Resultat 1 till 5 av 5

Vad Google visar i serpen

  1. #1
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Jag har försökt optimerat min sida för sökorden strumpor, kalsonger, stödstrumpor men har en fundering på vad Google väljer att läsa av och visa för text i serpen. På t. ex. strumpor så visar han en kort text från en kategorisida lika med kalsonger. På sökordet stödstrumpor så visar Google från min meta beskrivning tror jag det heter. Det är väl viktig att det visar bra text där och det tycker jag inte att det gör nu. Är det någon som har något förslag på vad man kan göra åt saken.

  2. #2
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Exakt hur processen fungerar beträffande vad google visar och inte är inte alltid så lätt att förstå sig på. Jag tycker personligen att metabeskrivningarna tenderar att visas oftare om de är lite längre, upp emot 200 tecken, och beskrivande för innehållet. (Metabeskrivningen "alltid fri frakt och 30 dagars returrätt" är alltså inte en bra metabeskrivning för en specifik produkt...).

  3. #3
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Jag tycker att min meta beskrivning är bra då den beskriver innehållet. Har läst att en meta beskrivning inte får vara för lång ca 155 tecken.

  4. #4
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Personligen tycker jag att upp till 160-165 tecken fungerar bäst. Om Google ignorerar din metabeskrivning, testa att skriva om den och se om det hjälper. Kanske du nämner ordet kalsonger för ofta? Kan dock finnas många anledningar till detta, så mitt råd är att du försöker skriva om metabeskrivningen!

  5. #5
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Och när det gäller saker som "max 155 tecken" så finns det olika åsikter om detta, ingen är nog 100% korrekt utan det beror på en rad faktorer, varav många av dem är sådana vi inte känner till.

    Det viktigaste som du bör ta med dig är att våga testa. Säger någon max 155 tecken? Testa!

    När jag var helt grön inom SEO hade det hjälpt mig mycket om jag följt följande mall när jag läst till mig information:

    1) Känns det råd som ges logiskt?
    Om ja, gå till steg 2. Om nej, ignorera råd alternativt sök efter andra källor som ger liknande råd för att få ytterligare tips/argument.

    2) Är det råd som ges aktuellt för mig i nuläget?
    Om ja, gå till steg 3. Om nej, arkivera sidan/rådet för att återkomma till den framöver när det är aktuellt, lägg till den till en sorts infobank.

    3) Kan jag hitta fler seriösa källor som ger samma eller liknande råd, eller råder det delade meningar?
    Det är alltid bra att få en second opinion, ju mer information desto bättre. Så kolla gärna runt om det kanske finns mer info i ämnet.

    4) Kan jag testa rådet som ges?
    Om ja, testa! Just genom att testa lär du dig som mest. SEO är ju i grund och botten en resultatorienterad bransch, det som funkar är det som ger resultat. Om något fungerar i teorin men inte i praktiken är det ju inte mycket att hänga i julgranen. Men hur kan du veta om något funkar även i praktiken? Genom att testa.

    Om du inte kan testa rådet som ges är den troligaste anledningen att detta råd inte är applicerbart på din verksamhet. Om du har en blogg om fotvård kan du självklart inte experimentera med SEO-lösningar för stora e-handelsbutiker... och i så fall är frågan, var det verkligen värt att läsa den där långa och välskrivna artikeln om ett ämne som du inte har någon användning för?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google Analytics visar inga besökare
    Av UnikaBarn i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 17:11
  2. Visar inte min platssida i serpen?
    Av Måns Gullberg i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 20:02
  3. Yahoo gör en Google, visar olika länkresultat
    Av Susann Stjernborg i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 23:37
  4. Gmail visar hur Google tänker i framtiden?
    Av Anton Johansson i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 21:00
  5. Google visar antalet sökningar?
    Av Joacim i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 23:27