Resultat 1 till 8 av 8

Vilken version av namnet skulle du ha valt?

  1. #1
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Ja, jag vet att det finns liknande frågeställningar i forumet, men dilemmat är inte lika klart formulerat som här. Jag har också en tendens att krångla till saker för mig, så jag behöver lite respons för att tänka klart igen.

    Ponera nu att en person ska bygga upp en helt ny hemsida och har hittat, vad han själv anser, ett otroligt bra domännamn som faktiskt fanns ledigt i både .se och .com -versioner. Vederbörande har faktiskt redan registrerat hela 16 olika versioner av domännamnet inkl. .nu- .org- och .net-versioner och de ser ut ungefär så här
    (varken xxxx eller iphone tillhör det korrekta namnet, men "iphone" ligger mycket nära vad det handlar om):

    iphonexxxx
    xxxxiphone
    iphone-xxxx
    xxxx-iphone

    Frågan är - vilket av dessa skulle du välja att använda som huvuddomän?
    Jag själv är lite kluven och känner att jag har svårt att ge ett rakt svar eftersom jag själv tycler att det handlar om så marginella skillnader. Personen ifråga tror att iphonexxxx skulle vara bäst ur SEO-synpunkt. Men vi är båda överens om att det andra, xxxxiphone, låter bättre och att detta också skulle vara bättre pga andra marknadsföringsaspekter, som att använda det för att skapa ett varumärke. Personen i fråga anser också att om iphone står sist skulle det vara bättre ur SEO-synpunkt med ett bindestreck mellan orden (vilket jag själv ställer mig något tveksam inför).

    Jag tycker det skulle vara intressant att höra era svar eftersom jag vet att det finns olika.

    Skulle du använda .se adressen eller .org för den svenska versionen med chans att ranka högre? (.com blir senare den engelska versionen)

    Tycker du att det ur SEO-synpunkt överhuvudtaget spelar roll vilket det blir?
    (själv tycker jag att det är nästan hugget som stucket, men jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mitt svar till personen i fråga.)

    Så vad skulle du ha valt?
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    För att få ett så bra svar som möjligt så måste man ju veta i vilken form xxxx skrivs.
    domänen mobileriphone fungerar ju inte lika bra som iphonemobiler..
    medan nyiphone fungerar medan iphoneny inte fungerar.

    Så det är ju mycket beroende på det vad som låster bäst. är det liknande mitt exempel så iphone först och sen xxxx alla gånger. Sen om xxxx är ett utfyllnadsord så hade jag tagit iphonexxxx om de inte som mitt exempel ovanför låter helt sjukt om man säger det högt...


    förövrigt så är jag allergisk mot bindesstreck i domäner, sen om det är bättre eller inte. Själv kör jag på vad som ser bäst ut och sedan får jag jobba kanske hårdare med att komma dit jag vill. Men youtube.com låter ju bättre än you-tube.com och ser bra mycket seriösare ut. sen är kanske youtube ett dåligt exempel men att tycka det överlåter jag åt er.
    Senast redigerat av welander den 2011-12-12 klockan 22:47. Anledning: la till mer text

  3. #3
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Citat Ursprungligen postat av welander Visa inlägg
    För att få ett så bra svar som möjligt så måste man ju veta i vilken form xxxx skrivs.
    domänen mobileriphone fungerar ju inte lika bra som iphonemobiler..
    XXXX är inget beskrivande som formar ett uttryck, utan mer ett klatschigt namn. Okej, jämför XXXX med något som "Sweden" osv. Jag är mer intresserad av om ni tycker att ordningen har en stor impact SEO-mässigt. Jag tror det var mera tydligt tidigare. För ett par år sedan skulle jag nog ha svarat ja, att det har det. Men idag är jag inte lika säker....

    Citat Ursprungligen postat av welander Visa inlägg
    Men youtube.com låter ju bättre än you-tube.com och ser bra mycket seriösare ut.
    Där sa du det! Jag hade helt glömt bort att de flesta har känslan av att ett bindestreck ser mindre seriöst ut. Jag bryr mig inte så mycket längre, men jag tyckte nog också så tidigare. Du har rätt, bindestrecket får gå bort.

