Resultat 1 till 26 av 26

Faktorer som ger Trust

  1. #1
    Joacims avatar
    Joacim Joacim är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    74
    Tänkte sammanställa en liten lista på faktorer som bidrar till högre trust. Vissa är testade medans andra är teorier tagna ur luften, vissa är viktigare än andra men tycker dessa platsar på listan.

    Använd gammal domän (gärna 10 år+)
    Visa telefonnummer och adress på sidan
    Ha ett sekretess-avtal/policy, användar-avtal/policy
    Använd SSL på sidor med forumlär / känslig data
    Använd Robots.txt på rätt sätt
    Eget IP (Dela inte med hundratals andra sidor)
    Länkar ut till andra tunga sidor (t.ex. wikipedia)
    Konternueligt nya relevanta inlänkar

    Fyll gärna på!

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Vad menar vi med trust? Vi kanske skulle bena ut det först. Trust av en sajt ser lite olika ut per nisch, är min erfarenhet.

    Att det behövs en gammal domän är ju en fördel, men det finns inte speciellt många som sitter med en +10 år gammal domän.

    /Patrik

  4. #4
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Syftar du på trust hos en sökmotor eller en besökare? Det är två helt separata typer av trovärdighet.

    Visa telefonnummer och adress på sidan
    Använd SSL på sidor med forumlär / känslig data
    Använd Robots.txt på rätt sätt
    Är helt orelevanta när det gäller sökmotorer och ökar inte din trust eller trustrank.

    Du kan ha en blank robots.txt och bli indexerad lika väl som vilken sida som helst.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Vad menar vi med trust? Vi kanske skulle bena ut det först. Trust av en sajt ser lite olika ut per nisch, är min erfarenhet.
    En väldigt viktig fråga. Det är ju t.ex. inte riktigt sammasak avseende ranking och värdering av utlänkar.

  6. #6
    Joacims avatar
    Joacim Joacim är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    74
    Självklart pratar jag om trust hos sökmotorer efter som detta forum handlar just om det.

    Från börjar är "TrustRank" vad jag läst i diverse whitepapers ett sätt att bekämpa spam av Google. En sida som fått bra med trust har fördel mot sidor med mindre trust genom att ranka bättre med färre länkar, få sitelinks m.m m.m. Att bygga "trust" är för mig ett sätt att bevisa för sökmotorer att man inte försöker manipulera genom spam utan att man är en seriös aktör.

    Att SSL och Robots.txt ökar Trust har snackats om bland annat på Searchengineland.com, vet ej om det är bevisat eller ej. Angående användandet telnr och adress på sidan har det ryktats om att man har fördel vid en manuell granskning av sidan, vet heller inte om detta är helt sant. Precis därför jag skrev "Vissa är testade medans andra är teorier tagna ur luften".

  7. #7
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  8. #8
    Joacims avatar
    Joacim Joacim är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    74
    Snälla ponting läs vad jag skrev en gång till.

    Jag försöker få igång en tråd om Trust och metoder för att öka det inte om MFA.

  9. #9
    jonas02s avatar
    jonas02 jonas02 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    52
    Att stava rätt bör ju vara en faktor. Jag har börjat att använda gramlee.com för engelska sajter

  10. #10
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Ålder är naturligtvis viktigt, men då skall det vara en gammal site som är intakt, om man byter ut allt innehåll kommer man tappa all trust på den.

    En viktig faktor för trust är att försöka befinna sej i samma länkkluster/länkrymd som andra trusted sites inom ett visst område. Både att länka till dem och att få länkar av dem samt att hitta länkpartners i andra - tredje ledet från trustsiten.

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    En annan sak är att sajten inte ska ha gått in i något av kvalitetsfiltren.

  12. #12
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Håller med webguide här. Att se till att ens länkprofil liknar andra trusted siter i samma nisch är en bra metod. Med tanke på att TrustRank är något som ärvs mellan webbplatser som länkar till varandra så är väl den viktigaste faktorn just att man attraherar länkar från andra webbplatser med hög trust.

