerat av Nord den 2007-03-06 klockan 22:10.

  9. #9
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    ja det gäller nog att ta det lugnt med en "uthängning"

    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Vad anhängarna av "häng ut på WN"-metoden inte fattat är att de själva riskerar att låsas in för förtal om de råkar ge sig på fel person.

    Det är nämligen inte tänkt att den svenska rättvisan ska skipas av QU, utan något som kallas för Domstolsverket. Pröva med en stämning mot företaget som dragit upp webbplatsen istället. Det är ungefär lika enkelt och brukar till skillnad från WN leda till agerande istället för diskussioner.

  10. #10
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av ThomasA
    Har gjort detta och fick svaret att de måste få in en anmälan från mig skrivet av advokat eller nåt. Struligt verkar det som.
    Det där är bara slirigt uttryckt för att slippa befatta sig från deras sida. En advokats ord har ingen tyngre formell verkan än dina egna, vilket du bör påpeka. Lämna något bevis för att din webbplats är äldre och kräv ett svar. Påpeka att det olagliga innehållet ligger på deras servrar.

  11. #11
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    Citat Ursprungligen postat av rundkvadrat
    Det där är bara slirigt uttryckt för att slippa befatta sig från deras sida. En advokats ord har ingen tyngre formell verkan än dina egna, vilket du bör påpeka. Lämna något bevis för att din webbplats är äldre och kräv ett svar. Påpeka att det olagliga innehållet ligger på deras servrar.

    Drog iväg ett till mail till dem. Finns i US så det gör inte saken lättare

  12. #12
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Där har du orsaken till ordet "advokat". Trist för dig

  13. #13
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    Citat Ursprungligen postat av rundkvadrat
    Där har du orsaken till ordet "advokat". Trist för dig
    Mmm.. Frågan är om man skall posta på w n också eller lugna sig ett tag.

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Väldigt svenskt att lägga nivån för "egen rättsskipning" där. Känns som vi har en inflation i ord.

    Själv skulle jag spara det ordet för handlingar som t.ex.
    1) Stänga ner webbplatsen via sabotage.
    2) Tvinga "ägaren" att stänga ner den via fysisk eller psykisk tortyr.
    3) "Inkassera" en "bötessumma" olagligt via tvång.
    m.m.

    Men det är väl en smaksak hur man använder ord.

  15. #15
    Victors avatar
    Victor Victor är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Birkastan, Stockholm
    Inlägg
    25
    Alternativt så kan du välja att ignorera det bara, och gå vidare.

    Jag arbetar själv med en av de största siterna inom ett av de mest konkurrensutsatta segmenten på den amerikanska marknaden, och det går inte ens att räkna antalet manuella designstölder och automatiserade contentscrapers som vi upplever. Utöver det så tillkommer alla som kopierar idéer från allt till linkbaits och marknadsföring - till vad som helst.

    Även om det finns konkreta förslag i tråden på hur du kan gå tillväga, så är det antagligen inte värt besväret. Ta det som en komplimang istället, och utveckla något ännu bättre. Kom också ihåg att webben till stor del bygger på refinierade idéer (eller stölder, beroende på hur man definierar saker).

    Originalitet, kreativitet och kvalitet brukar dock vinna i längden.

  16. #16
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Han har ju kopierat ett antal sajter från folk som är aktiva på både det här och det andra forumet. Bland annat har vi ju:
    www. nyfikenvital.info
    , samt även och lite "roligare":
    katalogen.nyfikenvital.info

    Vilka dock inte har blivit indexerade.

  17. #17
    obes avatar
    obe obe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av rundkvadrat
    Kontakta webbhotellet (om du kan identifiera det via IP) och påpeka brott mot upphovsrättslagen.
    Kontakta de annonsörer som finns på sajten kanske kan vara något? (För jag antar att det finns annonser?)