    Skulle du ha valt .se eller .org.? Jag vet att en del fortfarande tycker att .org ger bättre "trustrank", vilket kan medföra att en .org-domän rankar högre. Men jag är inte säker på om det gäller längre, i vilket fall inte lika tydligt som tidigare.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  4. #4
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av Dawey Visa inlägg
    XXXX är inget beskrivande som formar ett uttryck, utan mer ett klatschigt namn. Okej, jämför XXXX med något som "Sweden" osv.
    Nu kanske jag är jobbig men sweden kan man ju också böja till swedish Men jag förstår hur du menar och där skulle jag säga att det som låter bäst att säga faktiskt. i det här fallet skulle jag valt iphonesweden.

    Citat Ursprungligen postat av Dawey Visa inlägg
    Skulle du ha valt .se eller .org.? Jag vet att en del fortfarande tycker att .org ger bättre "trustrank", vilket kan medföra att en .org-domän rankar högre. Men jag är inte säker på om det gäller längre, i vilket fall inte lika tydligt som tidigare.
    Jag är kanske för skadad då jag är webbutvecklare i grund och botten och inte renodlad SEO:are, så jag hade kört på det som är bäst för siten i fråga och vad som även här låter bäst.

    Facebook.net låter inte lika bra som Facebook.com, då jag är mer inne på googles linje där man ska skriva content för användaren, eller designa för användaren, så hade jag också valt domän för användaren. vissa domäner prövar man generellt före andra om man bara hör namnet / ordet.
    så jag hade kört på .se och struntat i den lilla boosten en .org domän har.

  5. #5
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Citat Ursprungligen postat av welander Visa inlägg
    Men jag förstår hur du menar och där skulle jag säga att det som låter bäst att säga faktiskt.
    ...vissa domäner prövar man generellt före andra om man bara hör namnet / ordet. så jag hade kört på .se och struntat i den lilla boosten en .org domän har.
    Generellt sett håller jag med dig, absolut. Visst känns .se domänen också mer seriöst och bekant för många. I vanliga fall skulle jag gå i samma riktning. Men i det här fallet tvekar jag eftersom projektet innehåller dock några av de mest konkurrensutsatta sökorden som finns. En liten boost kan därför göra stor skillnad i fråga om tid och ansträngning. Hamnar vi inte i toppen med våra sökord finns inte heller potentiella besökare. Men tack iallafall för dina mycket värdefulla synpunkter.
    Senast redigerat av Dawey den 2011-12-13 klockan 01:31.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Ordningen borde vara hur folk söker. Söker de på: xxxxiphone eller iphonexxxx?

    Varför inte regga båda tld:erna, både .se, .org ... och övriga om det går.

    Har själv bra resultat med både .org och .net domäner, med svenska "keyworddomäner" ... behövs knappt något länkbygge för att ranka, eller 10% av vad konkurrenterna behöver göra i länkbyggande ...

  7. #7
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Tack Patrik,

    De kommer att söka på det som motsvarar "iphone", inte den andra delen som bara är för namnet och varumärkets skull.

    Som jag sa så har personen jag jobbar med redan reggat 16 olika versioner av domännamnet. Och det är verkligen ett bra namn (även om jag inte kan avslöja ännu), så bra att det nästan är otroligt att ingen redan reggat .com-domänen ännu.

    Jag är verkligen i valet och kvalet. Det lutar mot versionen typ "xxxxiphone.se", eftersom det helt enkelt ser bättre ut. Om det har gått för trögt ett halvår eller så efter lanseringen, får vi väl försöka byta till ett annat och om vi kan få något att hända.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Om det är iphone de söker på skulle jag nog köra iphonexxxx.se/.org/.com ... alltid fått mer fördel med "keyword" tidigt i domännamnet, och ja, enligt mig är "keyworddomains" fortfarande gångbara, och "mer tryck i" =)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vilken svensk artikelkatalog hade du valt just nu?
    Av LoyalWriter i forum Kataloger
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 16:47
  2. Vilken domän skulle ni välja?
    Av nasspray i forum Domänen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 08:00
  3. Viket domännamn skulle du valt?
    Av David i forum Domänen
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 13:23
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-26, 09:45