Resultat 1 till 7 av 7

Analytics busar

  1. #1
    oxx-ses avatar
    oxx-se oxx-se är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Teheran
    Inlägg
    25
    Sedan en dryg vecka har Google Analytics valt att räkna alla betalda besök via Adwords till en av mina webb-platser som direkttrafik. Det kan säkert ha sina fördelar vad gäller page rank och position i serpen för organiska sökningar men ... jag har fått för mig att jag får bättre betalt för ett klick på en Adsense-annons på min sida om det görs av en - av mig - betald besökare. Även om inte det stämmer vill jag ha ordning och reda på statistiken.

    Någon som har en uppfattning om varför detta problem uppstått?


  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Hej,

    Jag vet att Google har genomfört en förändring i hur de hanterar länkningen mellan Adwords och Analytics konton. Jag har fått två påminnelser tidigare angående detta. Här är texten:

    "Dear Google Analytics User,

    On March 12th, we will be updating how Google Analytics imports AdWords data to improve security and provide greater control and convenience. This update will require that your AdWords and Analytics accounts are linked and that you have "Apply Cost Data" selected. We are proactively notifying Administrators of Analytics accounts that will be affected by this change (you either have auto-tagging enabled and/or have a linked account without cost data applied to some or all of your profiles).

    If you are receiving AdWords traffic (e.g. Visits), but the AdWords reports in Google Analytics do not contain impression or click data (e.g. CPC, Impressions, ROI), then it is likely that AdWords and Analytics are not linked or the cost data option is turned off for that profile. The cost data import option is selected by default when linking your accounts; however, new profiles created after the linking process may not have cost data implemented."


    Skulle det kunna ha med detta att göra?

  3. #3
    oxx-ses avatar
    oxx-se oxx-se är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Teheran
    Inlägg
    25
    Hej och tack för tipset Bernt.
    Mitt problem med Analytics beror sannolikt att jag inte gjort dessa förändringar. Som vanligt uttrycker sig Google luddigt och talar till de med expertkunskaper inom delområdet. Det är knappast glasklart om vad som ska göras och var.

    Har inte fått detta meddelande från Google vilket visar på ett ostrukturerat företag eller totalt ointresse av kundvård. Plöjer ner 50.000-60.000 kr i Adwords (som privatperson) varje månad men har aldrig fått någon kontakt med företaget annat än arga meddelanden om "måsten" och förbud.
    Senast redigerat av oxx-se den 2009-03-30 klockan 23:20.

  4. #4
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av oxx-se
    Plöjer ner 50.000-60.000 kr i Adwords (som privatperson) varje månad
    ?? ursäkta en nyfiken, men varför som privatperson ??

  5. #5
    oxx-ses avatar
    oxx-se oxx-se är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Teheran
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av LaoWang
    ?? ursäkta en nyfiken, men varför som privatperson ??

    ... i meningen ett konto, mina sajter. Dvs motsatsen till att jag administrerar och placerar för flera användare.

    Jag förstår att du var beredd att angripa ur en skattemässig synvinkel. Dock är skattereglerna i Sverige inte globalt vägledande och alleanarådande så jag styrs inte av dessa.

  6. #6
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av oxx-se
    ... i meningen ett konto, mina sajter. Dvs motsatsen till att jag administrerar och placerar för flera användare.

    Jag förstår att du var beredd att angripa ur en skattemässig synvinkel. Dock är skattereglerna i Sverige inte globalt vägledande och alleanarådande så jag styrs inte av dessa.
    Eh, OT men varför så aggressiv? Frågan var ju motiverad, jag skulle inte heller plöja ner så mycket pengar som privatperson, det är ju smartare att göra det som företag. Det har väl ingenting med eventuella skatteregler att göra!??

  7. #7
    oxx-ses avatar
    oxx-se oxx-se är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Teheran
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Eh, OT men varför så aggressiv? Frågan var ju motiverad, jag skulle inte heller plöja ner så mycket pengar som privatperson, det är ju smartare att göra det som företag. Det har väl ingenting med eventuella skatteregler att göra!??
    Det var inte min mening att låta aggresiv. Är bara så allergiskt mot det svenska skattesystemet, ja svenska systemet överhuvudtaget. Jag ryser när jag påminns om det.
    Senast redigerat av oxx-se den 2009-03-31 klockan 23:01.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. KliKKi : Google Analytics Authorized Consultant
    Av Bernt Johansson i forum Nyheter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 07:57
  2. Google Analytics - statistik fördröjd med en dag
    Av seattlegrunge i forum Google
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 06:46
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 06:50
  4. wordpress och google analytics
    Av Sonlard i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 19:08
  5. Google Analytics och inlänkar
    Av seattlegrunge i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 20:00