Resultat 1 till 12 av 12

Subdomäner eller kataloger?

  1. #1
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Eftersom jag inte hittade någon tråd på detta forum om ett ofta återkommande ämne, så tänkte jag föra upp det för diskussion.

    Vad är bäst för att maximera sökmotortrafiken: Subdomäner eller kataloger?

    Ponera en större, befintlig webbplats. Det är en typ av community som erbjuder forum, bloggar och nyheter. Den ska fräschas upp med ny design och bättre funktioner. Tanken är att få så många som möjligt att diskutera på sitt lokala språk och inte på engelska som varit standard fram tills nu.

    -Låt oss säga att det rör sig om ett 50-tal länder.
    -De största länderna har 20 000 användare.
    -De minsta har 30 användare.
    -Tanken är att vid en viss punkt byta till landsspecifika domäner, t. ex när Sverige får 10 000 användare så skiftas till ccTLD, dvs sida.se.

    Men först ska alltså avgöras - vad ger mest sökmotortrafik:
    Ett 50-tal underkataloger (t. ex sida.com/se) eller ett 50-tal subdomäner (t. ex se.sida.com)

    Som jag ser det, är detta fördelar respektive nackdelar med kataloger och subdomäner..

    Fördelar med subdomäner (förutsätter landsspecifik host för större länder, t. ex svensk host för se.sida.com):
    -Subdomäner kan tydligare separeras till olika länder.
    -Lättare att få inlänkar, inte minst från kataloger.
    -Kan dominera listan över sökresultat bättre. (ex: http://www.google.se/search?hl=sv&so...meta=&aq=f&oq=)
    (I detta fallet förhoppningsvis med 1 lokalt + 1 utländskt resultat.
    -Bättre länkkraft internt (flera olika domäner)
    -Enkelt att skifta till egna landsdomäner (ex: sida.se) när det finns tillräckligt med användare.
    -Lättare att ranka lokalt.

    Fördelar med kataloger
    -Skapar en mer auktoritär sida; med mycket mer innehåll på samma domän.
    Olika sektioner ses som delar av en enda stor sida.
    -Går förmodligen snabbare att ärva Pagerank och trovärdighet.
    -Kostar mindre och går snabbare att sätta upp
    -Lättare att ranka högt med startsidan (normalt engelska)

    Så, lutar det att välja subdomäner i detta fall?
    Kanske köra kataloger för de riktigt små länderna?

    Vore kul att höra lite synpunkter kring detta.

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hej Macke,

    Tycker du har täckt in det mesta i dina för- och nackdelar.

    I sådana här större fall får man nog titta på varje enskilt fall. Hur katalogstrukturern ser ut i dagsläget osv. Jag tror att i sådana här beslut får man se vad som funkar bäst tekniskt sett och vad som är mest användarvänligt och ta beslut från det hållet snarare än SEO. Med olika subdomäner kan man även till exempel lättare sprida belastningen på olika servrar.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Känner att jag måste svara då det är så trevligt att se dig svara så bra på dina egna frågor Macke Scenariot du beskriver liknar ju .Ning sajterna. Fantastisk tråd som vanligt

    mvh Anders

  4. #4
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Hej Macke,

    Tycker du har täckt in det mesta i dina för- och nackdelar.

    I sådana här större fall får man nog titta på varje enskilt fall. Hur katalogstrukturern ser ut i dagsläget osv. Jag tror att i sådana här beslut får man se vad som funkar bäst tekniskt sett och vad som är mest användarvänligt och ta beslut från det hållet snarare än SEO. Med olika subdomäner kan man även till exempel lättare sprida belastningen på olika servrar.

    Katalogstrukturen saknar idag subdomäner. Men det finns inte heller några kataloger för olika länder, då detta är en ny funktion. Ponera att det finns 100 000 medlemmar idag. Nu ska dessa få möjlighet att skriva på lokalt språk. Vill kunna tracka allt så mycket det går och tydligt få sökmotorer att förstå var sidan är baserad.

    Förmodligen är lokala domäner (ccTLD, t. ex sida.se) för de största länderna och subdomäner med lokal hosting för mindre länder ett bra alternativ, inte minst med avseende på hosting. Tror att Google lägger större vikt än många tror på just hostingen. Det har egna tester visat.

    Bra info med belastning Jim, ska lägga till det också..

    Jo, visst måste man gå på vad som är mest användarvänligt, praktiskt, kostnadseffektivt etc.

    Kan slutligen lägga till att det förmodligen blir enklare att hantera analytics med subdomäner, ett tips från Bernt.

