Resultat 1 till 4 av 4

Kategorisida för varumärke där produkterna innehåller samma titel

  1. #1
    macsons avatar
    macson macson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockohlm
    Inlägg
    24
    Tjenare!

    Jag sitter med projekt där jag har en samling varumärken. Låt oss säga att ett av dem är "Nike".

    Jag tänkte skapa en samligsida där har alla dessa produkter och optimerar mot "Nike" eller kanske "Köpa skor från Nike". Nu till min fråga. I denna kategori har jag nu en massa produkter.

    "Nike Airmax"
    "Nike Yada Yada"
    "Nike Foo"
    "Nike Bar"
    "Nike 123"

    Osv...

    Min farhåga här är följande: Alla dessa produktsidor kommer ju "sno" kraft från min kategorisida? Hur stor problem är detta och hur tacklar man det?

    Jag vill ju text att någon som söker på "Köpa Nike Airmax" ska se min sida så att ta bort "Nike" från produktnamnet känns lite skumt...

    Nelly verkar har löst det genom att ha sin kategorisida:

    https://nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C...ael-kors-2465/

    Men sedan inte upprepa varumärket i titeln på produktsidan utan ha det som en mindre förklarande text över produktnamnet

    https://nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C...ote-246352-14/

    Är det så man borde jobba? Tankar tips och idéer mottages tacksamt =D
    Utbildare och expert på Umbraco

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jag tycker inte direkt att Nellys lösning är bra.
    Om du vill att generella Nikesökningar ska landa på samlingssidan men du ändå vill att folk ska hitta dig på Köpa Nike Airmax är det väl bara att se till så att innehållet på samlingssidan är betydligt bättre än på produktsidorna samt att länkningen, internt och externt, förklarar för sökmotorerna vilket som är den viktigaste Nikerelaterade sidan. Då bör din samlingssida vara den stora som tar mycket nike-relaterad trafik men om någon specifikt gör en "köpa nike produkt" eller "nike produkt" - sökning så hamnar de direkt på produktnivå.

    Internlänkning och skicka extern kärlek till samlingssidan så lär det inte vara några problem. Att du har många nike-relaterade produkter lär bara stärka din nike-samlingssida, inte tvärtom.

  3. #3
    macsons avatar
    macson macson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockohlm
    Inlägg
    24
    Tack för ditt svar Niklas!

    Kan du utveckla på vilket sätt du inte gillar deras lösning? Pros / cons? (För att jag ska lära mig)

    En grej jag tänkt på, som jag inte gör idag, är att kanske ha en länk från "Nike Airmax" till just "Nike kategorin" för att tydligt visa att "nike" hör hemma där?

    Ibland kan nämligen "Nike Airmax" även finnas i kategorin "Löparskor", "Skor" och "Nike".
    Utbildare och expert på Umbraco

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Tjenare! Sorry för sent svar, varit lite ledig.
    Okej, för att utveckla. Nellys lösning är inte optimal för att de inte försöker optimera för sökorden som är mest relevanta på grund av samma rädsla som du har. De verkar tro att det är negativt att optimera både kategorier och produkter på varumärket men så är det förstås inte.
    Varje sida på en sajt ska ju ha ett syfte och en målgrupp. Enkelt förklarat såhär, för jag kan inte lägga för mycket tid på Nelly.... Jag tar ett par exempel.
    Deras förstasida bör ranka på Nelly och andra brandade sökningar.
    Deras sida om kläder bör ranka på "kläder", "Köpa kläder", "kläder online" och liknande sökningar.
    Deras sida om Michael Kors bör ranka på "Michael Kors", "Michael Kors kläder" och liknande sökningar.
    Deras produktsida bör ranka på "Michael Kors Handväska" och liknande sökningar.

    De optimerar sin sida ganska bra bortsett från produktsidorna. När man söker på Michael Kors handväska eller liknande så hamnar man inte på en sida som är en bra svarssida för den sökningen. Därför tappar man ranking på de viktiga sökningarna. Det är kategorisidan som rankar istället för en produkt som hade matchat sökningen bättre.

    Nelly och Zalando är väl bra exempel på sidor och företag som är hyfsade på SEO. Verkligen inte mer än hyfsade, men det räcker ju väldigt långt med dagens brist på kunskap i hur Google fungerar
    Men titta inte på dom som exempel på vad som är bra SEO, för det är det verkligen inte.

    Angående att länka från produkt till kategori, mycket bra idé! Men om du inte får in länkar specifikt till den produktsidan är det ju inte så att du skickar någon direkt länkjuice, utan du mest förklarar för Google att du tänker på besökarna.

    Här har du en generell tanke runt länkarna.
    Skicka länkar till din förstasida. Fördela den länkjuicen smart med intern länkning. Vilka kategorisidor är viktigast etc?
    Skicka länkar till kategorier. Fördela den länkjuicen smart med intern länkning. Vilka produkter i kategorin är viktigast etc.
    Skicka länkar till produkterna. Fördela den länkjuicen upp till kategorisidan och eventuellt andra viktiga produktsidor som kan vara relevanta för besökaren med hjälp av bra intern länkning.

    SEO handlar inte (längre!) om att fuska bra....det handlar om att förstå hur olika saker fungerar. Att "se matrixen". Och sen utnyttja den kunskapen för att bygga bästa möjliga strategier för sidan du jobbar med.
    De två viktigaste sakerna enligt mig. Vad är en bra landningssida? Hur fungerar länkjuice?
    Sen är det förstås en miljon andra saker att titta på också men kan du nagla dom två så spöar du iaf 99.5% utav dagens internet.

    Lycka till !

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-06-01, 09:30
  2. Att dölja något som innehåller text
    Av Gemma i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-04, 10:37
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 11:29
  4. Google/Youtube varumärke
    Av Sebb i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 10:47
  5. Att bygga varumärke
    Av Henrik i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 12:30