Resultat 1 till 9 av 9

Optimala URL:er för communityplattform

  1. #1
    mattiasjarnhalls avatar
    mattiasjarnhall mattiasjarnhall är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    14
    Hej igen, för att spinna vidare på min tidigare tråd: http://www.seo-forum.se/url-omskrivn...-optimala.html

    Vi har nu börjat få upp lite struktur.. och har gått lite en annan väg än det jag frågade om i tidigare inlägget.
    Gå in och kolla här: och klicka runt.. vi intresserade av kommentarer på URL-strukturen ur en SEO-synvinkel.

    Som vi har byggt nu är strukturen:
    ensida.se/LANG/MODUL_ID/namn-på-sidan.aspx

    Tex om vi går in och läser en vanlig sida (sidmodulen) så kan adressen se ut såhär:
    ensida.se/sv/page4/Kontakta-oss.aspx

    där page4 alltså är modulnamnet ihopslaget med sidID:t.

    Läser man en nyhet så skulle adressen kunna se ut såhär:
    ensida.se/sv/news5Show2/Nyhet-igen.aspx

    där news5show2 alltså står för modul NEWS... sidID=5 och nyhet=2

    Frågan är lite granna, känner jag, är det bättre att köra tex:
    ensida.se/sv/news/5/2/Nyhet-igen.aspx

    (för att inte blanda in siffrorna i modulnamnet).

    Eller ska man kanske helt strunta i modulnamnen? Och istället skriva tex:
    ensida.se/sv/5/2/Nyhet-igen.aspx

    Eller något alternativ jag inte ens tänkt på kanske?
    Hur skulle ni göra? Ge gärna argument för och emot samtidigt.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-11-07 klockan 22:38. Anledning: Och avlänkat en gång till

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Läs forumreglerna. Där står som regel nummer 1:
    För ni som vill ha hjälp med att lära er om SEO (och andra för den delen) så när ni ställer frågor kan ni inte inkludera er webbplats i frågan. Ni får beskriva i ord vad ni vill fråga och använda exempel. Denna regel finns till för att detta forum har inte som syfte att ge gratis SEO till folk och andra ska kunna följa genom att läsa tråden och inte genom länkar till sidor som ändrar sig..

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Som svar på din generella fråga så är svaret ganska enkelt:
    Försök hålla urlerna så korta som möjligt och med de för målsidan viktiga sökorden så tidigt som möjligt.

    Vad gäller kontakta-oss sidor så är url:en i princip värdelös i vilket fall.

    En bra url för en nyhet vore förmodligen:
    ensida.se/nyheter/nyhetskategori/sidtitel
    Detta under förutsättning att man använder nyhetskategorier för att stärka relevansen. Det ska alltså inte stå "nyhetskategori" utan istället namnet på den kategori som nyheten tillhör. Exempel:
    ensida.se/nyheter/nya-mobiler/nokia-lanserar-N10

    Jag tycker helt klart att du ska strunta i modulnamnet om det inte består av ett viktigt sökord.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Och verkligen att man inte ska fastna i struktur. Tänk till kring vilken sida du vill ska ranka. Den sida som ska ranka ska ha så slashar (/) som möjligt till vänster om sig d.v.s. en

  5. #5
    Pelles avatar
    Pelle Pelle är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Haninge, stockholm, Sweden
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Jag tycker helt klart att du ska strunta i modulnamnet om det inte består av ett viktigt sökord.
    En annan aspekt är ju prestanda. Om inte modulnamn eller id FÖRSÄMRAR optimeringen (Så länge man understiger 80 tecken) sparar man ju in prestanda att direkt kunna urlrewrita modul till rätt aspx/php sida och ha med ID. Att göra DBfrågan baserat på sidtiteln kan ju vara missvisande då mellanrum etc skall ersättas med -, om då sidan faktiskt HAR ett - tecken, då kan man ju inte göra revers, dvs ersätta - till mellanrum inför databasfrågan. Utan tvekan är en fråga emd exakta ID nummer säkrare.

    Så jag anser att om det INTE försämrar ranking etc så ha med de få extra tecken.

    Andra synpunkter kring denna detalj?

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Prestanda är en viktig fråga.

    Men om man implementerar det på rätt sätt så kan man få till precis vilka url:er man vill. Men då bör man inte göre url-rewrite i realtid.

    Då är det bättre att lagra url:erna i sin helhet i db. Som ett webbadressalias helt enkelt.

  7. #7
    Pelles avatar
    Pelle Pelle är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Haninge, stockholm, Sweden
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Då är det bättre att lagra url:erna i sin helhet i db. Som ett webbadressalias helt enkelt.
    Hur tänkte du nu? Du har ju flertalet olika databastabeller beroende på vilken modul det är; sidtexter, nyheter, forum, produkter osv. Är väl knappast bra prestanda att behöva TVÅ databasfrågor, dels att hämta modulen via webbadressalias, och därefter rätt data ur rätt tabell/storedProcedure.

    Visst kan man låta enbart modulnamnet följa med (Vilket ofta är förklarande text typ news/ forum/ product/ osv) och sen strunta i ID o ha webbadressalias i databasen. Blir dock en himla massa jobb om man sen skall ändra struktur. Exvis flytta en produkt från en produktgrupp till en annan, mycket mer att uppdatera och hålla koll på = Större risk för fel.

    Fortfarande nyfiken på om det FÖRSÄMRAR rank etc om man låter ett id finnas med i URLen, all annan vettig fakta finns ju med.

  8. #8
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det kommer inte att försämra din ranking direkt. Men indirekt kanske det kan bli svårare att länka till dina sidor om de har en komplicerad adress. Och färre länkar ger säme ranking.

    I ditt fall verkar det dock inte vara fallet. Så du behöver nog inte oroa dig för det.

    Vad gäller prestandan så beror ju detta helt på hur cms systemet är implementerat i övrigt. De system jag byggt och de system jag använder idag utgår ifrån samma källtabell för allt innehåll, oavsett modul. Så då blir det inga fler databasfrågor pga webbadressalias i alla fall.

    System som wordpress och drupal arbetar på detta sätt.

  9. #9
    Pelles avatar
    Pelle Pelle är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Haninge, stockholm, Sweden
    Inlägg
    9
    ytterst få system som har stöd för exempelvis produktpresentation kopplat mot affärssystem etc. Då funkar det tyvärr inte att ha allt i samma tabell, tro mig, jag hade önskat...
    Tror dock jag gör att modulen följer med, sen ett unikt namn för webbadressalias i varje unik tabell, så slipper man ID iaf...

    Då blir adresserna typ
    mindomän/nyheter/unikt-webbadressalias
    mindomän/produkter/specialettan
    mindomän/forum/forumtråd
    osv...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Optimala URLs
    Av Jim Westergren i forum URL-omskrivning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 23:00
  2. Optimala URL:er för communityplattform
    Av mattiasjarnhall i forum URL-omskrivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 22:49