Resultat 1 till 22 av 22

Länkbygge med små sidor

  1. #1
    ostfrallas avatar
    ostfralla ostfralla är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Har ungefär 30 olika små sidor på 4 olika ip adresser.
    Hur ska jag länka mellan sidorna för att få maximal effekt?
    Vill ju helst låta varje sida ranka bra på sitt sökord.

  2. #2
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Beror lite på, är de relaterade till varandra på något sätt? Bloggar, små sidor, stora sidor, hur rankar de? etc etc...

    Svårt att ge ett generellt svar...

  3. #3
    ostfrallas avatar
    ostfralla ostfralla är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Det är adsense sidor, några är inriktade i samma ämne.

    En del rankar top 10 och en del runt 80.

    Mvh

  4. #4
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Först och främst bör du sprida sidorna på olika C-klasser. Att länka från samma IP är som att lägga två röster i valurnan dvs. bara en räknas.
    Leads

    Köper/byter sajter/länkar inom spel, finans och resor. PM!

  5. #5
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    30 sajter på fyra webbhotell (IP:n) borde fungera utmärkt. Det blir ca 8 sajter per IP.

    Jag håller med Beckzar om att du i största möjliga mån bör länka från ett IP till ett annat. Att mixa skadar inte. Men att en länk från en annan sajt på samma IP skulle vara värd noll håller jag inte med om. Jag har fått bra resultat med enbart länkar från samma IP.

    En större risk är att de är Adsense-sajter. Då har Google full möjlighet att se att alla sajter har samma ägare. Om du inte har 30 olika Adsense-konton d.v.s.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  6. #6
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Noll värde var kanske lite överdrivet, men du urvattnar kraften från länkarna genom att länka från samma IP. Det är helt enkelt inte en "naturlig" spridning. Om du ser "bra resultat" genom att länka från enbart samma IP så måste det vara lågt konkurrensutsatta sökord du jobbar med. Vill du se "bättre resultat" så ska du sprida sajterna på olika IP:n, helst där IP ligger på olika C-klasser.

    Att köra med 8 sajter per IP hade jag endast gjort om jag helt enkelt inte hade råd att köpa fler webbhotell eller en SEO-hosting lösning.

    Håller med om Adsense, en paranoid SEO hade även sett till att Whois-informationen är olika för sina sajter. Lite drygt på .se, men det går.

    Citat Ursprungligen postat av wedholm Visa inlägg
    30 sajter på fyra webbhotell (IP:n) borde fungera utmärkt. Det blir ca 8 sajter per IP.

    Jag håller med Beckzar om att du i största möjliga mån bör länka från ett IP till ett annat. Att mixa skadar inte. Men att en länk från en annan sajt på samma IP skulle vara värd noll håller jag inte med om. Jag har fått bra resultat med enbart länkar från samma IP.

    En större risk är att de är Adsense-sajter. Då har Google full möjlighet att se att alla sajter har samma ägare. Om du inte har 30 olika Adsense-konton d.v.s.
    Senast redigerat av Beckzar den 2013-02-01 klockan 09:41.
    Leads

    Köper/byter sajter/länkar inom spel, finans och resor. PM!

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Har en avvikande uppfattning här med IP. Det ligger beroende på webbhotell över +700 webbplatser på samma IP. Har du då två eller tre egna webbplatser på samma IP så delar du det med en hel del andra som troligtvis inte har någon som helst koppling med dina egna webbplatser.

    Så någon utvattning av länkkraft vill jag nog säga att det inte är tal om, ej heller att det inte skulle fungera på konkurrensutsatta ord.
    Så fruktansvärt svårt att se att de fungerar är det inte att prova sig fram till.
    Därmed inte sagt att det kan fungera bättre på skilda IP.

    Men skulle vara intressant att se en noggrann utförd studie om det hela. Där man flyttar mellan olika IP och C-klasser och kan påvisa skillnader.

  8. #8
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Ja en mer vetenskaplig studie hade varit intressant. Jag talar bara av egen erfarenhet som ju mer bygger på en "känsla" man skaffat sig under flera års SEO-arbete. Men håller med ang. webbhotellet, en liten del kan komma från samma IP, men om man har 30 sajter utspridda på endast 4 webhotell/IP? Då gör man inte det mesta av det så att säga...

