Resultat 1 till 6 av 6

Är strukturerad data något som kommer bli viktigare i framtiden?

  1. #1
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Jag vill föra ett resonemang om hur strukturerad data kommer kunna påverka sökresultaten i framtiden. Som alla bör känna till så finns det standarder för hur man ska märka upp sin HTML så att man kan berätta för bottar vad det är man presenterar. Ni känner säkert till att Google tar hänsyn till bland annat Reviews och visar stjärnor i sökresultaten.

    Detta kallas och för rich snippets. En lista på vilken typ av strukturerad data som google gör rich snippets av finns här. Det finns även massor av mer intressanta scheman på schema.org. Bland annat Person, Organisation, Place, Movie, JobPosting etc..

    Google har också publicerat verktyg som test av strukturerad data, ett datamarkerings verktyg (för dig som inte vill/kan göra ändringar i din HTML) samt ett verifieringsverktyg för strukturerad data i epost. Det ser onekligen ut som att Google vill att vi webbmasters ska lägga in data för att berätta för Google vad vi visar för användaren.

    Det jag funderar på är om vi kommer se fler typer av rich snippets i framtiden. Är detta ett steg mot att Google plockar ut data från hemsidan och visar det direkt i sökresultatet (likt sökningen på Darwin nedan)? Kommer Google till exempel premiera webbsidor med JobPosting-data om man börjar söka på "Lediga jobb"?


    Jag tror att det inte är en nackdel att markera upp sin data. Jag har börjat markera platser, städer, företag, jobbannonser och event i hopp om att Google kommer kunna göra något som gynnar mig i framtiden. Har någon annan funderat på detta? Någon som har gjort tester och sett några resultat?
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  2. #2
    ChristianRudolfs avatar
    ChristianRudolf ChristianRudolf är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Nackdelen är väl att Google lättare kan förstå din data, ta den, presentera den direkt i Google, utan att skicka trafik till dig. Du kan ju jämföra med vad de tex gjorde med Image search för ca 18 mån sedan. Den ändringen tog bort 90% av söktrafiken till webplatser för bilder.
    Driver Topdog .

  3. #3
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av ChristianRudolf Visa inlägg
    Nackdelen är väl att Google lättare kan förstå din data, ta den, presentera den direkt i Google, utan att skicka trafik till dig. Du kan ju jämföra med vad de tex gjorde med Image search för ca 18 mån sedan. Den ändringen tog bort 90% av söktrafiken till webplatser för bilder.
    Ja, visst är det så. Se exemplet med bilden på Darwin-söket. Men det är inte alltid en nackdel. På Happyr publicerar vi jobbannonser. Om dessa jobbannonser skulle komma upp direkt i SERPen skulle det vara guld för mig. Jobbsökande kommer fortfarande klicka in till min webbplats om de vill söka jobbet. Jag har helt plötsligt fått mycket mer exponering.

    Men jag förstår att man kan gå miste om besökare och "9gag effekten" om besökarna hittar dem man vill ha redan i SERPen.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  4. #4
    ChristianRudolfs avatar
    ChristianRudolf ChristianRudolf är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Tobias Nyholm Visa inlägg
    Men det är inte alltid en nackdel. På Happyr publicerar vi jobbannonser. .
    Det brukar vara så att Google ser till att det finns ngn fördel för dig initialt så du gör som de vill, frivilligt ;-) men de tvekar inte att tvinga dig om det behövs.

    Ett exempel på det är att det verkar som Google kommer klassa alla sajter som inte är https som osäkra.

    Den första delen av kampanjen där man försökte lägga in https som ngn typ av rankingfaktor, var bevisligen inte tillräckligt.

    Min poäng är att man man kan mkt väl använda markup på olika sätt. Men man måste förstå att det handlar inte om primärt att du skall få mer trafik utan att Google har en agenda med detta och den är inte alltid så vacker om man tittar med en webmasters glösögon på agendan.
    Driver Topdog .

  5. #5
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av ChristianRudolf Visa inlägg
    Min poäng är att man man kan mkt väl använda markup på olika sätt. Men man måste förstå att det handlar inte om primärt att du skall få mer trafik utan att Google har en agenda med detta och den är inte alltid så vacker om man tittar med en webmasters glösögon på agendan.
    Tack för bra svar.
    Självklart är det så. Google är en del av internet men de är inte internet. De vill, likt oss andra, leverera den bästa tjänsten för sina besökare och samtidigt ha så mycket trafik som möjligt. Det jag hoppas på är att Google kan använda den information som jag (just nu) frivilligt ger för att ge sina besökare en bättre upplevelse vilket kommer leda till att jag ökar min konvertering. Observera "konvertering" och inte "trafik".
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  6. #6
    ChristianRudolfs avatar
    ChristianRudolf ChristianRudolf är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    J
    ag tror att det inte är en nackdel att markera upp sin data. Jag har börjat markera platser, städer, företag, jobbannonser och event i hopp om att Google kommer kunna göra något som gynnar mig i framtiden.
    Här har du ett exempel på hur Google våldför sig på ngn annans innehåll

    Scrape and displace är deras måtto
    Driver Topdog .

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Strukturerad data
    Av supportway i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-16, 20:25
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 16:22
  3. Tror ni att Mynewsdesk kommer få en smäll av Panda när den kommer till Sverige?
    Av Jim Westergren i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 00:43
  4. titeln viktigare än domännamnet?
    Av an_na i forum Domänen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-13, 16:31
  5. IE7 - Viktigare att optimera för msn search?
    Av Magnus-SEO i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 22:00