Resultat 1 till 14 av 14

Söker duktiga och prisvärda PHP-utvecklare

  1. #1
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Hej!

    Är det någon som har kontakter/känningar med duktiga PHP-utvecklare i exempelvis Indien eller Kina? Jag har ett par projekt som jag kan projektleda/kravställa men där det inte finns tid eller pengar för att utveckla systemet traditionellt på hemmaplan.

    Vad jag söker är därför 1-2 utvecklare som kan jobba med tät kontakt och frekventa leveranser till mig. Bra engelska är ett krav, och rent tekniskt behöver personerna kunna PHP, MySQL och grundläggande webb samt XML/RSS.

    Någon form av referenser från små/medelstora PHP-projekt är ett krav.

    Som ett alternativ kan jag tänka mig bevisat duktiga ungdomar/studenter här i Sverige, så länge vi kan komma överens om priset.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag har inget svar på din fråga men vill ändå lägga till att de som jag känner till och som har köpt systemutvecklingskompetens från Indien har mycket god erfarenhet av det. De håller tidsplanerna (!), utvecklar med kvalitet och rent av kodar optimerat.

  3. #3
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Ja - jag håller med, dom är generellt sätt duktiga, välutbildade och mycket motiverade!

    Jag har erfarenhet av detta från mitt arbete, men nu är det ett mer privat projekt det gäller och inom PHP-världen saknar jag kontakter där.

  4. #4
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Finns speciella ftg/siter som förmedlar sådana kodare osv. Men generellt så är jag lite emot det tror jag (därför tänker jag inte posta nån länk heller ), bättre att investera de pengarna i sverige och inte på nån underbetald stackare i indien eller dylikt.

  5. #5
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Rent generellt så har jag inga bra erfarenheter av de indier jag har fått kontakt med via forum osv. Helt annan affärskultur där koncept som kundvård osv inte existerar. De arbeten jag har sett av programmerare som har blivit gjorda åt andra har varit riiiktigt risiga. Kräv duktigt med referenser och kolla deras tidigare grejer innan du startar igång något...

    Citat Ursprungligen postat av Björn
    Finns speciella ftg/siter som förmedlar sådana kodare osv. Men generellt så är jag lite emot det tror jag (därför tänker jag inte posta nån länk heller ), bättre att investera de pengarna i sverige och inte på nån underbetald stackare i indien eller dylikt.
    Enda sättet att få upp deras löner är att anlita dem till låga löner först. Om många gör det så kan de höja priserna.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  6. #6
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Bättre att låta dem få ta del av vår stora kaka, tycker jag, än att de inte ens får känna lukten!

    Jag har kollat upp lite sånt här tidigare (fast väldigt lite ska tilläggas) och visst är de i många fall duktiga. Det man får leta efter är en relativt billig person som fortfarande håller hög kvalitet och har lite vett och etikett. Finns nog ett antal som sitter och försöker lura folk här och där.

    Digitalpoint tror jag är en bra plats att leta på, finns OOOOOOOOOOOOTROLIGt (á la Maud Olofsson) många indier och asiater där.

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Bättre att låta dem få ta del av vår stora kaka, tycker jag, än att de inte ens får känna lukten!

    Jag har kollat upp lite sånt här tidigare (fast väldigt lite ska tilläggas) och visst är de i många fall duktiga. Det man får leta efter är en relativt billig person som fortfarande håller hög kvalitet och har lite vett och etikett. Finns nog ett antal som sitter och försöker lura folk här och där.

    Digitalpoint tror jag är en bra plats att leta på, finns OOOOOOOOOOOOTROLIGt (á la Maud Olofsson) många indier och asiater där.
    Just för systemutvecklare och projektledare för systemuteckling så är min bedömning att det som kommer från Indien är tydligt bättre än vad vi har här i Sverige. Just kravspecifikationerna gör man ju sedan självklart enklast och bäst med svensk affärskompetens kring den specifika verksamheten, och där avdelar man nog bäst just den kompetensen att följa leveranser och agera QA.

