Title på webbplatsen
Strukturen för title på min webbplats ser ut så här:
[Sidtitel - Webbplatsnamn] (Oftast bara ett ord i sidtiteln)
Val av titelstruktur
Anledningen till att jag har valt att använda bindestreck (jag vet att jag är långt ifrån ensam) är att det tydligt visar att sidtitel och webbplatsnamnet inte ska ses som en mening, vilket det lätt gör om man inte har ett "skiljetecken". Andra vanliga skiljetecken är "|", "/", ">", "»" m.m.
Bakgrund
För några dagar sedan upptäckte jag att Google i sökresultaten hade skalat ner sidans titel till [Sidnamn Webbplatsnamn] på en av mina sidor. Märkligt tyckte jag redan då.
Senaste
Nu har samma sak inträffat på hälften av min sidor som har samma titel-struktur rakt igenom. Google plockar alltså bort/struntar i att visa "-" (bindestreck) i SERP:en.
Tolkning
Rent innehållsmässigt tillför inte dessa skiljestreck något, men kan de sabba? Jag tycker det är konstigt av Google att välja att plocka bort dessa, det räcker med att bortse från dem som de för i URL:en då man använder bindestreck istället för mellanslag.
Jag sätter genast igång med ett test
Jag ska genast sätta upp ett försök på detta och olika skiljetecken och återkommer med resultat på om alla försvinner eller om det bara är just bindestreck som plockas bort från SERP:en
---
De som har varit med om något liknande eller har teorier kring fenomenet är välkomna att svara i tråden. Det kan vara till hjälp vid framställningen av resultatet. Givetvis återkommet jag i tråden när jag har mer kött på benen. Och om fler av mina sidor kommer att förlora bindestrecken i SERP:en hos Google.
---
SENASTE NYTT: (2008-08-24)
En sida med titel-strukturen [****-Labb - Webbplatsnamn] har nu blivit [****Labb Webbplatsnamn]. Väldigt skumt då det verkligen gör så att det svenska språket används på ett felaktigt sätt. (Jämför SEO-forum med SEOforum)
Fortsättning följer.