Resultat 1 till 12 av 12

Hur SEO-vänlig är Joomla?

  1. #1
    Joachim Fs avatar
    Joachim F Joachim F är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    67
    Hur SEO-vänlig anser ni att Joomla är?
    Jag har tänkt att börja experimentera lite med Joomla då jag ser vissa fördelar som jag tycker verkar spännande med denna plattform. Och nu söker jag andras erfarenhet inom området.
    1. Har ni nått goda resultat i ert SEO-arbete med Joomla-siter? Hur har ni då gjort?
    2. Har ni tips om vilka moduler och tillägg man skall använda för SEO eller annat användbart?
    3. Fördelar vs. nackdelar med att använda Joomla i jämförelse med andra plattformar och kod!?

  2. #2
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Jag har inte arbetat med Joomla men jag har jobbat med Drupal. Både Drupal och Joomla är mer inställda till programmering i jämförelse med Wordpress. Wordpress är allt färdiggjort så användarna slipper kika på koden. Jag tror också att det finns massor av med extensions till Wordpress än Joomla.

    Frågan är väldigt öppet ställt. Ja självklart går det att onpage optimera Joomla. Men jag tror att du måste lägga ner mer tid på det jfr wordpress. Jag modifierade temat till mina siter så att de blir som jag vill ha det.

    Jag har valt att inte använda Drupal mer. Jag använder wordpress till enkla siter och om webbplatsen kräver ännu mer specialfix och programmering så använder jag Symfony2
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  3. #3
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Jag har labbat lite med Joomla och tvivlar inte på att det går att SEO-optimera. Har fått för mig att sokmotoroptimering.nu är en Joomla site, David får gärna rätta mig om jag har fel.

    Det jag störde mig på var användarvänligheten som inte ligger i närheten av wordpress.
    WP är väldigt användar och SEO-vänligt speciellt med hjälp av tex Yoast SEO plugin.

    Precis som Tobias nämner är det en ganska öppen fråga, vilken typ av webbsida ska du bygga? Content centrerad? dvs , kommer besökarna dit för innehållet?
    Då ska du absolut köra på Wordpress, enligt mig.

    Eller en webbapplikation där funktioner ligger i fokus?
    Då kanske inte WP är lämpad i alla scenarion.

    my $0.02

    mvh

    /K

  4. #4
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Jag håller i princip med ovan talare. Jag är väl inte direkt nån CMS-expert, men har jobbat med och byggt sajter i flera olika plattformar (säger här plattformar och inte CMS, eftersom WP är inte är ett CMS i strikt mening) som Drupal, Joomla, ModX, DotNetNuke (DNN), Wordpress med några fler. Joomla vann nyligen nåt pris som bästa CMS, kommer inte ihåg vad det var, men jag kan förstå varför. Det är helt klart hyfsat användarvänligt och flexibelt.

    Men om det gäller strikt för SEO finns för mig bara två självklara val och det är WP eller Drupal. Drupal har en högre inlärningströskel men är ett enormt flexibelt och kraftfullt system och ur SEO-syfte är också koden bättre eller "renare" än Joomla. DNN är närmast katastrofalt dåligt ur alla möjliga synpunkter, så det ska vi absolut inte rekommendera. Men det betyder inte automatiskt att det är svårare att få lika bra SEO resultat även med DNN som med WP.

    Även om många hävdar att WP och Drupal är bäst för SEO skulle jag personligen inte rekommendera att utgå från ett rent SEO-perspektiv vid val av plattform/CMS. Jag skulle snarare säga att man bör välja plattform enligt vilka behov man har. Joomla är exempelvis mycket mer flexibelt med programmering och rent designmässigt än WP. Själv upplever jag tekniska problem med hastighet och otymplig kod som de minsta problemen med SEO. Det är inte de tekniskt sett mest väloptimerade sajterna som Google rankar högst, utan de sajter som är mest relevanta för ett sökord och som ger bäst upplevelse för besökaren. Fokusera därför först på innehållet, inte på att undvika tekniska problem. Dom kommer ändå alltid att finnas där i bakgrunden på ett eller annat sätt.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  5. #5
    merczs avatar
    mercz mercz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    98
    Har aldrig kommit så pass långt att jag faktiskt börjat optimera en joomla sida men har många gånger försökt att skapa en snygg och funktionsduglig sida på denna plattform. Min personliga åsikt är att det är skräp, riktigt uselt. Många av modulerna skapar konflikter med varandra och en hel del kodning kommer behöva göras för att kunna få fram några användbara funktioner. Som Kimpo säger så är användarvänligheten inte ens i närheten av Wordpress. Jag skulle till och med vilja gå så långt som att påstå att användarvänligheten är obefintlig.

    Efter att kasserat ett antal projekt i Joomla så gick jag över och prövade wordpress och har hållt mig på denna plattform sedan dess. Wordpress är otroligt mycket enklare att modifiera.

