Resultat 1 till 7 av 7

Hjälp med snygga utskrifter

  1. #1
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Jag har skapat en sida där användare ska kunna mata in uppgifter i ett forumlär. Syftet är att användarna ska kunna skapa en rapport och skriva ut den på sin egen skrivare. Det gäller olika juridiska dokument.

    Anledningen till att jag har valt att användarna ska kunna fylla i uppgifterna i ett forumlär på min hemsida är att de får instruktioner som hjälper dem att fylla i rätt uppgifter. Genom att klicka på ”skapa dokument” så behandlas texten, till exempel räkna ut ränta och liknande.

    Problemet är att en utskrift från en webbsida ger ”ful” utskrift. Jag kan inte finna någon hjälp att ta bort uppgifterna som finns högst upp ”sida1” och längst ner ”htpp://www.minsida/rapport.html”.

    Därför undrar jag om det finns något enkelt sätt att få bort dessa rader som skapas av webbläsaren?

    Jag har förstått att det finns dyra program som kan skapa snygga dokument i pdf eller likande, men jag har inga pengar att betala licenser.

  2. #2
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Problemet är att en utskrift från en webbsida ger ”ful” utskrift. Jag kan inte finna någon hjälp att ta bort uppgifterna som finns högst upp ”sida1” och längst ner ”htpp://www.minsida/rapport.html”.
    Jag tror det är standardgrejer som du inte kan få bort.

    Som du skriver är lösningen att skapa ett PDF-dokument för att skriva ut det. Jag skulle inte tro att det är svårt att bygga upp ett PDF-dokument själv, utan program.

    Läsvärt:
    http://www.astahost.com/info.php/Cre...Php_t4972.html
    http://www.fpdf.org/
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  3. #3
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Tack för hjälpen Tobias!

    fpdf.org verkar lovande, har testat lite och än så funkar det.

  4. #4
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Kodade nått liknande nyss, rapporter som automatiskt skulle skickas till kund med olika sammanställd domändata.
    Jag använde mig av html2pdf, ett riktigt smidigt litet php-bibliotek. Generera bara HTML och anropa en konverteringsfunktion så vipps fises en pdf-fil ut.
    Fullt stöd för css.
    Automatiskt stöd för innehållsförteckning märkte jag sen, som en bonus sådär.

  5. #5
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Html2pdf är mycket bra, dock håller jag på att felsöka så att den fungerar med IE. Den låser sig helt i IE men funkar med Firefox. Fungerade den för dig i IE?

  6. #6
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundahl Visa inlägg
    Html2pdf är mycket bra, dock håller jag på att felsöka så att den fungerar med IE. Den låser sig helt i IE men funkar med Firefox. Fungerade den för dig i IE?

    Jag kopplade mitt script till ett cronjobb, aldrig kört det i IE (utvecklar på mac).

    Konstigt att det inte ska fungera? Jag menar, det är ju server side. Nått javascript eller felaktig html som står i vägen kanske?

  7. #7
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det visade sig vara en dll-fil, i windows som krånglade när jag använde mig av PDF-Complete, ladda ner adobe pdf, fungerade klockrent. Får lägga till en text på sidan att adobe pdf rekommenderas.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Snygga Undersidor?
    Av Gizmoquack i forum Introduktion
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 15:12
  2. Hjälp med SEO
    Av kipitor i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 18:28
  3. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 22:52