Resultat 1 till 13 av 13

Duplicate content en överskattad skräck

  1. #1
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Jag anser att duplicate content är något som inte alls är så farligt som vissa påstår. Vore intressant med en diskussion. Jag ska förklara hur jag kommit fram till min teori.

    Min teori kommer givetvis från riktiga exempel med sidor som ligger uppe live idag. Jag väljer att inte avslöja nischen men det är en svår nisch att ranka bra på. Istället gör jag ett exempel i nischen "Fordon".

    Denna sajten som har domänen 123456.se rankar etta på ordet "Bilar". Sajten har beskrivning på alla bilmodeller som finns i hela världen. Av dessa texter är 2% egenskrivna medans resten är kopierade rakt från biltillverkarnas hemsida. Sidan har ca 100.000k indexerade sidor i Google varav 60-70k är duplicate content. Sidan rankar trots detta 1:A på ordet bilar, 1:a på ordet begagnade bilar och 2:a på ordet billiga bilar. Ja ni förstår ord som man inte rankar etta på i första hand..

    Denna sidan finns även på 5 andra språk och rankar lika bra i de länderna. De har även en sajt om Båtar och rankar även 1:a på ordet "Båtar" med samma princip och uppbyggnad. Alla dessa sajter har en PR mellan 4-6.

    Om vi går ner på undersidorna (bilmärken, båtmärken etc) där 60% av texten på sidan är duplicate så rankar de fortfarande bra. Inte 1:A men kanske 3:A. Detta är dock på ord som inte har så hög konkurrens dock ligger de före andra sajter som inte har duplicate content (tex wikipedia)..

    Detta får mig att tänka vidare på den diskussionen vi hade om kontroll av artiklar på artikelkatalogerna. Det som får mig att fundera är om hela domänen verkligen drabbas negativt av detta. Jag tror själva sidan där artikeln ligger drabbas negativt i serpen men inte att hela sajten skulle skadas av det. I alla fall inte om man utgår från mitt exempel ovan. Här snackar vi 20-30 sajter som funkar likadant så Google har knappast "missat" att dessa sajter ha duplicate content

    Det jag försöker komma fram till inte att duplicate content är lika bra som unikt content för så är det garantert inte...Utan snarare hur farligt duplicate content egentligen är? Jag har börjat tveka och undrar om man verkligen behöver vara så nojig att råka godkänna en artikel som redan finns på 20 andra sajter...

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det är definitivt så som du säger att man kan lyckas med en sajt som har duplicate content från andra domäner. Men det finns fallgropar. Den första är Google Panda, och risken att sajten klassas som "low quality". Om det sker kommer det att bli problem. Inom vissa ämnesområden verkar det som att man kan komma undan med nästan vad som helst, medan det i vissa branscher är mycket svårare.

    Sedan finns det olika former av duplicate content och olika sätt på vilket det påverkar SEO möjligheterna. Riktigt stora sajter som har miljontals undersidor kan få stora problem, speciellt om det skapas mycket nyttt content på sajten. I värsta fall spenderar Google största delen av sin "crawl budget" för sajten att omindexera samma innehåll om och om igen på olika webbadresser, medan nytt innehåll tar väldigt lång tid att få indexerat. Dessutom kan det variera vilken av de duplicerade sidorna som Google väljer att ranka bäst, beroende på inkommande länkar mm. Dessutom riskerar man att inkommande länkar som skulle kunna gå till en och samma URL sprids över ett flertal olika URLer, och då ger mindre effekt på din ranking för ett specifikt sökord.

    Jag ser det som en självklarhet att man ska undvika duplicate content, speciellt inom den egna sajten. Men om det inte rör sig om några större mängder, på mindre sajter (under 10 000 sidor) så är det av mindre betydelse.

    Jag har jobbat med projekt där 10 tusentals nya sidor publiceras på dygns eller veckobasis och där duplicate content har gjort det mycket svårt att lyckas få dessa nya sidor indexerade tillräckligt snabbt.

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    I just det exemplet du beskriver så nej, då är kanske inte duplicerat innehåll ett stort problem. Framför allt för att beskrivningen antyder att Google ser den sajten som ägare till innehållet.
    Om du däremot bygger en till identisk sajt och försöker ranka högre med den kommer du få stora problem, för Google kommer inte vilja visa upp samma sak en gång till på samma sökord.

    Jag har sett ganska många exempel på att Google till slut filtrerar bort i princip hela sajter när det blir för mycket duplicerat innehåll på dem, och håller inte alls med om att det skulle vara en överskattad skräck.

  4. #4
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Bernt: Tack för ett utförligt svar. Det känns som att denna sajtens enda fall helt enkelt kan bli Pandan. Hittills har ingen av sajterna i nätverket blivit straffad. Tiden får helt enkelt utvisa.

    I just det exemplet du beskriver så nej, då är kanske inte duplicerat innehåll ett stort problem.
    I detta exempel är inte duplicerat innehåll ett problem överhuvudtaget.

    Framför allt för att beskrivningen antyder att Google ser den sajten som ägare till innehållet.
    Tror inte att Google anser att dessa sajter äger texten då texterna tas från sajter som kan ha haft texten i flera år. Fast det kanske är möjligt ändå?

    Om du däremot bygger en till identisk sajt och försöker ranka högre med den kommer du få stora problem, för Google kommer inte vilja visa upp samma sak en gång till på samma sökord.
    Glömde meddela att det även finns systersajter som rankar 1:a på sina ord. Tex Sportbil, cabbar, miljöbil osv. Dessa sajter har samma design och 90% av content som finns på sidan bygger från content ifrån huvudsidan.

