Resultat 1 till 3 av 3

.com upptagen men redirectad, välja .net istället?

  1. #1
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Jag skall sätta upp en sajt som marknadsför och säljer ett kurspaket. Sajten är riktad till engelskspråkiga kunder.

    Dessvärre är EMDn för titeln på vår kurs redan upptagen (.com). Däremot är motsvarande under .org och .net lediga. Domänen som är upptagen är redirectad till en sajt med ett helt annat namn, och bredare ämnesområde.

    Vad rekommenderas? Är det bara att tuta och köra på .net eller .org, eller hade ni valt en annan domän under .com? Vad ser ni för fördelar/nackdelar på kort och lång sikt relaterat till SEO, marknadsföring mm?

  2. #2
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Jag hade nog rent affärsmässigt valt en annan COM-domän, alternativt försökt köpa den upptagna domänen ifall projektet är viktigt/stort. Anledningen till detta är att det är enklare att bygga ett varumärke kring en .COM-domän ifall man riktar sig till en bred målgrupp. Det kan också vara bra att försöka köpa .COM-domänen på ett tidigare stadium innan du lanserar för efteråt kommer den bara bli dyrare att köpa.

    Beräknar du att den mesta av din trafik endast ska komma från SEO så skulle jag kunna acceptera att köra med .NET.

    Det beror helt enkelt på hur höga ambitioner du har tycker jag.

  3. #3
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    .com är mest gångbart om det är ett seriöst projekt helt klart.

    .net och .org kan ju fungera att använda sig av i många fall.

    Finns ju stora sajter med seriöst innehåll, som använder både .net och .org

    Jag har en dragning till .org om inte .com finns tillgängligt och man inte kan/får köpa den av befintlig ägare.

    Du kanske även kan kolla om det finns liten omskrivning av sökordet du vill ha med i domänen eller lägga till ett ord eller bokstav?

    Lycka till!
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-10-04, 12:03
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-20, 11:15
  3. a a o eller aa ae oe istället för Åäö?
    Av Obbe i forum Optimering
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 17:13
  4. Flera domännamn istället för undersidor
    Av oskarg i forum Domänen
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 19:07
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 23:09