Resultat 1 till 5 av 5

10.000 301 redirects

  1. #1
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Precis som rubriken lyder så undrar jag hur ni på enklast vis dirigerar om 10k URL'er?

    Jag har dragit ut en XML-fil som jag tänkt utgå ifrån, men funderade på om det fanns något bra verktyg för detta. Typ om man laddar upp hela filen i ett system så fick man välja vilken URL dem skall gå till osv.

    Eller är jag tvungen att göra detta manuellt?

  2. #2
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Hur ser xml filen ut? Visa exempel? Finns det mönster? Med så många redirects så vill du skapa regler och inte mappa 1:1.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  3. #3
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Ska du enbart peka om allt till en ny domän med befintlig URL-struktur så lägger man in denna rad i din .htaccess fil:
    Redirect 301 / http://www.nydoman.se/

    Ska du peka om till en ny URL-struktur så är ett vanligt sätt att använda Regex. Det vill säga att du skapar regler för hur ompekningarna skall ske. Lite fler exempel på hur man kan göra: http://www.squidoo.com/301

    Jim W har också skrivit guider för ompekningar: http://www.seo-guide.se/301-redirect
    Senast redigerat av Marcus Westberg den 2013-04-16 klockan 14:08. Anledning: felformatering
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  4. #4
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Tack för alla svar.

    Jag ska titta lite mer på era exempel. Jag kanske var lite otydlig i min fråga innan. Saken är den att vi ska ta bort en gammal sida med tillhörande underdomäner och lägga till en helt ny sida med nytt system där allt är i ett o samma.

    Dvs att jag kan inte göra en domän -> domän redirect.

    Tanken jag har är om jag ska göra en omdirigering för alla URL'er till startsidan för enkelhetens skull. Just nu drog jag bara ut en xml-sitemap för att få dem gamla URL'erna dokumenterade tills vi har löst detta.

    Så valet i kvalet står ifall jag ska göra manuella omdirigeringar för varje enskild sida eller om jag ska göra en bulkomdirigering till startsidan.

  5. #5
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Westberg Visa inlägg
    Ska du enbart peka om allt till en ny domän med befintlig URL-struktur så lägger man in denna rad i din .htaccess fil:
    Redirect 301 / http://www.nydoman.se/
    Nej, så får man inte göra. Detta gör en redirect på endast startsidan..

    Citat Ursprungligen postat av Micke
    Jag ska titta lite mer på era exempel. Jag kanske var lite otydlig i min fråga innan. Saken är den att vi ska ta bort en gammal sida med tillhörande underdomäner och lägga till en helt ny sida med nytt system där allt är i ett o samma.
    Som sagt, finns det mönster i URLerna som man kan använda? Kan man se något samband mellan gamla och nya urler?

    Du har tre val som jag ser det.
    1) Innan en 404 sida visas i det nya systemet så kontrollera din url lista för en eventuell träff och skriv om urlen. (Du vill göra det endast när det nya systemet inte hittar något innehåll. Gör du checken innan (tex i .htaccess) så kommer det gå långsamt.)

    2) Ta fram de 20, 50, 100(?) urler med mest sökvolymer eller länkar och gör redirects på dessa

    3) Redirecta allt till din nya startsida.


    Jag har skrivit en rewrite guide som kan vara av intresse.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. funkar länkbyte med php redirects?
    Av Bobcat i forum Länkbygge
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-11-28, 20:16
  2. JavaScript eller redirects
    Av Gemma i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 18:28
  3. Byte av server - 301-redirects?
    Av oskek i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-01, 10:34
  4. Begränsning i 301 redirects
    Av Marcin i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 19:23