Resultat 1 till 8 av 8

Wordpress - Statiska, Kategori, Tagg och Artikelsidor.

  1. #1
    Strongmans avatar
    Strongman Strongman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Hej,
    har suttit och försökt fundera ut en bra struktur för en wordpress-hemsida jag jobbar med.

    Så här har jag tänkt att strukturen skall vara.


    1. Framsidan (Statisk)
    länkar till
    2. Undersida (Statisk + dynamisk)
    länkar till
    3.Kategori-sida (wordpress Category-archive)
    länkar till
    4. Artikeln (Post-page)


    Problemet är duplicate content.

    På undersidan vill jag dynamiskt ta in de senaste Artiklarna för att ge liten introduktion till besökaren. Säg 3 stycken... För att lösa det tänkte jag att jag använder manuell excerps för att inte få samma text som Artikeln i sig.

    Men detta löser inte problemet med kategorisidan, där man ska kunna se alla artiklar i den kategorin. Här kommer excerpen till alla artiklar listas. Och då kommer jag få duplicate content, undersidan och kategorisidan. Kommer detta ses som duplicate av google? Kommer vara max 3-9 excerps som kommer finnas på kategorisidorna och undersidorna.

    Sedan för att nå en artikel så tänkte jag även att använda mig av taggar så att besökaren kan hitta liknande artiklar enkelt. Dock tänkte jag att det kanske är bäst att ta NOINDEX på Tag-sidan eftersom den är mest för att användaren ska hitta liknande poster. Skulle jag inte göra det så skulle det bli mycket mera duplicate eftersom en artikel kan ha många taggar. Dock brukar det bara vara en kategori.


    Vet inte om problematiken framgår av min förklaring. Hoppas att någon med lite mera koll än jag kan hjälpa mig.

    / A

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    noindex, follow på kategori sida hade jag kört, excerpts på undersidan och full post på artikeln

  3. #3
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Hej,

    Wordpress använder sig av canonical tags utav default nu och gör det bra, jag har inte haft problem med duplicatecontent och det kommer du inte ha heller när det gäller kategorier eller listning av artiklar / poster / inlägg. Försök gärna använd dig av lite unikt innehåll på kategori sidor(typ utnyttja category description+title i wordpress), inget måste dock.

    Vill du sätta noindex på dem så gör pluginet Wordpress SEO det ypperligt, när kan du ställa in det precis som du vill ha det. Du kan även sätta custom titles / descriptions på kategorier med detta plugin.

    Tags hade jag satt noindex på, även om det inte skall behövas med canonical.

    Så hade jag gjort.

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag tycker nog spontant att du kanske krånglar till det lite för mycket här, men det kan såklart finnas nån anledning till varför du vill ha just det här upplägget.

    Själv hade jag nog hoppat över ett av kategori-stegen och gått på:
    Startsida: statisk
    Kategorisida: statisk + utdrag
    Taggsida: statisk (för taggar med säg mer än 3 inlägg) + utdag

    Länka till kategorisidorna från startsidan och till taggsidorna från inläggen.

    Kolla till exempel in Wordpress-tillägget "Category Page" för att fixa bra kategorisidor med statisk text på första sidan av en kategori.

    Så länge du kör utdrag och inte hela poster på dina kategori- och taggsidor ska du inte oroa dig för duplicerat innehåll. Google förstår mycket väl vad det är för typ av sida och varför de ser ut som de gör.

  5. #5
    Strongmans avatar
    Strongman Strongman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    @AaronAxelsson & @welander

    Nu ska jag förvirra er ännu mera i hopp om att jag ska göra mig tydligare.


    Anledningen till att jag vill ha Subpage är för att jag vill presentera varje kategori lite kort som tillhör den Subpagen. Varje subpage kan ha upp till 3 kategorisidor.

    ex. Subpagen Skräck med kategorierna Skräckfilmer, Skräcknoveller, Skrämmande bilder.


    Jag vill att Subpagen ska ranka bra på vissa keywords ex söker man på Skräck så ska man komma in på Skräck subpagen och kan hitta olika typer av skräck.


    Därför vill jag ha mellansteget med SUBPAGE.

    Ang. Category
    Jag vet inte om det finns någon nytta med att indexera Category sidan. Enda tanken jag har är att utdragen av artiklarna kan skapa möjligheter till att få fler besökare från långa sökningar. Vilket man i och försig får troligen till artikelsidan redan.
    Men på subpagen byts ex Skräckfilmerna i detta fall ut ofta så de försvinner från indexerade subpagen, men skulle kunna indexeras på Category.