    Om man förutsätter att TrustRank kommit till för att bekämpa spam i SERPen kan man ta sin utgångspunkt i vad som kan betraktas som en modell för "minsta gemensamma nämnare". Alltså vilka är de minsta gemensamma nämnarna för såväl siter med trust som siter utan trust. Det är i differensen mellan dessa som man bör börja leta efter faktorer för trust.

    En faktor som är omdiskuterad är huruvida validerande kod spelar någon roll för TrustRank. Jag tror det. Har inga bevis, bara indicier, men ett som är ganska säkert är att väldigt få spamsidor har validerande kod, och än färre visar det genom att länka till en valideringstjänst.

  13. #13
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Troliga faktorer för On-Page TrustRank enligt min ödmjuka uppfattning.

    * Domänens ålder och typ, gärna en .com eller .org
    * Domänen whois data bör vara korrekt och uppdaterad
    * Företagsadressen och telenummer tillgängliga på websidan
    * Sekretess-policy
    * Användaravtal
    * Hjälp/vanliga frågor
    * Kontakta oss
    * Om oss
    * SSL-stöd
    * Eget IP på en dedikerad server
    * Utgående länkar till pålitliga sidor
    * Sigill såsom Hacker Safe, VeriSign, Bizrate etc.
    * Stöd för flera språk.
    * Kvalitet bra nog att platsa i DMOZ & KTHNOC
    Tillägg 1
    * Se till att inte ha inaktiva wordpressbloggar eller annat skräp på samma server.
    * Se till att inte köra länkbytesprogram eller liknande på samma server.
    (suddade)
    * Använd inte domains Domains by Proxy eller liknande.
    Tillägg 2
    * SPF checking (kanske långsökt)
    * Domain keys (kanske långsökt)
    * Se till att inte finnas i någon spamdatabas. Det finns verktyg för att kontrollera detta.
    * Allmänna saker som en DNS checker undersöker. abuse@ och postmaster@-adresser och liknande.
    Tillägg 3, kopierat härifrån
    * Domänregistreringens längd - Lång registrering kan visa att du är långsiktigt seriös med sidan
    * Pålitlig uptime och snabb server – Seg och opålitlig server är just det - opålitlig. Vore jag Google skulle jag definitivt värdera denna högt... Det finns ju inget mer irriterande än att klicka ett sökresultat som sedan aldrig kommer fram..
    * Dåliga ämnen - gambling, vapen, hatsidor, porr, och sådant som kan fastna i Googles SafeSearch, eller främst att länka till sådana från en sida som inte har den typ av ämne.
    * SERP (search engine result page) Tracking - Click-through rates, och om besökare klickar tillbakaknappen direkt så de kommer tillbaka till Google.
    * För web-butiker så lär inte Google checkout skada.

    Värt att notera är att när en av sidorna jag driver hade mycket trafik, över 6000 unika per dag i ungefär ett halvår, så började flera automatiskt genererade sidor att länka till oss. Alltså den typ av sidor som ligger på en domän utan innehåll, med någon slags template som kör adwords och försöker länka relevant. Detta fenomen bör Google vara medvetna om och därmed borde man inte behöva vara orolig för det. Den subdomän som drog mest trafik och skräpiga inlänkar är för övrigt fortfarande den som rankar bäst i allmänhet på den sidan, även om det har börjat klinga av lite.

    Det skulle också vara alldeles för enkelt att betala $100 till ett länkbytesnätverk och peka skitlänkar till en konkurrent om det skulle sänka deras trust rank alltför mycket. Tyvärr är det ofta så det fungerar, alltså just att "offer" undviks i lika hög grad som förövare. Ingen bank vill ju hålla bankkonto åt en butik som ständigt utsätts för kreditkortsbedrägerier och inget försäkringsbolag vill ju försäkra en person som har många fiender. Men samtidigt kan ju dessa länkar lika gärna tolkas som att sidan är just en authority och borde då tolkas som ngt bra.

