Resultat 1 till 4 av 4

Tips på hur jag ska lägga mer text på förstasidan?

  1. #1
    diegonachos avatar
    diegonacho diegonacho är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    18
    Tjena!

    Har de senaste veckorna stigit på Google i ganska hög fart i och med att jag läst igenom alla deras blogginlägg om hur man ska optimera sidan osv. Har även läst en del här på forumet och tycker man hittar bra information om man bara tar allting med en liten nypa salt. SEO innebär MYCKET spekulationer och jag är ingen expert :P

    Nu står jag inför ett dilemma, jag ligger idag på plats 3 på Google med våra bästa sökord (hemsideadressen står i min signatur). Problemet är bara att desto mer jag stigit på Google, desto sämre har konverteringen blivit. Så nu har jag tagit bort en hel del text och liknande på min startsida som gjorde det rörigare, men Google gillade det mer. Trots att trafiken börjar bli ganska bra, så är konverteringen helt värdelös jämfört med tidigare (nu ligger den på 1-3% och tidigare var den på 6-8%).

    Jag har ungefär 200-300 ord på förstasidan nu och körde innan på ungefär 490. Det var för rörigt och all min statistik blev sämre.

    Har ni några tips på hur jag kan optimera förstasidan onpage? Har försökt hitta gratis heatmaps och liknande men hittar inga klockrena, någon som kan komma med ett par bra tips?

    All hjälp uppskattas,

    Ha en fin dag!

  2. #2
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av diegonacho Visa inlägg
    Tjena!

    Har de senaste veckorna stigit på Google i ganska hög fart i och med att jag läst igenom alla deras blogginlägg om hur man ska optimera sidan osv. Har även läst en del här på forumet och tycker man hittar bra information om man bara tar allting med en liten nypa salt. SEO innebär MYCKET spekulationer och jag är ingen expert :P

    Nu står jag inför ett dilemma, jag ligger idag på plats 3 på Google med våra bästa sökord (hemsideadressen står i min signatur). Problemet är bara att desto mer jag stigit på Google, desto sämre har konverteringen blivit. Så nu har jag tagit bort en hel del text och liknande på min startsida som gjorde det rörigare, men Google gillade det mer. Trots att trafiken börjar bli ganska bra, så är konverteringen helt värdelös jämfört med tidigare (nu ligger den på 1-3% och tidigare var den på 6-8%).

    Jag har ungefär 200-300 ord på förstasidan nu och körde innan på ungefär 490. Det var för rörigt och all min statistik blev sämre.

    Har ni några tips på hur jag kan optimera förstasidan onpage? Har försökt hitta gratis heatmaps och liknande men hittar inga klockrena, någon som kan komma med ett par bra tips?

    All hjälp uppskattas,

    Ha en fin dag!
    Alt-taggar, abbr-taggar, acronym-taggar, title på hyperlänkar är några av teknikerna du kan använda dig utav att öka din textvolym och textrelevans.

  3. #3
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Har du Analytics påkopplat så du ser vart det tar stopp? I mina ögon så är kassan alldeles för omständig, de flesta tester visar att konverteringen kan öka markant med en enkel enstegskassa istället för de sex steg du har idag. Sedan borde du också vara tydlig med vad fraktkostnaden är i butiken, inte bara visa upp att det är fri frakt öven en viss summa.

    SEO-mässigt så är det din footer som innehåller mest text och den innehåller samma text på samtliga sidor. Egen erfarenhet säger att så mycket text som dupliceras på alla sidor kan ställa till det med rankingen och du bör överväga att endast visa den texten på startsidan eller vilken sida du försöker optimera mot just e-cigaretter istället för på alla sidor.

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Det är helt normalt att din konvertering droppar när trafiken från Organiskt sök ökar. Det är alltid likadant för oss, slår aldrig fel. Det beror på att du får många förstagångsbesökare som inte känner till ditt brand, och de flesta kommer inte att köpa första gången de besöker en hemsida. Ju högre % utav nya besökare du har, ju lägre blir konverteringen.

    Sen hade jag förstås följt AndersIvars tips och gått igenom sidan, men just det tillfälliga droppet ska du inte vara orolig för, det är de nya besökarna som orsakar det.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Att lägga till en text annons på många sidor
    Av jakobia i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-20, 22:48
  2. hur utnyttjar jag förstasidan bäst?
    Av erison i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 12:21
  3. Förstasidan försvann ur SERPen
    Av Susann Stjernborg i forum Google
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 13:29
  4. ingen text på förstasidan?
    Av Jacob Jarnvall i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 14:04