    @Fredrik Johansson


    Efter att ha läst lite om canonical, förstår jag att man skriver:

    Kod:
    <link rel="canonical" href="http://www.adress.com/artiklar/post/">
    För att säga att allt innehåll på resten av adress.com som verkar vara duplicate med POST, egentligen är ursprungligen från POST sidan. Därför ska innehållet inte indexeras på den sidan man hittar duplicate, utan bara på ursprungssidan. Stämmer det?

    Och wordpress gör denna märkning av default. Med andra ord borde Google se den contenten som duplicate. Dock uppstår problemet då jag har samma excerps(manuella/automatiserade) på både Subpage och Category.


    Jag använder mig utav detta seo plugin, platinum seo pack just nu. Som även det har bra möjligheter för att ändra titles och descriptions samt ändra robotinställningar.

    Sent och stökigt svar.
    /A

  6. #6
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    @Strongman
    Det är inga konstigheter det där.
    Som jag sa tidigare så behöver du inte oroa dig för duplicerat innehåll, Google förstår vad det är för typ av sidor, och varför de ser ut som de gör.
    Det jag tycker du ska ändra i upplägget här ovan är två saker.
    • Se till att få in statisk text även på kategori- och taggsidorna.
    • Hoppa över "noindex, follow" på taggsidorna.


    Med det upplägget kommer du kunna få fler sidor som kan ranka på fler antal sökord, typ enligt modellen:
    • Startsida: huvudsökord
    • Huvudkategori (det du kallar subpage): skräck
    • Underkategorisida (det du kallar category): skräckfilm, skräcklitteratur och så vidare.
    • Artikel: Terror på Elm Street, Frankenstein eller den moderne Prometeus och så vidare.
    • Taggsida: Wes Craven, Freddy Krueger, Frankenstein, Mary Shelley, Boris Karloff och så vidare.

  7. #7
    Jonathan Björkskogs avatar
    Jonathan Björkskog Jonathan Björkskog är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Finland
    Inlägg
    82
    Hej!

    Jag skulle inte sätta noindex på någon kategori- eller taggsida eftersom de ganska lätt kan rankas upp i resultaten om man har lite unikt content på dem. De har ju alla sjukt många interna länkar från en massa poster. Så du måste alltså göra dem unika, enklaste sättet att göra det är ju att sätta till en h1:a med kategorins namn, och sen också printa ut "category description" högst upp. Den skriver du då unik text i. Och så printar du ut excerpten till alla artiklarna i den kategorin där under. Excepten blir då lite duplicate eftersom de finns på andra sidor också, och det kommer Google att se, men då fokuserar de på det som är unikt på sidan istället, alltså "category description" som finns högst upp. Eller då en "category page" som Aaron säger, men det är aningen svårare att implementera. Sen gör du samma sak med taggarna, eller skippar dem ifall de inte behövs.

    Ett exempel på detta (där jag själv inte har särskilt mycket ekonomisk vinning och kan därför länka?) är fruns blogg, under sidan http://www.linabjorkskog.com/lina/traning finns samma info som på framsidan och några ställen till, men den kategorisidan rankar ändå mycket bra på ett normalsvårt nyckelord, "träningsblogg" (pos 1 eller 2). Det enda unika på den url'en som inte finns annanstans är den lilla textsnutten högst upp och en liten textsnutt i sidebaren. Där används inte ens excertpt-funktionen, utan hela inläggen skrivs ut, men det fungerar ändå.

    Jag är lite emot noindex. Eller ganska mycket egentligen..
    Jonathans Facebook Tricks

  8. #8
    Strongmans avatar
    Strongman Strongman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    @AaronAxelsson +

    Tack! Jag vart lite osäker först, eftersom jag inte har så mycket erfarenhet med duplicate straff. Har misstänkt straff men inte fått det bekräftat. (En annan hemsida)

    Men det känns ändå som att Google borde förstå att jag försöker göra content mer tillgängligt under subpage, category och tagg. Det kommer finnas länkar till hela artikeln under varje excerp så det borde ju stärka teorin om att det är en introduction.

    Det gör det lite mera spännande att man även kan ranka på tagg och categorisidorna med bara beskrivningen.



    @Jonathan Björkskog +

    Ditt exempel klargjorde ännu mera för mig hur användbart det är att inte sätta noindex.


    Tack för alla svar!
    Imorgon ska jag utföra ändringarna.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Behöver länk från någon kategori
    Av nasir i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-12, 14:06
  2. En domän per kategori - Bra för SEO?
    Av LMIAB i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 08:00
  3. Statiska URLer fortfarande bättre
    Av Magnus i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 12:33
  4. Dynamiska vs. statiska urler
    Av Daniel i forum Google
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 11:02
  5. Länkar köpes i kategori resor (sv & en)
    Av Björn Lilja i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 21:24