Resultat 1 till 6 av 6

Introduktion av Mats

  1. #1
    matsmaatsons avatar
    matsmaatson matsmaatson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    19
    Hej,
    jag tänkte presentera mig själv lite snabbt här på forumet som jag börjat besöka mer och mer den senaste tiden.
    Mitt namn är Mats, är 24år och har precis fått upp ögonen för SEO, hemsidebygge och smart marknadsföring i allmänhet.

    Har som sagt precis börjat med SEO, och jobbar just nu på två sidor som riktar sig mot den lokala marknaden. Målet är att ranka högt för de lokala sökorden och sen hyra ut eller sälja sidorna till passande företag.

    Sidorna är inte riktigt 1 månad gamla och rankar 9a respektive 11a för sökord med, enligt google keywords tool, 2400 och 1000 lokala och exakta sökningar per månad.

    Screenshot från Traffic Travis:


    Har börjat bygga länkar men tycker det är svårt att veta vart man ska börja, hittar inte så många ställen med relevant content där jag kan lämna min länk. Vet inte om det är värt att börja bygga länkhjul/länkpyramider/länkpushar med de olika gratis bloggnätverken som finns på svenska?

    Tror att min on-page seo är okej, skulle eventuellt behöva mera och bättre content för att klättra i serpen.

    Ja, det var lite om mig och mitt lilla projekt. Hoppas kunna lära mig mycket på detta forum.

  2. #2
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Välkommen hit!

    Det finns som du redan vet massor av bra information här inne på forumet.
    Vad gäller länkar kan du ju alltid börja med att skapa en signaturlänk här inne till dina sajter, så får du en länk varje gång du skriver ett inlägg.

    Du kan även använda dig av länkkataloger.
    Det finns en bra lista med dess här inne på forumet.

    Pilla med din On page optimering.
    Finns ofta lite till att göra.

    Bygg lite länkar.
    Det är naturligtvis bra om de är relaterade till din nisch, men alla behöver inte vara det.

    Jag har tagit upp en sajt till plats tre utan relaterade länkar och utan särskilt bra on page optimering i en relativt tuff nisch.
    Det går att arbeta sig upp utan att vara Razor Sharp om man säger.
    Det är i tuffa nischer som du behöver extra kraftfulla länkar som verkligen är relaterade.

    Varmt välkommen!

    Du hittar säkert det du söker här inne!
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  3. #3
    catchs avatar
    catch catch är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    79

  4. #4
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Jag vet att många inte håller med mig men mitt råd är att du tänker om innan du börjar leta information om olika länkhjul, etc.

    Väldigt många i SEO- och IT-branschen har som nybörjare kastat bort åtskilliga timmar på att läsa om de "senaste länkmetoderna" på forum och bloggar. Timmar som snabbt blir dagar och veckor du kunde lagt på att byggt en bra sajt. Sanningen är den att där finns inget "hemligt recept" utan det handlar ofta om tid och energi - något man inte åstadkommer genom att läsa på forum. Väljer du att fokusera på ett enskilt projekt du verkligen brinner för så blir det lättare att knyta kontakt med liksinnade och bygga länkar mellan varandra. Är du då dessutom en genuin och trevlig person, vilket du verkar vara, så kan du med all sannolikhet få en mun till mun-effekt.

    Rådet till alla som kommer in i SEO- och bloggbranschen är alltså: hitta ett ämne du brinner för och var genuin. Skapar du bra innehåll och knyter kontakter med andra i branschen så kräver det inte mer energi än att hoppa mellan olika länkmetoder som existerar i gråzonen. Dessutom är det större sannolikhet att den håller på sikt.

    Med det sagt så skadar det inte att läsa på. Fråga runt vilka bloggar andra rekommenderar och skumma igenom forumets lista på SEO-bloggar. Välj ut en handfull där du går igenom arkivet och sedan börjar följa. Väldigt många publicerar liknande information så man tjänar inte särskilt mycket på att följa alldeles för många. Välj någon som gräver djupare, en som publicerar de senaste nyheterna från Google och någon bara för att du gillar personen.