  8. #8
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Enda sättet att få upp deras löner är att anlita dem till låga löner först. Om många gör det så kan de höja priserna.
    Om enda orsaken är att man anlitar dem för att de är billiga på gränsen till gratis så är det inte till hjälp för dem, det bidrar bara till att underminera för dem där och här som försöker ta vettigt betalt. Underminerar den inhemska marknaden på samma vis som uberbilliga kinesiska eller indiska textilier. Och ger dem som arbetar med det vapnen att skjuta sig själva i fötterna med.

  9. #9
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Citat Ursprungligen postat av Björn
    Om enda orsaken är att man anlitar dem för att de är billiga på gränsen till gratis så är det inte till hjälp för dem, det bidrar bara till att underminera för dem där och här som försöker ta vettigt betalt. Underminerar den inhemska marknaden på samma vis som uberbilliga kinesiska eller indiska textilier. Och ger dem som arbetar med det vapnen att skjuta sig själva i fötterna med.
    Lite väl hård generalisering kanske.. Det går ju faktiskt att betala en indier en MYCKET bra lön (i indiska mått) och ändå spendera bråkdelen av vad en svensk programmerare kostar. Vettigt betalt för en indier är inte samma i absoluta tal som för en svensk.

  10. #10
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av Waldo
    Lite väl hård generalisering kanske.. Det går ju faktiskt att betala en indier en MYCKET bra lön (i indiska mått) och ändå spendera bråkdelen av vad en svensk programmerare kostar. Vettigt betalt för en indier är inte samma i absoluta tal som för en svensk.
    Det är helt korrekt. Självklart ska man inte anlita någon till slavlöner, men deras omkostnader är helt andra. Många av de indier som idag börjar på outsorcing/offshoring-företag har en ingångslön 3 gånger högre än vad deras föräldrar någonsin tjänade innan pensionen. Självklart finns det avarter, men det undviks inte genom att låta bli att investera, utan att göra det med samvete och förstånd.

    Man ska inte tycka synd om dessa människor, det finns mycket fattiga människor i Indien, men dom som jobbar med IT har bra levnadsstandard.

    Indien utbildar idag en enorm mängd ingenjörer och ekonomer på mycket hög nivå. Många av de indiska företag som vi betalar "skitpriser" har högre kvalitetscertifieringar än vad något svenskt företag kommer i närheten av idag. Wipro, som är indiskt, är idag världens snabbast växande IT-konsultbolag.

    Det är snarare vi som bör vara oroliga, i takt med att dessa länders ekonomier växer och möjligheten att tävla på lika villkor ökar är det vi som får problem. Vi är inte lika hungriga, billiga och duktiga som dom är.

    Nu var ju detta lite OT. Jag för förövrigt diskussioner med flera indiska företag via rentacoder .com men jag skulle hellre anlita någon på rekommendation här.

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag upplever också att deras högskoleutbildning kring IT är mycket bättre utformad för att passa vad de faktiskt kommer arbeta med än den svenska. Jag skulle t.ex. gärna se att man slog samman kurser som datarkitektur, realtidssystem och operativsystem (vilket man i och försig delvis har gjort t.ex. på UU) och byggde ut med kurser som är tydligt anpassade mot den typ av programmering som de flesta av dem kommer arbeta med.

  12. #12
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    getacoder.com
    elance.com

    Har lite erfarenhet. Inga bra dock. Billiga men dåliga med svenska mått. Se till så att du får se referenser. Stirra dig inte blind på priset. Hittar du en duktig firma/person så kan du tjäna mycket. Det svåra är bara att hitta de duktiga...

  13. #13
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Ja och varför är det så svårt? Om det finns massa duktiga indier som faktiskt var duktiga på riktigt och inte bara satt och försökte snacka omkull en på MSN hela dagarna så skulle jag gärna också anlita dem.

    Hittar du nån rundkvadrat så dela gärna med dig (om det är ett företag tex).
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  14. #14
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Det är främst ett företag (alt privatperson med mycket bra renommé) jag söker. Jag ska absolut återkomma om jag hittar något bra.

    /Björn

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)