Resultat 1 till 17 av 17

Nya Google-nyckfullheter i AdWords: Visningsadress avskaffas!

  1. #1
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    I sin strävan efter att "ta i med hårdhandskarna" mot sina kunder genomför nu Google en omedelbar policyändring.

    Fick idag följande meddelande från Google när jag loggade in i AdWords. Det är som vanligt skrivet med ett språkbruk som inte talar med en, utan till en, som kund:

    Från och med april ställer vi kravet att visade webbadresser för nya annonser måste motsvara webbadressen till destinationen/målsidan, utan undantag.

    "Utan undantag"... smaka på formuleringen! Och meddelandet kör de ut den 23:e, så folk ser det på måndagen den 24:e. Alltså får man exakt 7 dagar på sig att anpassa sig. Man tackar!

    Som vanligt tänker Google inte tala om när man avser straffa de kunder som inte anpassar sina annonser, men redan nu har jag förlorat QS på mina annonser som använder visningsadresser på flera sajter. Min fråga till forumet är om detta bara gäller mig (dvs beror på något annat) eller om Google redan straffar folk som inte följer policyn som offentliggjordes idag?

    Det är tur att man inte jobbar som AdWords-konsult i första hand. Fatta vad knäckande det måste vara:

    Anpassa kontot 2 gånger i veckan för att Google ändrar sin policy helatiden macht frei! RAUS!

  2. #2
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Men herregud! Det här kommer PPC-nissarna inte bli glada över!

    Tyvärr kan jag inte se något än, men jag har å andra sidan väldigt få och små kampanjer som jag inte lekt så mycket med adresserna på.

    7 dagar är på tok för lite. Jag skulle vilja ha två månader på mig att ändra sådana här saker om jag t.ex. hade hand om 10-tals kunder med jättestora kampanjer.

  3. #3
    elofssons avatar
    elofsson elofsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    76
    webbadresser för nya annonser

  4. #4
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    De formulerar sig ju dock "för nya annonser", alltså behöver man inte ändra för de som redan finns.

    Edit: För långsam...

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tycker att du ska utgå från att det gäller utan undantag oavsett hur de formulerat det exakt. Inte minst därför att även om det inte skulle gälla tidigare generationers annonser så lär det med största sannolikhet påverka kvalitetsresultatet d.v.s. det blir dyrt.

  6. #6
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Det är väl bara en tidsfråga innan de kräver in det retroaktivt också... det är ju iofs inget tvång att använda adwords. Ju sämre de beter sig mot sina kunder desto fler kommer testa alternativ. Bra för marknaden som helhet.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  7. #7
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    "det är ju iofs inget tvång att använda adwords"

    Ellerhur. Tråkigt bara att Googles marknadsandel på sök i Sverige överstiger 99%. :-)

    Frågan är mest hur man går till väga för att få svenska ANVÄNDARE att använda andra sökmotorer än Google. Problemet är väl att Yahoo och Live har hysteriskt mycket sämre svenska resultat. Det måste till en skärpning i utvecklingen hos de där, även på den svenska pyttemarknaden i så fall.

    Hur mycket Google än urinerar på sina kunder så är det ju användarnas val som gäller. Där de finns är vi så illa tvungna att finnas.

  8. #8
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    MSN och Eniro (?) måste ju ha mer än 1% av marknaden. Vart du lägger dina pengar känns lite orelevant i sammanhanget. Men kom inte och påstå att google har 99% av SÖKNINGARNA för det känns inte trovärdigt.

    Snart kommer ju dessutom tradedoubler med sitt nya admanager. Det kommer säkert suga röv som allting annat som kommer från det företaget, men vi kan ju alltid låtsas som att det kommer vara bra fram tills vi motbevisats?
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    För en specifik vara kan det vara möjligt att hitta starkare alternativ än Adwords och Adsense ibland. En kund jag säljer innehåll till noterade t.ex. att en stor socialtmedia sajt hade tilltalande priser. Han gjorde bra affärer där.

    Men det är som Google själva skriver: Deras nätverk når 70% av webbsurfarna. Det är svårt att slå det.