    En sammanfattning : Jag har väldigt dåliga erfarenheter med Joomla. Men det finns säkerligen tillfällen när man föredrar Joomla. Till exempel om man vill ändra funktionen på själva plattformen.

  6. #6
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Har ni nått goda resultat i ert SEO-arbete med Joomla-siter? Hur har ni då gjort?
    Har ni tips om vilka moduler och tillägg man skall använda för SEO eller annat användbart?
    Fördelar vs. nackdelar med att använda Joomla i jämförelse med andra plattformar och kod!?
    Jag har flera siter i Joomla som rankar bra och bara använder Joomlas inbyggda SEO-funktioner. Min största Joomla-site är dock den som är länkad i min signatur. Den använder pluginnet sh404SEF och det har ju utan tvekan levererat bra resultat även om det har varit lite väl mycket trixande.

    Nackdelarna med Joomla är enligt mig att man får vara beredd att trixa mycket och det tar relativt lång tid att konfigurera en site. Annars funkar det bra tycker jag. Kör man en bra premium theme till WordPress så har man ungefär samma funktionalitet som i Joomla, och jag tenderar nästan till att rekommendera WP även om jag gillar Joomla skarpt.
    Senast redigerat av David Olofsson den 2012-01-28 klockan 01:32.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  7. #7
    Joachim Fs avatar
    Joachim F Joachim F är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    67
    Tack för alla svar! : )

    Jag kanske var lite luddig, men ville få igång en diskussion först. Nu när den är igång; sidan är tänkt att vara en kvalitativ satellitsite i första läget, alternativt kommer det i framtiden eller under utvecklingen att bli en "hemsida på egna ben". Det kommer iaf handla om ren information som leder besökaren vidare till andra siter eventuellt så kommer det finnas en anmälningsprocedur till SEO-kurser.

    Kimpo: Jag håller helt med dig om fördelarna i WP, jag är WP-frälst med och SEO-Yoast är grym! Men nu vill jag se fördelarna med Joomla. Siten är nu uppe och jag vill gärna veta vilka moduler eller tillägg som är heta ur SEO-perspektiv.

    Dawey: Jag är helt på din linje det här med "renare" kod uppnås någon annanstans. Tack för dina utvecklade resonemang, de uppskattades! Anledningen till att jag valde Joomla för den här siten är faktiskt just, som du tog upp, att jag vill testa den mer flexibla och snyggare designen. Jag har fått en känsla att Joomla är mer vänligt för att få att "se ut som man vill". Joomla har lite hetare, lite mer professionell ton. WP är bra och har kommit långt, men de konkar faktiskt forfarande lite på att vara "det enkla valet för komma igång med en blogg", även fast det håller på att ändras, eller har ändrats nästan helt som David skriver, om man köper en sjysst premium-theme.
    Men Joomla-designen är i mitt tycke faktiskt snyggare.

    Mercz: Jo, jag har lite den tanken med att det finns stora problem som kommer, som tar tid, och tid är ju pengar eller annat. Dock så är programmeringen inte det stora problemet för mig, jag vill faktiskt komma närmare koden än man kan vara i t.ex. WP. Det skapar visst problem. Det där med konflikter på moduler lät inte alls bra! Där är man bortskämd med WPs som nästan alltid fungerar.

    David Olofsson: : ) Ja din ranking är ju inget du behöver skämmas för direkt, så där fungerar den biten klockrent alltså. OK, jag ska ge mig in i kod-trixandet, blir spännande se om man orkar med det eller bara tycker det är onödig tid sätta sig in. SEO är ju egentligen bara "same same but different" på alla plattformar, lite olika implementationsmetoder bara.
    Har du inte använt några andra moduler för SEO på din Joomla-site sokmotoroptimering.nu?

  8. #8
    merczs avatar
    mercz mercz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av Joachim F Visa inlägg
    Mercz: Jo, jag har lite den tanken med att det finns stora problem som kommer, som tar tid, och tid är ju pengar eller annat. Dock så är programmeringen inte det stora problemet för mig, jag vill faktiskt komma närmare koden än man kan vara i t.ex. WP. Det skapar visst problem. Det där med konflikter på moduler lät inte alls bra! Där är man bortskämd med WPs som nästan alltid fungerar.
    Om målet är att komma närmare koden och själv kunna bestämma funktionerna över plattformen så tror jag att Jooma kan vara det rätta valet. WP är ju lite stelare på det sättet, men har ju en enorm fördel då allt fungerar. Själv vill jag endast modifiera lite temafunktioner och css på mina hemsidor. Därav så är WP den stora vinnaren för mig.

