Resultat 1 till 4 av 4

Sef-url viktigt?

  1. #1
    ogge_112s avatar
    ogge_112 ogge_112 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    13
    Sitter och funderar på om jag ska byta e-handelslösning. Kör just nu med shopitoo lösning som är väldigt billig men tyvärr saknar den en del saker b.la. just sef-url.

    För mig som inte är jätte insatt i seo världen, hur pass mycket ger sef-url i seo och är det något jag bör satsa på att skaffa?

  2. #2
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Jag tycker inte du ska byta e-handelslösning p.g.a. Search Enginge Friendly URLs och andra små onpage-faktorer, men om du ändå är på gång att byta system så tycker jag det ska finnas med på kravspecen.

    Nu har jag inte gjort något vetanskapligt test med URL:er men har flera sajter med gamla fula ?page=sida&id=233-URL:er som inte har några problem att ranka bra. Det viktigaste är att du bara har en URL till varje sida. Systemet ska inte tillåta att det finns flera URL:er till samma sida, men om det är så är det bästa att göra redirect till "orginalet".
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  3. #3
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Egen erfarenhet av både sef-url'er och utan är att det ser allmänt snyggare ut med sef-url'er och att jag kan tänka mig om din domän är ny att det skulle faktiskt kunna göra viss skillnad för placeringarna på din butik, men det allra viktigaste med sef-url'er är inte ur SEO synpunkt utan dina besökare.

    Kommer en besökare ihåg din url eller t.o.m. har bokmärkt den så är det både lättare och ser snyggare ut att länka url'en rent naturligt (Många internetsurfare tenderar att ha webbadressen som ankartext).

    Så om vi tar ett exempel på vilket som ser snyggare ut på en bloggpost som någon skrivit eller länkat:

    www.doman.se/?page=sida&id=233
    www.doman.se/sida/mobel

    men precis som Wedholm skriver så tycker jag inte du behöver oroa dig för mycket om just sef-url'er om du ska klättra i Serpen, det finns mycket mer viktigare detaljer som man kan kika och fördjupa sig i än så. Men ska du ändå byta system så varför inte? men glöm inte att göra 301 omdirigeringar från dem gamla till dem nya. Och då menar jag ALLA länkar och inte bara en sitewide 301.

    Lite läsvärt om SEO för e-handel: http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=8460

  4. #4
    ogge_112s avatar
    ogge_112 ogge_112 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    13
    Tack för två bra svar

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur viktigt med alt-tagg?
    Av Nils Fridlund i forum Länkbygge
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-15, 18:58
  2. Vad är viktigt hos en artikelkatalog?
    Av acanjo i forum Kataloger
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-12-12, 18:42
  3. Hur viktigt är sidnamnet?
    Av Johnz i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 12:23
  4. Hur viktigt är PR när man får inlänkar?
    Av packard i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 16:39
  5. Hur viktigt med <h2> till <h6>?
    Av Legendarisk i forum Optimering
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 08:47