Resultat 1 till 5 av 5

Vikten av mycket text på en sida

  1. #1
    Tony Boleros avatar
    Tony Bolero Tony Bolero är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    33
    Hej!

    Hur viktigt är det, 2012, att ha mycket text på en webbsida för att Google ska förstå vad sidan handlar om?

    Jag sätter ihop lite skisser på produktkategorisidor och tänker mig att man ska ha med en rubrik, ingress (med lite synonymer) och en bild föreställande kategorin med nyckelordet i filnamnet. Är det rätt tänkt eller onödigt? Räcker det kanske med bara kategorinamnet som rubrik?

    Ur ett användarvänlighetsperspektiv är det en fördel om man inte stoppar in en massa text på sajten utan bara håller sig till det allra nödvändigaste innehållet men känner att det oftast krockar med seo-rekommendationer.

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej,

    För att Google ska förstå vad sidan handlar om så behövs det inte särskilt mycket text, men för att du ska ranka bra och få mycket trafik till sidan behöver du så mycket text som möjligt.

    Jag håller inte med dig om användarvänligheten. Däremot så ska det ju inte vara en "Wall of text", men det finns ju sätt där du kan lägga in mycket text utan att det påverkar användarna. Tänk istället såhär, så mycket text som möjligt, men det ska inte visas för de som inte är intresserade.

    Om du vill ha ett exempel så kan jag skicka ett PM till en sida som har massvis med text, de får besökare till den sidan från tusentals olika sökningar varje månad tack vare att de har så mycket content, och sidan konverterar fortfarande väldigt bra.

  3. #3
    Tony Boleros avatar
    Tony Bolero Tony Bolero är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    33
    Allright. Mycket text = bra med andra ord.

  4. #4
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Niklas jag tar gärna emot ett PM, alltid kul att se på sidor som har lyckats

  5. #5
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Citat Ursprungligen postat av Tony Bolero Visa inlägg
    Hej!

    Hur viktigt är det, 2012, att ha mycket text på en webbsida för att Google ska förstå vad sidan handlar om?
    Google förstår vad du sysslar med, oavsett om det är lite eller mycket text. Jag håller inte heller riktigt med att du måste ha "så mycket text som möjligt". Mycket text är bra och ja, det är överhuvudtaget viktigt med text - men den måste vara fokuserad, ha rätt sammanhang. Har du många textsidor måste de vara välstrukturerade med just fokus och sammanhang i åtanke.

    "Ur ett användarvänlighetsperspektiv är det en fördel om man inte stoppar in en massa text på sajten utan bara håller sig till det allra nödvändigaste innehållet men känner att det oftast krockar med seo-rekommendationer."

    Det finns ingen konflikt här. Krockar gör det bara om du låter det krocka. Användbarhet kommer av hur du strukturerar dina sidor och innehållet på dom. Du kan exempelvis ha enkla produktbeskrivningar högst upp på sidan och mer fördjupad text längst ner. Helt enkelt: Gör det lätt för dina användare att själva bestämma hur mycket dom vill läsa.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vikten av lokal domän?
    Av AndersIvar i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 19:11
  2. Mycket kommentarer på en artikel - möjligt länkbete?
    Av Peter U Larsson i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 01:10
  3. Vikten av inlänkar
    Av StefanBergfeldt i forum Länkbygge
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 14:31
  4. Vikten av nyckelord i domännamnet
    Av Elvis i forum Domänen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 15:05
  5. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 20:41