Resultat 1 till 2 av 2

Hur skaffar ni organiska länkar?

  1. #1
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Givetvis är detta en "million-dollar-question" och kan nog bara besvaras i generella termer, men har ni någon strategi för att erövra de åtråvärda organiska länkarna? Dvs de länkar man får för att folk helt enkelt uppskattar, litar på och rekommenderar sidan till andra.

    Så här har jag börjat tänka:


    Vad förväntar sig folk av din webbplats

    Det är bättre att fråga än att gissa. Dvs att exempelvis göra undersökningar och göra "polls". Ibland blir svaren inte exakt de man väntade sig.


    Vad erbjuder andra? Vad har jag och komma med som är bättre?

    Analysera dina konkurrenternas webbplatser.

    - Kan du erbjuda bättre information och mer välskrivna artiklar?
    - Kan du erbjuda bättre priser och enklare process beträffande produkter och avslut?
    - Kan du erbjuda användarvänligare gränssnitt och navigering?
    - Kan du erbjuda snyggare layout, bilder och grafisk design?
    - Kan du erbjuda en bättre sökmotorsoptimerad webbplats i fråga om undersidornas strukturering, rubriker, metataggar och text?


    Vad länkar "folk" till?

    Jag har uppfattningen att sajtägare oftare länkar till webbplatser som:

    - Uppvisar en auktoritet i ämnet. Dvs har en genuin kunskap som inte är lätt att tillgodogöra sig på andra webbplatser.
    - Uppdateras väldigt frekvent (gärna dagligen).
    - Erbjuder specifika kampanjer och priser som är förmånliga.
    - Är unika utifrån andra aspekter (förknippas med kändisskap, är kontroversiella på olika sätt även om det givetvis även kan vara negativt osv).


    Är du kompetent nog för uppgiften? Använda externa tjänster?

    - Skriver du tillräckligt bra på egen hand?
    - Skulle en programmerare kunna tillföra något?
    - En grafisk designer eller illustratör?


    Hur ser ni på det? Håller ni med om något, eller tycker ni att jag är ute och cyklar? Det vore intressant med fler idéer och infallsvinklar.

    Ps. Jag är förstås medveten om att ämnet tenderar att beröra webbproduktion mer än SEO. Dock tror jag att de går in i varandra i avseendet "organisk länkkraft".
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  2. #2
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Tjo!

    Spontant tänker även jag att personer eller webbplatser som är auktoritära helt klart får det lättare med organiska länkar.

    Lite mer lätt smällt material verkar funka bra. Om man ska se det från ett perspektiv.
    Å andra sidor guider, listor o mer djupgående funkar bra det med.

    Ganska generellt detta. Men tror ialla fall man får ha lite fingertoppskänsla i den nich man figurerar i för att få tag i organiska länkar.
    I alla fall om man ska få det optimalt med det man producerar.

    Organiska länkar tenderar i alla fall ge bra med trafik, jämfört om man bygger egna länkar. Även om kvalitén kan variera en hel del på själva länken och var man fått den ifrån.

    Bra tajming är ju också en faktor att tänka på. På rätt plats i rätt tidpunkt så kan man få riktigt bra push för sidan. Men om man är lite sen eller efter helt enkelt. Så blir man nog ganska mycket gårdagens nyheter och icke länk-värdig.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 00:37
  2. AdWords och organiska resultat
    Av Urban G i forum Google AdWords
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-11-14, 01:47