    Nu svävar jag ut en hel del men jag önskar att någon sa detta till mig när jag väl började.

  5. #5
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    + 1 på decedo

    Jag håller med din filosofi där. Känns som det ibland är mycket lager på lager ibland.

    Lite som i poker (eller vad som helst annat). Bättre att hålla sig till det fundamentala. Sen när man verkligen behärskar grunderna. Jobba på lite mer avancerade metoder. Ibland kan det kännas riktigt osexigt att hålla på med samma sak. Dag ut och dag in. Men med tiden börjar man utveckla nya tankebanor och nya sätt att arbeta på. Men viktigt att inte sväva ut och försöka stressa fram resultat. Det kan slå fel.

    Ett tips i alla fall med länkbyggandet. Är att förutom att analysera konkurrenternas länkar. Jobba metodiskt med ditt länkbyggande när du väl har valt strategi. Skriv upp vad du gör och hur du ska göra det. Bygg inte bara på "känsla" och när du har lust. Utan gör en ordentlig plan. Följ den och analysera efteråt om du tycker det var värt det. Jag tror i alla fall det är den kortaste vägen till första platsen. Oberoende på vilken strategi du väljer

  6. #6
    matsmaatsons avatar
    matsmaatson matsmaatson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Petter Hedman Visa inlägg
    Välkommen hit!

    Det finns som du redan vet massor av bra information här inne på forumet.
    Vad gäller länkar kan du ju alltid börja med att skapa en signaturlänk här inne till dina sajter, så får du en länk varje gång du skriver ett inlägg.

    Du kan även använda dig av länkkataloger.
    Det finns en bra lista med dess här inne på forumet.

    Pilla med din On page optimering.
    Finns ofta lite till att göra.

    Bygg lite länkar.
    Det är naturligtvis bra om de är relaterade till din nisch, men alla behöver inte vara det.

    Jag har tagit upp en sajt till plats tre utan relaterade länkar och utan särskilt bra on page optimering i en relativt tuff nisch.
    Det går att arbeta sig upp utan att vara Razor Sharp om man säger.
    Det är i tuffa nischer som du behöver extra kraftfulla länkar som verkligen är relaterade.

    Varmt välkommen!

    Du hittar säkert det du söker här inne!

    Tack för ditt svar.

    Har tänkt på det där med signaturlänk och tror att jag väntar lite med de. Kanske är jag som är paranoid, men vill helst inte avslöja min niche då det finns personer på detta forum som skulle springa åttor runt mig om man försökte sig på samma sak.

    Jag har lagt upp sidorna i de flesta länkkatalogerna som finns med på den listan. Har beställt ett gratisprov på en artikel från en content writer som jag hittade här på forumet. Artikeln skall optimeras för mitt sökord. Har idétorka när det gäller skrivandet inom detta område och tänkte då att en gratis artikel kan ju vara trevligt.

    Har fått lite nya idéer nu på hur man kan bygga länkar, men undrar vad eran erfarenhet är av länkar från sidor på engelska? Är det bara skit om man vill ranka lokalt? Är det då kanske bättre att göra en satellitsida på svenska som får ta emot länkar från engelska sidor för att sedan länka vidare till mina riktiga sidor?


    Citat Ursprungligen postat av catch Visa inlägg
    Hej och välkommen!
    Hej och tack

    Citat Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
    Jag vet att många inte håller med mig men mitt råd är att du tänker om innan du börjar leta information om olika länkhjul, etc.

    Väldigt många i SEO- och IT-branschen har som nybörjare kastat bort åtskilliga timmar på att läsa om de "senaste länkmetoderna" på forum och bloggar. Timmar som snabbt blir dagar och veckor du kunde lagt på att byggt en bra sajt. Sanningen är den att där finns inget "hemligt recept" utan det handlar ofta om tid och energi - något man inte åstadkommer genom att läsa på forum. Väljer du att fokusera på ett enskilt projekt du verkligen brinner för så blir det lättare att knyta kontakt med liksinnade och bygga länkar mellan varandra. Är du då dessutom en genuin och trevlig person, vilket du verkar vara, så kan du med all sannolikhet få en mun till mun-effekt.

