Resultat 1 till 7 av 7

Har Google bestämt sig?

  1. #1
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Jag har några butiker och har nu råkat ut för något som jag inte förstår alls. Det verkar som Google helt har bestämt sig för att ingen av våra URL:r skall synas på sökordet dörrhandtag som vi arbetar med.

    För att göra den korta historien lång. Tidigare jobbade vi med en URL för dörrhandtag men den blev med största sannolikhet pingvinad i April, då var det ingen prioriterad kategori och vi hade bara placering 5-10 på sökordet. Under sommaren började vi kika på kategorin igen och vi fimpade helt enkelt den URL som inte fungerade och satte upp en ny URL för den kategorin, ändrade kategoritexten och fyllde på med lite mer produkter än tidigare. Gjorde inga 301 och bad till och med Google att ta bort den gamla URL via GWT.

    Jobbat mycket sakta och försiktigt med länkbygget och har liten andel exakta nyckelord, så jag ser det som omöjligt att pingvinen vart där och snappat igen, alla andra kategorier fungerar bra och jag ser inga övriga tecken på att Google skulle hata oss över allt annat på jorden.

    Det är inte så att vi placerar oss dåligt, det hade jag kunnat köpa eftersom vi inte jobbat med sidan särskilt mycket. Problemet är att den har position 6000+ vilket den inte förtjänar på något sätt, jag hade köpt position 20-50 eller liknande men inte denna positionen. Jag har väntat i veckor men ingenting händer.

    Min teori är helt enkelt att Google helt och hållet har bestämt sig för att vår butik under inga omständigheter någonsin, på någon URL skall få synas i en sökning relaterad till det aktuella sökordet hos vår allsmäktige fader. Jag har aldrig vart med om detta innan och ej heller hört om det innan.

    Vad har ni andra för teorier?

    URL det gäller är
    Kod:
    http://www.barahandtag.se/category.html/dorrhandtag-dorrtrycke
    och ni kan säkert lista ut vilka de två huvudsökorden är för denna sida.

    Jag blir tokig på detta!

  2. #2
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    AndersIvar,

    Pingvinens vägar äro outgrundliga.

    Det är förstås omöjligt att veta exakt hur algoritmerna verkar för varje enskilt fall, men jag tycker mig se att ibland kan ett eller flera nyckelord kan påverka en hel webbplats, inte bara på enskilda undersidor. Det verkar hursomhelst vara väldigt komplext och olika sajter drabbas olika. De enkla "så-tar-du-dig-ur-pingvinens-grepp-formlerna" verkar bara fungera för de med enkla, ganska uppenbara och till antalet få "överträdelser".

    På gränsen till konspiratoriskt, men kanske anser Google att ni försökte städa bort den pingvindrabbade sidan med en 301:a och därmed straffar den nyuppladdade?!

    Det är hundratusentals som drabbats, även sådana övertygade om att deras optimering varit vithatt. Det är således många som känner sig förfördelade och orättvist behandlade av den stora jätten. I många fall med rätta. Jag tycker pingvinens uttalade syfte är bra, men att resultatet blev sisådär, kanske tom sämre än innan. Jag har sett flera fall där kvalitativa sidor drabbats oförtjänt hårt och exempel där ouppdaterade gamla "fulsajter" befäst sina ställningar eller tom klättrat.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  3. #3
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Citat Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
    På gränsen till konspiratoriskt, men kanske anser Google att ni försökte städa bort den pingvindrabbade sidan med en 301:a och därmed straffar den nyuppladdade?!
    Det är precis det jag funderar på, datum stämmer inte riktigt överens med Pingvinen men jag tror det är den lilla fiskätande fågeln ändå. Men jag tror att the big G ger hela sidan ett stort no-no på det aktuella sökordet efter detta. Någon annan med liknande erfarenheter?

  4. #4
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Det enda tipset jag kan ge dig AndersIvar är att du slungar upp en satellit och jobbar lite med denna, i och med att du sa att du inte jobbat så jätte mycket med optimeringen på det valda sökordet så bör det gå ganska snabbt med satelliten iaf?

    Gör en satellit med bara dem sökorden du hade velat komma upp med i din kategori på din webbutik, börjar den klättra fint så vet du ju med säkerhet att det är något som G inte gillar med din sida. Men då har du ändå tagit en annan väg genom en satellit och får in trafik ändå till den kategorin på din webbutik genom din satellit.

    Jag själv har testat detta vid ett fåtal sökord som vi ville ta bra placeringar på (Men då var det dålig content på huvudsidan det handlade om), men enligt resultaten så ligger nu sat1 = placering, 4 sat2 = placering 6 och huvudsidan = placering 45. nu et jag inte om jag hade fått mer trafik till huvudsidan om den hade haft placering 4, men nu får jag iaf trafik oavsett vad.

  5. #5
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Hej Micke,

    Jag har redan en satellit på förstaplatsen men det är ju butiken jag vill ha upp. En teori som håller hoppet uppe nu är att vid nästa Pingvinuppdatering som kommer så plockar dom bort den matta dom lagt över butiken på det aktuella sökordet och jag får med att leka igen. Vi håller tummarna!

  6. #6
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Jaha men då ordnar det sig lite iaf . Jo vi får hålla tummarna för att det ordnar sig, vilket det borde göra om du frågar mig .

  7. #7
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Tyvärr tror jag inte det är så säkert att nya länkar kommer hjälpa OM man har pingvin-straffats. Såvida de inte är väldigt starka. Ibland kan det nog tom vara kontraproduktivt.

    Har du någon idé om vad som triggat den extrema nedgraderingen? Du skriver förvisso att du jobbat försiktigt med länkbygget, jag bara funderar lite. Om det är någon länk eller några länkar kan det ju vara en idé att försöka lokalisera och eliminera dessa. Ja, det vet du redan förstås, det är mer menat som en fundering och fråga. Ordet "handtag" är väldigt frekvent på er webbplats, i URL, rubriker, länktexter, metataggar och brödtext. Inte så konstigt då ni säljer just dessa. Kan detta ha orsakat något? Det vore ju på gränsen till löjligt, men man vet aldrig riktigt med den ibland så petiga pingvinen. Huvudsidan rankar förvisso bra på ordet, men i vissa fall är det ju som sagt främst undersidorna som drabbas.

    Att ha lite is i magen kan nog vara en god idé. Kanske rankar ni igen ganska snart. Jag tror också att det blir bra tillslut. Ni rankar ju bra i övrigt tycker jag mig se.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)