  5. #5
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av zooloo
    Känner att jag måste svara då det är så trevligt att se dig svara så bra på dina egna frågor Macke Scenariot du beskriver liknar ju .Ning sajterna. Fantastisk tråd som vanligt

    mvh Anders

    Kul du gillar den. Hur har det gått med .ning sajterna efter ny katalogstruktur?

  6. #6
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Maccke
    Kul du gillar den. Hur har det gått med .ning sajterna efter ny katalogstruktur?
    Jag väljer att svara dig med ett intressant PM

    mvh Anders

  7. #7
    rikfreds avatar
    rikfred rikfred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    34
    Jag tycker definitivt du ska köra på subdomäner.
    Fredrik Winberg | SEO-konsult på iProspect

  8. #8
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag tycker faktiskt att det brukar bli krångligare med analytics med subdomäner, åtminstone att få någon sorts översikt, möjligt att det går att lösa det på smidigare sätt än jag gjort dock.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag brukar föredra att använda olika profiler i Google Analytics för olika subdomäner. I alla fall när det handlar om olika språk/marknader. Vill man sedan ha en profil som samlar alla data går även det bra.

    Man lägger till denna rad i scriptet som läggs in på sidorna (byt ut domain.com ):
    pageTracker._setDomainName(".domain.com");

    Den gör att cookies registreras oberoende av subdomän.

    Sedan använder man originalprofilen som uppsamlingskonto (spårar alla subdomäner) och skapar en profil för varje sub domän där man lägger till ett filter som endast inkluderar den subdomän som man vill spåra.

    Eventuellt kan man lägga till ett filter som lägger till hostname på alla urler i den profil som spårar alla subdomäner, för att se skillnad på de olika sidvisnignarna.

    Men det är klart att man kan uppnå samma resultat med underkataloger.

    Dock är det mycket enklare att använda sig av verktyg som till exempel LinkScape från SEOmoz för att följa utvecklingen av backlinks för varje språk/marknad om man har använt subdomäner.

  10. #10
    jonas02s avatar
    jonas02 jonas02 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    52
    1. Underdomäner gör att Google kan spindla dig snabbare.
    2. Kostnad och tid att sätta upp förstod jag inte, kodmässigt så skiljer det sig kanske 4 rader?

  11. #11
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Bra info där Bernt!

    Tror också att det blir lättare att tracka för varje enskild marknad med subdomäner - både när det gäller analytics och backlinks.


    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Jag brukar föredra att använda olika profiler i Google Analytics för olika subdomäner. I alla fall när det handlar om olika språk/marknader. Vill man sedan ha en profil som samlar alla data går även det bra.

    Man lägger till denna rad i scriptet som läggs in på sidorna (byt ut domain.com ):
    pageTracker._setDomainName(".domain.com");

    Den gör att cookies registreras oberoende av subdomän.

    Sedan använder man originalprofilen som uppsamlingskonto (spårar alla subdomäner) och skapar en profil för varje sub domän där man lägger till ett filter som endast inkluderar den subdomän som man vill spåra.

    Eventuellt kan man lägga till ett filter som lägger till hostname på alla urler i den profil som spårar alla subdomäner, för att se skillnad på de olika sidvisnignarna.

    Men det är klart att man kan uppnå samma resultat med underkataloger.

    Dock är det mycket enklare att använda sig av verktyg som till exempel LinkScape från SEOmoz för att följa utvecklingen av backlinks för varje språk/marknad om man har använt subdomäner.

  12. #12
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av jonas02
    1. Underdomäner gör att Google kan spindla dig snabbare.
    2. Kostnad och tid att sätta upp förstod jag inte, kodmässigt så skiljer det sig kanske 4 rader?
    Tack för dina synpunkter Jonas.

    Tror att spindlingshastighet kan bero lite på var i strukturen olika dokument ligger.

    Angående kostnad så menar jag framför allt hur mycket tid det tar att sätta upp subdomänerna vs katalogerna, köpa lokal hosting vs köra allt på samma webbhotell etc. Om du inte gör det själv så blir det ju en kostnad. Om du gör det själv så blir det kanske inte en direkt kostnad, men tid som får läggas på det - tid som du kunde gjort något annat på istället.

    Då tror jag att det är snabbare och billigare att få igång kataloger. Bara att hitta stabila hosting-alternativ och peka om subdomäner för flera olika länder kan ju ta rätt många timmar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Peka om subdomäner
    Av Cassis i forum Domänen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-17, 21:40
  2. Subdomäner i Google sitelinks
    Av MattiasN i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 12:54
  3. Subdomäner och site:
    Av Magnus i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 23:08
  4. Subdomäner tar över SERPen
    Av Marcin i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 18:30
  5. Använda subdomäner
    Av blabers i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 11:41