    Däremot ligger det nog i ens intresse att de websidor man länkar till uppfyller så mycket som möjligt av punkterna ovan.

    Fler förslag, någon?
    Senast redigerat av David Olofsson den 2008-10-25 klockan 22:27.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  14. #14
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  15. #15
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    * Sigill såsom Hacker Safe, VeriSign, Bizrate etc. Varför?? om min sida är en vanlig hemsida HTML då.........?
    Det är bara en hejvild gissning. Det kan påverka vid manuell granskning iaf, eftersom t.ex många kinesiska webshoppar kör på templates med sådana thumbnail seal images, men då utan att de länkar någonstans så de fungerar alltså inte. En sida med fungerande sådana har ju då iaf ngn slags fördel vid manuell granskning. Trustrank handlar uppenbarligen inte alls om on-page, om man ska gå efter det som finns att hitta om algoritmerna på webben.

    Man skulle dock kunna anta att om man gör en riktigt bra websida så kan man kanske komma undan med även inlänkar av lägre kvalitet eftersom man lättare kan klara en granskning. Det har kommit klagomål på att företag och websidor som är tillräckligt stora och bra kommer undan med mer, eftersom de tillför mer och därmed har sökmotorerna ett motiv att ge dem hög trust och därmed bra resultat i sökningar. Det ska nog mycket till innan tex Volvos websida får en penalty pga köpta länkar.

    Rättvist? nej... Bra för de som söker på google? typ.

    Om inte annat så kan man använda dessa gissningar som argument för att göra en riktigt bra och användarvänlig websida
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  16. #16
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Sitter fortfarande och letar information om vad som kan ge trust och några av de saker som jag har gjort är att jag har tagit bort några wordpressbloggar som jag hade liggandes på samma server som min huvudsida och gjort en 301 redirect till huvudsidan istället. Dessa bloggar hade inget innehåll och fanns bara till för att ta upp liknande domännamn och sedan länka till huvudsidan. De skulle kanske kunna tolkas som spam och en redirect är helt klart "proffsigare" än några intetsägande texter.

    En annan sak jag gjort är att jag har börjat gå igenom whois för websidorna jag och de jag samarbetar med äger. Upptäckte då att en av dem har registrerat via domains by proxy och det är nog knappast att rekommendera. Det påminner mig även om tiden då jag själv använde domains by proxy och det gav bara negativa konsekvenser när konkurrenter som försökte förstöra likförbannat kom åt infomationen och vi var tvungna att svara på klagomål om påstådda missbruk av proxyn. Nu är jag rädd för att detta kan påverka den historia som Google troligtvis har lagrad om min domän.

    En annan sak som jag har gjort tidigare men som nu är borttagen är att jag körde ett länkbytesprogram på en annan domän på samma server. Så snart länkarna kom in på denna domän så försvann många av dess sidor från Googles index. Katastrof. De verkar vara tillbaka nu dock. Kan ha varit den beryktade sandboxen kanske.

    Så ytterligare saker att tänka på skulle kunna vara:
    * Se till att inte ha inaktiva wordpressbloggar eller annat skräp på samma server.
    * Se till att inte köra länkbytesprogram eller liknande på samma server.
    * Använd inte domains Domains by Proxy eller liknande.
    Senast redigerat av David Olofsson den 2008-10-24 klockan 16:31.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Blight
    Sitter fortfarande och letar information om vad...
    Vilket år var det du gjorde värnplikten? 1995 - 1997 Någon gång?