    Rådet till alla som kommer in i SEO- och bloggbranschen är alltså: hitta ett ämne du brinner för och var genuin. Skapar du bra innehåll och knyter kontakter med andra i branschen så kräver det inte mer energi än att hoppa mellan olika länkmetoder som existerar i gråzonen. Dessutom är det större sannolikhet att den håller på sikt.

    Med det sagt så skadar det inte att läsa på. Fråga runt vilka bloggar andra rekommenderar och skumma igenom forumets lista på SEO-bloggar. Välj ut en handfull där du går igenom arkivet och sedan börjar följa. Väldigt många publicerar liknande information så man tjänar inte särskilt mycket på att följa alldeles för många. Välj någon som gräver djupare, en som publicerar de senaste nyheterna från Google och någon bara för att du gillar personen.

    Nu svävar jag ut en hel del men jag önskar att någon sa detta till mig när jag väl började.
    Håller med dig helt och hållet. Har märkt redan på den lilla tid jag hållt på med SEO att det spenderas kanske 80-90% av tiden på forum för att lära sig och 10-20% av tiden till att faktiskt utföra något. De siffrorna borde vara omvända...

    Det där med att satsa på något man verkligen brinner för skulle vara kanonkul, svårt att komma på vad man ska hitta på bara.

    Jag har lagt till de bloggar jag tycker verkar intressanta i min google reader så jag har kolla på vad som händer.

    Citat Ursprungligen postat av Green Visa inlägg
    + 1 på decedo

    Jag håller med din filosofi där. Känns som det ibland är mycket lager på lager ibland.

    Lite som i poker (eller vad som helst annat). Bättre att hålla sig till det fundamentala. Sen när man verkligen behärskar grunderna. Jobba på lite mer avancerade metoder. Ibland kan det kännas riktigt osexigt att hålla på med samma sak. Dag ut och dag in. Men med tiden börjar man utveckla nya tankebanor och nya sätt att arbeta på. Men viktigt att inte sväva ut och försöka stressa fram resultat. Det kan slå fel.

    Ett tips i alla fall med länkbyggandet. Är att förutom att analysera konkurrenternas länkar. Jobba metodiskt med ditt länkbyggande när du väl har valt strategi. Skriv upp vad du gör och hur du ska göra det. Bygg inte bara på "känsla" och när du har lust. Utan gör en ordentlig plan. Följ den och analysera efteråt om du tycker det var värt det. Jag tror i alla fall det är den kortaste vägen till första platsen. Oberoende på vilken strategi du väljer
    Sant, det känns väldigt träligt att sitta och bygga länkar, speciellt när man inte vet om det kommer att ge någon effekt. Det blir lätt att man kör stenhårt ett par timmar för att sen undra om det verkligen är en bra taktik. Har ju som sagt aldrig jobbat med sånt här förut så jag vet hur lång tid det brukar ta innan man ser någon effekt av sitt länkande.

    Att analysera konkurrenternas länkar vet jag inte riktigt hur man gör på bästa sätt. Men gör man en sökning på siteexplorer på han/hon som ligger etta så ser man ett fåtal länkar från svenskasajter och pusha. Hittade även, vid en googlesökning, ett par länkar från gratis svenska bloggtjänster och tänkte då att de där kan jag också göra.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Introduktion av mig
    Av andreas_ i forum Introduktion
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-03, 12:26
  2. Kort introduktion
    Av Henkeh i forum Introduktion
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 23:02
  3. Edsmyr - Introduktion
    Av Edsmyr i forum Introduktion
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 01:07
  4. Sen introduktion
    Av StefanBergfeldt i forum Introduktion
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 15:15
  5. Kort introduktion av mig
    Av Torreman i forum Introduktion
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 22:52