Resultat 1 till 7 av 7

Vad är mest optimalt vid lansering av en ny sida?

  1. #1
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Hej

    Tänkte höra med er om något jag funderade på på tåget hem idag från jobbet. Det gäller vad som är mest optimalt, vid en lansering av sida gällande undersidor.

    Är det bättre att vänta lansering några dagar för att få ihop rejält med undersidor, dvs så säg att 1000 sidor körs igång samtidigt och inte ett fåtal som sedan byggs upp.

    Eller är det bättre att lägga upp 50 sidor först, för att sedan allt eftersom öka på sidorna som man har "offline" tills man kommer upp på samma nivå?

    Kort och gott; vad är bäst? en "massive impact" och sedan stannar siduppbyggnaden av(mer eller mindre) ett par månader, eller köra ut säg 5 sidor om dagen som till slut efter 1 år kommer upp i samma mängd sidor som jag kunde ha kört ut från första början?

    Finns det någon nackdel/fördel med något av alternativen?
    Alla har ju unik content m.m såklart.

  2. #2
    logics avatar
    logic logic är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Med tanke på att det tar Google upp till en-två veckor att indexera din webbplats så skulle jag lägga upp sajten bit för bit, och påbörja länkbygge och indexeringsrequest tidigt. Så länge layouten är klar så är det bara att lansera!

    Kan ju vara bra att veta att du börjar ju samla page authority från dag ett efter indexering så det är ju också en positiv aspekt med att lansera tidigt.

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    En bra fråga faktiskt.
    Jag tror inte att det finns ett rätt eller fel svar egentligen. Det hänger väldigt mycket på vad sajten har för syfte och vilken typ av innehåll det finns på den och så vidare.

    Jag skulle säga att så länge du har de sidor som man som besökare troligen kommer förvänta sig när man besöker den så publicera. Få saker är så irriterande som tomma sidor med nån kort mening om att det kommer komma innehåll med tiden.

    Ur SEO-perspektiv ser jag ingen anledning att sitta och hålla på färdigt innehåll, kör ut det när det är klart.

    Att det skulle ta en till två veckor för Google att indexera en sajt är inte en generell sanning, men det är klart att ju snabbare du får upp innehåll, desto snabbare kan Google vara där och titta.

  4. #4
    logics avatar
    logic logic är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Att det skulle ta en till två veckor för Google att indexera en sajt är inte en generell sanning, men det är klart att ju snabbare du får upp innehåll, desto snabbare kan Google vara där och titta.
    Nej det är givetvis inte ett påstått fakta jag hasplade ur mig utan en reflektion utifrån mina egna erfarenheter. Jag har indexerat en hel del sajter och min erfarenhet är att det tar upp emot två veckor innan alla undersidor finns med. Då har jag dag 1 lagt upp sitemap, kopplat sajten till WMT och ansökt om indexering.

  5. #5
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Förvisso lär dina kopplingar till WMT osv ge en trolig boost, men i de fall där man inte väljer att lägga in i WMT och därmed ge Google en signal om vilka sidor man äger, så skulle det vara intressant med tider där man INTE signalerar Google direkt, utan tex lägger in den i någon sekundindexerad svensk katalog.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du kan få en sida indexerad på några timmar eller någon dag. Räcker med att skicka in en länk från någon blogg som är hyfsat snabbindexerad. Brukar för en sådan blogg ta några minuter så är inlägget indexerat. WMT behövs inte för indexering, faktiskt inte en sitemap heller. Använder du en wordpressplattform med default-inställningar som pingar ut behövs inte ens länkar men då kan det ta några dagar.

    Sedan håller jag med Aaron där om att det som publiceras skall vara färdigt före man lägger ut det.

  7. #7
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Såg en föreläsning på Seomoz som sa att det numera gick att google plussa en sida för att google skulle börja indexera en sida snabbt.
    Har dock inte testat själv. Kanske gör det nu i påsk btw. Någon som har testat det?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO att tänka på innan lansering av en ny sajt?
    Av JonnyMax i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 14:06
  2. Optimalt för en domän?
    Av Legendarisk i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-24, 12:51
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-22, 13:46
  4. Lansering av Google Instant
    Av Jim Westergren i forum Nyheter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-11, 12:59
  5. SEO hjälp inför lansering av webbshop
    Av hoynala i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 13:23