  18. #18
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    ...och det går inte ens att räkna antalet manuella designstölder och automatiserade contentscrapers som vi upplever. Utöver det så tillkommer alla som kopierar idéer från allt till linkbaits och marknadsföring - till vad som helst.
    Jag har haft en liknande situation sedan flera år tillbaka. Håller med om Viktor att i de flesta fall finns det inget som kan göras - tyvärr.

    Det som nog brukar fungera är att kontakta annonsörerna på sajten och säga vem de har att göra med. Jag har på detta sätt lyckats stänga flera AdSense och andra affiliate konton. Frågan är ändå till vilken nytta? Sidorna finns ändå kvar :-(.

  19. #19
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Citat Ursprungligen postat av Victor
    Alternativt så kan du välja att ignorera det bara, och gå vidare.

    Jag arbetar själv med en av de största siterna inom ett av de mest konkurrensutsatta segmenten på den amerikanska marknaden, och det går inte ens att räkna antalet manuella designstölder och automatiserade contentscrapers som vi upplever. Utöver det så tillkommer alla som kopierar idéer från allt till linkbaits och marknadsföring - till vad som helst.

    Även om det finns konkreta förslag i tråden på hur du kan gå tillväga, så är det antagligen inte värt besväret. Ta det som en komplimang istället, och utveckla något ännu bättre. Kom också ihåg att webben till stor del bygger på refinierade idéer (eller stölder, beroende på hur man definierar saker).

    Originalitet, kreativitet och kvalitet brukar dock vinna i längden.
    De här skriver jag under på. Lägg tiden på att förbättra din sajt istället för på advokater.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  20. #20
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    Kan bara meddela att jag har gått vidare

    Edit: Har alldeles för många nya projekt att jobba med istället för denna soppa.

  21. #21
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Jag gissar på att detta handlar om han som laddar andras sidor i frameset?

    Har ni testat:

    1. Spärra IP (funkar iofs nog inte eftersom det är klienten som gör förfrågan på sajten)

    2. Spärra referral (om någon av hans sidor gör förfrågan genom frameset borde detta fungera)

    3. Spärra med javascript (tänk på att nya webbläsare har spärrat cross-domain-script så han kan inte påverka er sida med javascript)


    Berätta gärna lite mer vad han gör.

  22. #22
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av Victor
    Originalitet, kreativitet och kvalitet brukar dock vinna i längden.

    Absolut! Det är dessutom statistiskt bevisat att den som är först är oftast ledande eller bäst på det som de gör. Ett extremt exempel är killen som körde den där miljonpixelreklamen.

  23. #23
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    Jag gissar på att detta handlar om han som laddar andras sidor i frameset?

    Har ni testat:

    1. Spärra IP (funkar iofs nog inte eftersom det är klienten som gör förfrågan på sajten)

    2. Spärra referral (om någon av hans sidor gör förfrågan genom frameset borde detta fungera)

    3. Spärra med javascript (tänk på att nya webbläsare har spärrat cross-domain-script så han kan inte påverka er sida med javascript)


    Berätta gärna lite mer vad han gör.
    Det lustiga var att min sajt var inte i frameset. Han kopierade sajten rakt av med en likandan .info domän.

    Läser du hela tråden så ser du mera. Kan är en fuling och har varit extra ful på dem som öppet gnabbade med honom. Själv lade jag snabbt ner det hela för det är waste of time.

    Själv fick jag ett erbjudande om att "köpa tillbaka" min kopierade sajt. Killen har humor

    och ja jag har gått vidare

  24. #24
    obes avatar
    obe obe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av obe
    Kontakta de annonsörer som finns på sajten kanske kan vara något? (För jag antar att det finns annonser?)
    Jaha, nu har min sida blivit kopierad också. Det är väl den där Läderlasse som varit framme igen. Det känns ju som han läser här på SEO-forum så jag rekommenderar inte någon som som har verksamhet inom träning/hälsa att sin länk i signaturen här.

    Min sida:
    http://www . kosttillskottguiden . se

    Kopian:
    http://ko sttil lskott gu iden.
    blogspot.com

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 09:23