  18. #18
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  19. #19
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Alldeles rätt, Blight, skräp skall städas bort omedelbart. Dock ligger skräp kvar rätt länge hos tröga google.
    Verkar tyvärr så, ja. Har sett att även om sidan tas bort från Googles vanliga index så ligger varningar och tillbakalänkar kvar ytterligare någon vecka i den data man kommer åt via Google Webmaster Tools. Man får nog räkna med en månad innan man fått bort alla länkar och sidor från deras index, och efter det kan ju ju fortfarande eventuella bestraffningar och domän-historik ligga kvar permanent. Hemska tanke.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  20. #20
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Alltså, det med "skräpbloggar", parkerade domäner, har ingen betydelse om de finns på "samma ip". Hur skulle man då "våga hosta" sin site på något webbhotells server? Där kan det ju finnas flera hundra inaktiva siter liggandes.

    Jag har en dedikerad server och kör en del "parkerade domäner", som är indexerade, med standard wordpress-teman och utan att de påverkar rankinen för andra siter på samma server.

    Jag kör en hel del länkningar mellan dessa, alla ifrån samma ip (endast länkar ifrån samma ip) ändå rankar en del väldigt bra på vissa sökfraser. Hur kommer det sig om det nu är så viktigt att inte ha länkar ifrån samma ip-nummer/c-nät? Den siten är en IDN-domän och rankar top 5, före mina "trustsiter" ....

    /Patrik

  21. #21
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Det skadar nog inte normalt sett, nej.

    I mitt fall ville jag plocka bort dem eftersom jag är pararanoid, vilket jag har har viss anledning till. Ett företag har anlitat en advokatbyrå för att trackassera oss online. Vi har fått DMCA och copyright complaints, hot och en law suit draft på brevlådan. Konkurrenter har skickat falska spam complaints och ringt och lurat vår hosting provider till att stänga ner websidan temporärt.

    Nu har vi en stabil host som inte låter sig luras men vill ändå vara på den säkra sidan på alla sätt och vis.

    Jag håller dock med om att detta ligger utanför SEO och suddade de punkterna. Tack för kommentaren.

    Edit:
    En annan sak som talar mot paranoian är att Google själva säger att IP-nummer inte är något som de lägger betydelse i. Minns inte exakt vart jag läste det, men det var på ngn av de officiella google-sidorna.
    Senast redigerat av David Olofsson den 2008-10-28 klockan 15:18.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  22. #22
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  23. #23
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Det blåser på toppen kan man säga
    Tror det hade mycket att göra med att vi låg bra på Alexarankingen och därmed blev måltavla nummer ett. Så det var egentligen ett lyxproblem, som jag lärde mig mycket av.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  24. #24
    Lundmarks avatar
    Lundmark Lundmark är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    6
    Hej på er.

    Min sida har stigit på google den senaste veckan ganska kraftigt. och för ett par veckor sedan köpte jag com och .mobi

    Vad tror ni, är det en slump eller kan det påverka?
    Senast redigerat av Urban G den 2008-11-17 klockan 04:04.

  25. #25
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av Lundmark
    Hej på er.

    Min sida har stigit på google den senaste veckan ganska kraftigt. och för ett par veckor sedan köpte jag com och .mobi

    Vad tror ni, är det en slump eller kan det påverka?
    Forwardar dessa till din huvuddomän? Har Google haft någon möjlighet att veta att dessa nya domännamn existerar?
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  26. #26
    Lundmarks avatar
    Lundmark Lundmark är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Blight
    Forwardar dessa till din huvuddomän? Har Google haft någon möjlighet att veta att dessa nya domännamn existerar?
    .com har tidigare varit en annan sida och den har bara en länk till .se men ligger på samma server som .se

    .mobi tror jag inte googel har hittat ännu... den är inte riktigt klar.

    Men min tanke vore att om man har köpt en helt seri med domäner med samma namn så borde ju googel tolka det som ett seriösare projekt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 15:32
  2. Ranking faktorer
    Av webdoc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 10:46
  3. Betydelse av registrering.
    Av midas i forum Domänen
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 10:28
  4. En teori värd att diskutera
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:03
  5. Viktning av olika faktorer?
    Av Marcin i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 12:46