  9. #9
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Som programmerare finns ju inga begränsningar till vilket system du använder, du kan ju redigera lika mycket kod i WP som i Joomla, bara skapa nya templates för wordpress(har aldrig använt joomla) så kan du skriva egna funktioner i php m.m, du kommer även åt alla php filer och functions.php inne i WP admin. Så på vilket sätt kommer du inte lika närmare koden i WP som i Joomla? Om allting fungerar så är det bara ett plus? Jag brukar ofta gå in i alla plugin jag använder och ändrar koden så pluginet passar mig perfekt.

    Du kommer åt all kod i wp admin som är värt att redigera utan att förstöra installationen, har du någorlunda koll på backend biten så ser jag inga problem med att fortsätta använda wordpress?

    Så att säga att du kommer närmare koden i joomla än wordpress är okunskap skulle jag vilja påstå.

  10. #10
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av welander Visa inlägg
    Så att säga att du kommer närmare koden i joomla än wordpress är okunskap skulle jag vilja påstå.
    Jag tror du misstolkar helt och hållet här.

    Du har rätt i att du säger att du kommer åt all kod och kan ändra den. Det är ju open source. Det mercz och joachim menar med att "komma närmare koden" är att källkoden är skriven på ett bättre sätt som gynnar utvecklaren.

    Wordpress är ett jättebra CMS (ja @Dawey ett Content Manager System) som är mycket användarvänligt. Men det är skapat av tusentals funktioner där många bara är någon rad. Det finns ingen tydlig struktur i det hela. Det är känns som spagettikod som man bara får acceptera att den fungerar. WP saknar objektorientering helt och hållet.

    Joomla är objektorienterat (jag är nästan säker på det). Detta är något som utvecklare i allmänhet gillar. Speciellt om du kommer från Java-världen. Jag vågar inte säga så mycket mer om Joomla eftersom jag inte testat det. Jag vet att Symfony2 är objektorienterat och att det är bygg som de flesta moderna ramverk. Med Symfony2 (likt Joomla men extremare och ännu närmre koden och längre från användaren) tvingas utvecklaren ha koll på exekveringsordningen från att hitta rätt route och vilka klasser som ska köras till att rendera templates. Objekten mappas vanligtvis rakt ner mot databasen.

    Vad jag försöker säga är att det är två helt olika sätt att programmera. Båda är dock med PHP och man skriver i stort sätt samma funktioner men det är skillnader graden av kontroll av bland annat exekvering och struktur.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  11. #11
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    @Tobias: Ett jättebra formulerat svar och goda poänger.

    OT: Diskussionen om WP ska kallas för CMS eller inte är så uttjatad och meningslös att jag knappt orkar gå in det. Du får gärna kalla WP för CMS. Efter det att WP vann pris 2009 för bästa Open Source CMS gör väl de flesta så. Och i Sverige är det väl mer eller mindre vedertaget. Oavsett hur man vill definiera WP eller CMS tycker jag rent personligen ändå att det är viktigt att man klargör de framförallt användarmässiga rätt stora skillnaderna mellan WP och exempelvis Joomla och Drupal.

    Om det kan intressera någon, eftersom vi ändå med halva foten är inne på vad ett CMS är för något, är här en kort artikel (visserligen från 2010 då en hel del fortfarande kände behov av att försvara WP som CMS) som summerar diskussionen och som i huvudsak stöder WP som CMS: http://www.iantruscott.me/wordpress-barely-a-cms
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  12. #12
    jannesuhrs avatar
    jannesuhr jannesuhr är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    5
    Joomla har en bra SEO-hantering för det egna systemet, typ artiklar och bloggar. För tredjepartkomponenter kan det vara lite si och så med. För att uppnå bästa SEO-funktion bör man komplettera med sh404SEF som i och för sig kan vara krångligt i början men det är mycket kompetent. Man kan med den skapa egna SEF-urler och bestäma hur TITLE ska se ut. Den har även en egen 404-hantering som även går att bestämma över.
    sh404SEF har också ett antal plugins för tredjepartskomponenter för att utnyttja SEO fullt ut. En del komponenter har dessutom sh404SEF inbyggt i sitt eget backend.

    Joomla är ett stort system och har hur många extensions som helst, för alla möjliga behov. Flerspråksstöd är numera inbyggt och fungerar bra.

    Jag har själv aldrig jobbat med WP och kan inte säga hur den är i jämförelse, men mitt intryck är att det är enklare och har färre utbyggnadsmöjligheter än Joomla.

    Min erfarenhet av Joomla är 5 år i vissa fall rätt komplexa sajter.

    Janne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO vänlig plattform
    Av Kapten_Hej i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 19:45
  2. Skapa SEO-vänlig widget
    Av jonas02 i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-25, 10:29
  3. Hur ser man om en länk är SEO-vänlig?
    Av Newseo i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 00:25
  4. Vad gör en katalog SEO-vänlig?
    Av stikkan_94 i forum Kataloger
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 11:00
  5. SEO-vänlig popup?
    Av Marcin i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 23:10