    Aaron gällande överskattad skräck var det nog lite kryddat från min del för att dra hit lite folk. Jag skulle inte våga bygga ett företag på duplicerat innehåll Det jag är mest förvånad över är hur en sajt kan ranka så bra i en svår bransch trots "dålig" SEO.

  5. #5
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Rätt roligt att detta ämne kom upp. Jag är också med om detta. Vi båda har en keyworddomän med exakt match, han har 1% eget innehåll resten är kopierade produktbeskrivningar. Han har ungefär 6 LD och rankar #1a jag har kanske 40 LD där _alla_ är bättre länkar än hans, och ändå ligger jag endast #4 och han #1. Sidorna är skapade ungefär samtidigt.

    Ovanpå detta har hans förstasida( som vars båda rankar på sökordet ) inget eget innheåll förutom produktbeskrivnignarna och jag har egenskrivna produktbeskrivningar + 300++ ord content.

    ( han har .nu domän och jag har .net )

    Älskar google :-)

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Johansson Visa inlägg
    Rätt roligt att detta ämne kom upp. Jag är också med om detta. Vi båda har en keyworddomän med exakt match, han har 1% eget innehåll resten är kopierade produktbeskrivningar. Han har ungefär 6 LD och rankar #1a jag har kanske 40 LD där _alla_ är bättre länkar än hans, och ändå ligger jag endast #4 och han #1. Sidorna är skapade ungefär samtidigt.

    Ovanpå detta har hans förstasida( som vars båda rankar på sökordet ) inget eget innheåll förutom produktbeskrivnignarna och jag har egenskrivna produktbeskrivningar + 300++ ord content.

    ( han har .nu domän och jag har .net )

    Älskar google :-)
    Överoptimerade produktbeskrivningar?

  7. #7
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375

  8. #8
    H.Johanssons avatar
    H.Johansson H.Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1
    Att påstå att duplicate content är en "överskattad skräck" baserat på några enstaka undersökning är väl lite magert? Hade du haft hundratals kunder att jämföra med så hade du nog tyckt annat. När kunderna plötsligt tappar kraftigt eller helt enkelt försvinner från googles ranking är duplicate content bland det första jag kontrollerar och har visat sig vara en vanlig orsak till plötsliga bortfall från organiska listan. Hur och när google "straffar" är olika men förr eller senare brukar det märkas. Ofta ser man inte samma effekt på produktnivå (webbshoppar) kanske eftersom det är mindre vanligt att man optimerar så många produkter så det helt enkelt inte uppmärksammas. Men visst förekommer det att sajten tappar p g a duplicate content även där.
    "Optimera för livet!"

  9. #9
    larses avatar
    larse larse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    38
    Duplicate content är värdelöst. Som andra här påpekar så tar det lång tid för spindlar att crawla stora siter. Exempelvis kan en e-handels site med några tusen artiklar skapa 100-tusentals duplicerade sidor med filter, produktvarianter mm.

    Även om inte duplicate content inte alltid kanske påverkar ens ranking så tycker jag man ska göra allt för att få ner tiden det tar innan nytt innehåll indexeras. Tänk på miljön, stoppa onödig crawling

  10. #10
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Jag har formulerat mitt inlägg lite konstigt men egentligen är det sista raden som jag syftar mitt inlägg på. Det var en väldig hybris på artikelkataloger en stund och samma artiklar postades till samma kataloger. Lite därför min fråga kom upp.. Får be om ursäkt för Aftonbladet rubriken

    H.Johansson: Jo visst är det ingen större undersökning utan snarare exempel på sajter som inte borde ranka bra men ändå gör det. Tycker dock inte att detta skulle motivera varför jag inte skulle starta denna tråd. Mitt exempel var mer åt det extrema hållet men om vi tar en medelstor sajt med kanske 1% duplicate content. Hur farligt är det? Tror alla på detta forum strävar efter 0% duplicate content inklusive mig själv men just med artikelkataloger är det svårt att ha koll.

    Fredrik Johansson, hur ser det ut för den sajten du hade i ditt exempel idag? De sajterna jag jämförde med har inte påverkats av varken pandan,pingu eller något annat djur

  11. #11
    GustavKs avatar
    GustavK GustavK är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    18
    Har tänkt i exakt samma banor.

    Om vi tar som exempel en juridisk firma som skriver någon typ av juridisk text eller lagtext eller vad som helst, då kan ju denna text inte ändras om (kan bli ganska fel isf) utan kommer att dupliceras. I såna fall känns det för mig iaf som att det inte ska finnas ngn anledning för Google att straffa på ngt sätt.

    Sen absolut, duplicerat innehåll är väl inget att föreslå för personer och visst har jag ibland (men inte så ofta) sett vissa skillnader. Men jag är i samma linje som ämnestrådens namn.

  12. #12
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av GustavK Visa inlägg
    I såna fall känns det för mig iaf som att det inte ska finnas ngn anledning för Google att straffa på ngt sätt..
    Nej, det finns ingen anledning att straffa någon för duplicerat innehåll, och det gör inte Google. Men det finns heller ingen anleding att visa upp samma sak flera gånger, och det är precis vad de försöker undvika. Därför är det viktigt att som sajtägare undvika att presentera duplicerat innehåll på sin sajt.

    I liten skala ställer det sällan till med så mycket problem. I stor skala ställer det ofta till stora problem. Det är helt enkelt så det är.

  13. #13
    Dominators avatar
    Dominator Dominator är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    5
    Är du säker att du inte har "personalized results" på? Det kan du ändra genom Googles inställningar när du gör en sökning.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Duplicate content
    Av Guran i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 11:28
  2. Duplicate content
    Av Fredrik Lundahl i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 18:12
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 11:29
  4. Duplicate Content
    Av StefanBergfeldt i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-28, 13:47
  5. Duplicate content
    Av johant i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 20:31