Resultat 1 till 5 av 5

.xyz hjälp.

  1. #1
    johnclarks avatar
    johnclark johnclark är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    58
    Hej.

    Jag har en liten fråga, har läst runt en del på olika forum etc angående .xyz ending. Försöker förstå mig på om denna ending är bra eller dålig, skulle ni köpa en topdomän som är xyz eller skulle ni hoppa det?

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ja inte lätt att svara på. Beror lite på vad du skall lägga för innehåll på den. Bokstavskombinationen har ju en del olika betydelser som kan göra det intressant om man är ute efter innehåll som skall ligga i samklang till det. Skulle föreslå att du tittar lite mer på vad kombinationen kan innebära. Optimal är den nog inte rent generellt då åtminstone för mig kombinationen signalerar spontant kanske inte så seriöst innehåll. Ja jag vet att Google har en sådan domän. Men är en rent personlig känsla hos mig. Och känner jag så gör fler det.

  3. #3
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Hej John,

    Bra fråga där, jag har tidigare själv ställt mig samma fråga innan och de finns olika uppfattningar om huruvida .xyz är ett bra val eller inte. Först och främst ska vi vara det klara med att .xyz har ett sämre rykte och anses vara en mindre "seriös" domän än vissa andra toppdomäner som .com. Många, inte minst flera proffs anser att alla generiska toppdomäner har samma förutsättningar att ranka. En landsspecifik domän som t.ex. .se, .fi eller co.uk har bättre förutsättningar i dessa länder eller regioner. Jag vet dock inte hur det är med .eu, men det hör inte till saken. Dock läste jag om ett test för några år sedan (har inte kvar källan) där man byggt två sidor med motsvarande länkkraft och innehåll. Man har optimerat lika mycket och testet var gjort av experter inom SEO så problem som duplicate content osv. fanns inte. Den ena domänen var en .com domän och den andra domänen var en .xyz domän. Det visade sig att .com domänen rankade markant bättre, dock inte med extremt stor marginal. Men man såg en viss skillnad.

    Min tes är att Google analyserar och utgår från hur vissa toppdomäner fungerar och behandlar domänen utifrån detta i första hand. Kanske en amerikansk B-kändis kock får bättre genomslag med en .food domän än en .tv eller .info? Jag bara spekulerar nu... Sedan gällande svenska sidor tycker jag att man inte ska stirra sig blind på ryktet. I och med att många nya domännamn tillkommit under de senaste åren så finns det många som är lediga och inte minst vad gäller .xyz. Man ska också komma ihåg att många otekniska personer eller vanliga svenssons inte har någon vidare uppfattning om huruvida .xyz har bra status eller inte. Detta tycker jag att mans kulle kunna utnyttja i rätt sammanhang. EDM (Exact Domain Match) är en rankingfaktor som jag upplever definitivt är giltig idag. Det kanske inte är den starkaste rankingfaktorn idag men vill man få optimal SEO ska man försöka dra nytta av så många faktorer som möjligt tycker jag. Exempelvis om man skulle sätta upp en webbutik med friluftskläder kanske det skulle kunna finnas tilltalande EDM match för .xyz men inte .com eller .se, där de flesta potentiella kunder antagligen inte bryr sig om toppdomänen så länge själva butiken är seriös ger ett seriöst intryck. Sedan finns det ett flertal exempel på .xyz sidor som faktiskt är seriösa. Google äger själv en .xyz domän nämligen abc.xyz och det finns många exempel på seriösa domänägare med .xyz.

    Jag köpte en .xyz domän inom lån med EDM. Min personliga upplevelse var att det tog längre tid att komma in i SERP för krävande nyckelord. Men efter månaders arbete med länkbygge genom seriösa aktörer, mycket unikt välskrivet innehåll och optimering av andra faktorer som laddningstider och mobila sidor osv. Så idag rankar domänen ypperligt utan några konstigheter.

    Sedan hör inte .xyz till de värsta vad gäller rykte och spam.
    https://www.spamhaus.org/statistics/tlds/

  4. #4
    johnclarks avatar
    johnclark johnclark är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    58
    Hej Urban.

    Tack för ditt svar, de är lite det jag kunnat läsa till mig än så länge, att xyz kan vara känt som pam, tack ändå för din input!

  5. #5
    johnclarks avatar
    johnclark johnclark är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    58
    Halloj,

    jag läste samma artikel som du läste angående optimeringen, så det kan mycket väl stämma, jag får se över om jag köper den hemsidan jag hade i åtanke eller inte, tack för ditt långa svar!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hjälp!!
    Av MIIM i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-25, 17:29
  2. Hjälp med SEO
    Av kipitor i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 18:28
  3. SEO Hjälp
    Av martini115 i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 21:34
  4. Hjälp Med Seo!!
    Av samimehmed i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 21:15
  5. jag nöd hjälp :) I need help
    Av ashkoo i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 11:14