  10. #10
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Här har ju Microsoft ett tillfälle att ta tag i sitt annonseringsprogram och showa det lite. Fast hur går det för dom egentligen, någon som vet?
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Westberg
    Här har ju Microsoft ett tillfälle att ta tag i sitt annonseringsprogram och showa det lite. Fast hur går det för dom egentligen, någon som vet?
    Vad jag tror Microsoft behöver är några riktigt stora populära webbsajter som ligger ämnessmalt för att annonsnätverket att lyfta. Köpet av Yahoo hade ju hjälpt ordentligt där. Bara en sådan sak som Flickr för relevant reklam inom allt kring foto och snart film. Då blir det direkt lättare för fotobloggar att sätta upp reklamen eftersom det finns massor av fotoannonsörer färdiga. Utan detta finns inte tillräckligt med annonsörer och det är som nu helt ointressant.

    Sådana tjänster vänjer användarna vid att använda "rätt" sökmotor också vilket även det kan vara viktigt.

    Microsoft har dåligt med sådana sajter och då blir det i princip bara reklamen i sökresultaten och det räcker inte för det ska lyfta. Åtminstone inte i Sverige.

  12. #12
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Eniro har mycket större andel än 1% av sökningarna. Likaså har många svenskar (många är trots allt sjukt old-school i vissa avseenden här i Sverige) fortfarande Altavista som startsida.

    Jag skulle tro att Google står för 85-90%
    (+ kanske.. de ökar väl mest också) av sökningarna, medan Eniro har uppemot 5% och övriga söktjänster resten.

    Jag vet inte hur ni har det men jag får faktiskt ganska mycket trafik från Eniro. Sedan att de använder Googles index... det är ju en helt annan sak.

    TD:s kontextuella variant ska bli intressant att se. Jag har tjatat på kontextuella affiliateannonser så länge nu att jag nästan hade gett upp hoppet... det är trots allt det som saknats på affiliatemarknaden, något som gör att man inte måste ha fetingoptimerade sajten á la crap för att kunna få några avslut. Nu kanske det t.o.m. går att använda Affiliateannonser på vettiga sajter.

    Fast det här är ett riktigt bakslag för Adwords-annonsörer. Jag fattar inte varför Google hela tiden trycker på de ömmaste punkterna... det hade ju inte varit så svårt att lösa dessa problem utan att Google skulle förstöra sin "Don't be evil"-style. För det är precis vad som händer, tycker jag. Sådana här saker är typiska "Be evil"-symptom.

  13. #13
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Det är typiska "vi måste tänka på våra shareholders"-symtom Anton ...
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Men det är så kul. Åtgärder som massor av folk tycker suger verkar nästan alltiod bra för mig. Och mycket riktigt ser man nästan omedelbart högre intäkter.

  15. #15
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Men kom inte och påstå att google har 99% av SÖKNINGARNA för det känns inte trovärdigt.
    Ok, rättelse. Jag menade 97,8% och ingenting annat!
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Snart kommer ju dessutom tradedoubler med sitt nya admanager.
    Och snart kanske även GetUpDated kommer med Affiliator 2.0... Yay!
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Det kommer säkert suga röv som allting annat som kommer från det företaget, men vi kan ju alltid låtsas som att det kommer vara bra fram tills vi motbevisats?
    Ungefär dit jag ville nå med...

    Vad gäller Yahoo så köper jag en del trafik från Kelkoo. De har ju nämligen spammat sig så duktigt organiskt i Google (!) att de har trafik, men övriga Overture (Live och Yahoo Search) saknar i princip helt svensk trafik.

  16. #16
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Helt ärligt ser jag inte problemet i sakfrågan. Jag har alltid tyckt att det verkat korkat att de tillåter att man använder andra visningsadresser än den faktiska måladressen. Öppnar ju för hur mycket trix som helst. Och trix har denna bransch haft sin beskärda del av redan.

    Visst är det synd om alla som har ?adgkg=ASDgvsg&ewgewg=egfeg urler, men det är ju enklet att åtgärda.

    Däremot kan man ju tycka att det är just likt Google att ändra på detta och inte ge någon rimlig tidshorisont för klienter att åtgärda problemet.

  17. #17
    Snoobis avatar
    Snoobi Snoobi är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    För en specifik vara kan det vara möjligt att hitta starkare alternativ än Adwords och Adsense ibland. En kund jag säljer innehåll till noterade t.ex. att en stor socialtmedia sajt hade tilltalande priser. Han gjorde bra affärer där.
    Stämmer, men jag tror att det fungerar bättre gällande BtoC. Har inte ännu sätt eller hört om större framgång på BtoB fronten.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google adwords funderingar
    Av eastcupid i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 22:20
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  4. Tips. Gratis adwords. Google kör kampanj igen!
    Av Nisse i forum Google AdWords
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 17:12
  5. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 20:47