Resultat 1 till 5 av 5

Ev tapp och vad det beror på?

  1. #1
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Har en kund vars trafik gått ner ifrån 1300 besökare om dagen men som nu (enligt Analytics) har enbart 100 besökare om dagen. Alla SEO positioner i SERPen ligger kvar där de bör vara och AdWords pumpar på sina annonser precis som vanligt, hmm vad kan detta bero på?

    Är det så här det ser ut när man håller på att bli utkastad ifrån SERPEN? Att SERP positionerna ligger kvar ett tag MEN trafiken minskar drastiskt med 90%. Är intresserad av vart jag skall felsöka på ett effektivt sätt

    Kan det bli fel på analytics? Har ni varit med om det? Tidigare har jag bara sett ett totalt tapp och då beror det på scriptfel i analytics men det kan det ju inte vara frågan om nu

    all råd tas emot tacksamt

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Någon som uppdaterat webbplatsen och "glömt" lägga in GA-scriptet?

    Om positionerna finns kvar (har du testat i en helt ren webbläsare) så är det enda möjliga orsaken, om inte nischen i sig är säsongsbetonad (t ex jul, nyår, påsk, midsommar andra högtidsdagar, vintersport etc.)

    PM gärna webbplats + sökord, så kan jag kika hur positionerna ser ut "härifrå"

  3. #3
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Har vi en tråd för analytics kanske?

    Har PM:at dig Patrick. Tack! Det jag kan se är att all form av besökare drastiskt minskat enligt analytics.

    Besökarflöde>> Länktrafik har minskat med 90%
    Besökarflöde>> Ej betald söktrafik har minskat 90%


    Nischen är inte säsongbetonad men väl vecko betonad. Sökmönstret återkommer veckovis, dvs alla onsdagar ser likadana ut såsom alla måndagar o s vidare

  4. #4
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Har troligen hittat felet: En masterpage som 90% av alla webbens sidor använder sig utav uppdaterades och innehöll ett gammalt analytics script. Samma analytics id nr dock men troligen var scriptet i sig för gammalt för att registrera statistik. Därav det virtuella tappet på 90% ....... (puh) om 5 dagar vet jag om det var detta som var felet (laggen i analytics ifrån registrering till visning)

    tack alla som försökte hjälpa mig

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Som jag sa m a o ;-)

    Gjorde själv denna miss strax efter nyår då jag uppdaterade en sites template, och glömde lägga till GA-scriptet ... samma fenomen, ett rejält dipp och jag fatta nada förrän jag kika i nya templaten och inga GA-script syntes.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Stort trafik-tapp
    Av Nikke Lindqvist i forum Övrigt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 21:06