Resultat 1 till 2 av 2

Någon betydelse hur man ändrar länkar i efterhand

  1. #1
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Hej, har en liten fundering om det gör någon skillnad i hur man ändrar länkar i efterhand.

    Låt säga att jag har "sida 1" som länkar till "sida 2" och som i sin tur har en länk till "sida 3".

    Efterhand bestämmer jag mig för att inte ha kvar "sida 2" längre och kör en "301 redirect" till "sida 3".

    Rent spontant känns det som om jag skulle vilja ändra länken på "sida 1" direkt till "sida 3".

    Så frågan är, har det någon betydelse, kan det finnas en risk med att ändra länkar så här om man gör det i större skala?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Tjenare!

    Som allt annat här handlar det mycket om på vilken skala man gör saker, och hur "naturligt" det ser ut.

    I det här exemplet skulle jag absolut ändra på länken i efterhand. Det är inte underligt att ändra en länk som är bruten, eller där målsidan är redirectad. Om redirecten är vettig, som i att men kommer till en sida med liknande funktion/innehåll, så är det också vettigt att peka om länken till den sidan.

    När det kommer till skala här, skulle jag säga att ju fler länkar som ändras, desto mer relevens krävs för att det ska se naturligt ut.Men så länge länken var relevant från början, och redirecten är relevant, så ska det inte vara någon större risk att ändra än det är att göra många redirects.

    Sorry om det blev lite flummigt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google ändrar rubrik i SERP
    Av Robiin i forum Google
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-03-18, 12:11
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-20, 09:39
  3. Google ändrar kriterier?
    Av Johan1979 i forum Nyheter
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-03-26, 22:46
  4. Google ändrar min Title tag?
    Av Niklas Aronsson i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 13:08
  5. Google ändrar inte rubrik o beskrivning
    Av packard i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 08:45