    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Har en avvikande uppfattning här med IP. Det ligger beroende på webbhotell över +700 webbplatser på samma IP. Har du då två eller tre egna webbplatser på samma IP så delar du det med en hel del andra som troligtvis inte har någon som helst koppling med dina egna webbplatser.

    Så någon utvattning av länkkraft vill jag nog säga att det inte är tal om, ej heller att det inte skulle fungera på konkurrensutsatta ord.
    Så fruktansvärt svårt att se att de fungerar är det inte att prova sig fram till.
    Därmed inte sagt att det kan fungera bättre på skilda IP.

    Men skulle vara intressant att se en noggrann utförd studie om det hela. Där man flyttar mellan olika IP och C-klasser och kan påvisa skillnader.
    Leads

    Köper/byter sajter/länkar inom spel, finans och resor. PM!

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag har också hållit på i några år med SEO som du säkert vet och det är just därför jag skrev det jag skrev ovan. Jag brukar dessutom vara rätt så noga med orsak och verkan när det gäller SEO.
    30 sajter på fyra webbhotell inga problem att nå resultat. Jag kan sträcka mig till betydligt fler.

    Som jag påpekade ovan, det fungerar bra, men kanske skulle ha fungerat än bättre om de vara mer spridda.

  10. #10
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Jag har stor respekt för dina år i SEO-branschen Urban (och alla gröna pluttar under ditt profilnamn ), men jag påstår inte att det INTE funkar. Jag säger att man får "bättre" effekt av att sprida dem, speciellt om du jobbar med extrema sökord som t.ex. inom gambling. Det finns en anledning att SEO-hosting finns.

    Om Google jobbar med t.ex. 200 variabler i sin rankingalgoritm, så försöker vi förstå och påverka så många vi kan. Att sprida IP och C-klasser tillhör några av de viktigare skulle jag tro dvs. att "rösterna" inte kommer från samma neighbourhood. Mina fem cent bara.

    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Jag har också hållit på i några år med SEO som du säkert vet och det är just därför jag skrev det jag skrev ovan. Jag brukar dessutom vara rätt så noga med orsak och verkan när det gäller SEO.
    30 sajter på fyra webbhotell inga problem att nå resultat. Jag kan sträcka mig till betydligt fler.

    Som jag påpekade ovan, det fungerar bra, men kanske skulle ha fungerat än bättre om de vara mer spridda.
    Leads

    Köper/byter sajter/länkar inom spel, finans och resor. PM!

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Rubriken på inlägget här är ”Länkbygge med små sidor”.
    Bättre effekt om man sprider må så vara det har jag aldrig sagt emot. Jag påpekar bara att det fungerar bra på konkurrensutsatta ord också med den begränsade spridningen som inlägget rör.

    Och att gå på känsla när man arbetar professionellt med kunder är ingen framkomlig väg.
    Man tar rätt på så mycket som man kan genom egna upprepade tester. Resultat som man sedan använder praktiskt i sitt arbete.

  12. #12
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Jag förstår egentligen inte varför vi käbblar om detta om vi i grunden håller med varandra?

    Bara för att du inte "går på känsla" behöver ju inte betyda att det inte kan funka för andra? Erfarenhet ("hands-on") handlar ju väldigt ofta om just "känsla" som man får över tid, oavsett vad du jobbar med. Dessutom så bygger ju erfarenheten på upprepade tester med misslyckanden och framgångar.

    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Rubriken på inlägget här är ”Länkbygge med små sidor”.
    Bättre effekt om man sprider må så vara det har jag aldrig sagt emot. Jag påpekar bara att det fungerar bra på konkurrensutsatta ord också med den begränsade spridningen som inlägget rör.

    Och att gå på känsla när man arbetar professionellt med kunder är ingen framkomlig väg.
    Man tar rätt på så mycket som man kan genom egna upprepade tester. Resultat som man sedan använder praktiskt i sitt arbete.
    Leads

    Köper/byter sajter/länkar inom spel, finans och resor. PM!

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ser det inte som käbbel utan en fråga där det finns olika uppfattningar om vad som gäller.
    Och då skall det även upplysas om det.

    Sedan håller jag inte med dig om känsla såvida det inte finns erfarenhet och tester som styrker det. Och då är inte enbart känsla. Så är det du menar så är vi överens.
    Du bör i princip kunna avgöra vad en enda länk från en specifik webbplats ger för effekt eller om den ger effekt, och för att spetsa till det lite ett flyttat kommatecken i en sidtext.
    Saker man kan prova sig fram till.

    Och nu syftar jag inte på dig. Tålamod samt se orsakssamband med åtgärder inom SEO är det lite skralt med på många håll.

  14. #14
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av Beckzar Visa inlägg
    Det finns en anledning att SEO-hosting finns.
    Den anledningen är att tjäna pengar på paranoida webmasters.
    Alla tror det är en så perfekt lösning, så ligger de alla på samma hosting och spammar sönder, kör cloaking, cookie stuffin etc.

    Är mer knas att 110% av alla på samma ip-class sysslar med fuffens än att 10 "normala" människor kör samma hosting.

  15. #15
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Nej det är så klart känsla genom erfarenhet och skarpa testar jag talar om, även om de inte finns dokumenterade på annat sätt än det faktum att vissa webbplatser rankar, andra är straffade

    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Ser det inte som käbbel utan en fråga där det finns olika uppfattningar om vad som gäller.
    Och då skall det även upplysas om det.

    Sedan håller jag inte med dig om känsla såvida det inte finns erfarenhet och tester som styrker det. Och då är inte enbart känsla. Så är det du menar så är vi överens.
    Du bör i princip kunna avgöra vad en enda länk från en specifik webbplats ger för effekt eller om den ger effekt, och för att spetsa till det lite ett flyttat kommatecken i en sidtext.
    Saker man kan prova sig fram till.

    Och nu syftar jag inte på dig. Tålamod samt se orsakssamband med åtgärder inom SEO är det lite skralt med på många håll.
    Leads

    Köper/byter sajter/länkar inom spel, finans och resor. PM!

  16. #16
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Säg den SEO som inte är paranoid...

    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Den anledningen är att tjäna pengar på paranoida webmasters.
    Alla tror det är en så perfekt lösning, så ligger de alla på samma hosting och spammar sönder, kör cloaking, cookie stuffin etc.

    Är mer knas att 110% av alla på samma ip-class sysslar med fuffens än att 10 "normala" människor kör samma hosting.
    Leads

    Köper/byter sajter/länkar inom spel, finans och resor. PM!

  17. #17
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    ahaha...jag föredrar vara paranoid och snål, så jag slipper ge mina pengar till seo-hosting

  18. #18
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Både paraniod och snål? Inte typen man gärna bjuder på kräftskiva med andra ord?

    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    ahaha...jag föredrar vara paranoid och snål, så jag slipper ge mina pengar till seo-hosting
    Leads

    Köper/byter sajter/länkar inom spel, finans och resor. PM!

  19. #19
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Nope...föredrar käka hummer med pengarna jag sparat in...

  20. #20
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Låter bra, en SEO som lyckas med sin SEO förtjänar inget mindre

    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Nope...föredrar käka hummer med pengarna jag sparat in...
    Leads

    Köper/byter sajter/länkar inom spel, finans och resor. PM!

  21. #21
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Det var bra jag kunde lätta upp stämningen lite även om det ledde till att det blev off-topic.
    Men summa summarum så borde fler ha lite tålamod och lägga ner lite tid och prova sig fram, precis som Urban uttryckte det, så slipper vi onödiga det är fel / det är rätt diskussioner och så kan alla köra efter det som funkar för dem och deras sidor.


  22. #22
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Det låter bra tycker jag, det finns inga enkla "rätt eller fel" i denna branschen om man säger så.

    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Det var bra jag kunde lätta upp stämningen lite även om det ledde till att det blev off-topic.
    Men summa summarum så borde fler ha lite tålamod och lägga ner lite tid och prova sig fram, precis som Urban uttryckte det, så slipper vi onödiga det är fel / det är rätt diskussioner och så kan alla köra efter det som funkar för dem och deras sidor.

    Leads

    Köper/byter sajter/länkar inom spel, finans och resor. PM!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tips om hur SEO för online auktions sidor med 1 miljon+ sidor fungerar
    Av seoest i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-28, 17:47
  2. Länkbygge - är min ide bra?
    Av lalamums i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-25, 14:49
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 15:21
  4. Tips om länkbygge till svenska sidor
    Av PeterD i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 15:01
  5. Länkbygge | Boostpack 1
    Av Anders Tibbling i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 08:03