Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 47

Pingvin 2.0 Live

  1. #1
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Vinnare? Förlorare?

    Extremt lugnt hos mig / oss än så länge. Hade förväntat mig att se vissa sidor krascha och vissa avancera massvis, men det ser väldigt lugnt ut här..... trist

  2. #2
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Mja. Ser att tendenserna från förra pingvinen håller i sig. Skräplänkar i toppen.

  3. #3
    Gigenas avatar
    Gigena Gigena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    40
    Jag tycker det har varit lungt på de sökord jag har hunnit kolla upp. Jag har rasat en del på ett par gamla sajter som inte har uppdaterats på länge som även har ett klassiskt länkbygge ala tidigt 2000-tal, så det kom inte som någon chock.

  4. #4
    Jones111s avatar
    Jones111 Jones111 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    22
    Ingen förändring alls. Hade hoppats på mer skräp som försvann men de verkar inte ha kört den så tufft som de kan. Får hoppas de tveakar lite tuffare:
    " Matt Cutts May 22, 2013 at 9:28 pm
    Sumit, we can adjust the impact but we wanted to start at one level and then we can modify things appropriately."

    http://www.mattcutts.com/blog/pengui...led-out-today/

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det skall påverka 2,3% av sökningarna. Om det gäller för svenskt vidkommande så är det ungefär 690.000 sök per dag. Vilket kan låta mycket men säg att en webbplats tappar något tusental placeringar så rör det sig inte om så många webbplatser.

    Sedan kan man alltid diskutera vad som är skräp. Brukar väl vara så att ens egna webbplatser alltid är bra men andras är skräp inom samma ämne.
    Ur min synvinkel är de flesta MFA-webbplatserna skräp. Och då har jag ändå några egna också.

    Det jag sett, dock svagt, är en förändring nedåt för de webbplatser som fått lite uppmärksamhet. Dvs inte uppdaterade på ett tag samt inte så många nya länkar.

  6. #6
    Juicens avatar
    Juicen Juicen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    24
    Det kom idag va? (har inte kollat rankingen på några dagar) Jag kände det ganska kraftigt på 2 sidor som jag kan erkänna att jag har mycket fula länkar till. Ingen notis i webmaster tools om onaturliga länkar.

    Vet inte om de har straffat sidorna extra eller bara nedvärderat de fula länkarna, tippar på att de bara nedvärderat de fula länkarna. Kolla här på förändringen för 1 av sidorna så kan ni se (kunde inte ladda upp screenshot så jag gör en lista):
    RANK
    keyword 1: nu: 6 innan 1
    keyword 2: nu: 4 innan 2
    keyword 3: nu: 3 innan 2
    keyword 4: nu: 6 innan 2
    keyword 5: nu: 19 innan 2
    keyword 6: nu: 10 innan 3
    keyword 7: nu: 0 innan 4
    keyword 8: nu: 7 innan 4
    keyword 9: nu: 11 innan 4
    keyword 10: nu: 20 innan 4
    keyword 11: nu: 10 innan 6
    keyword 12: nu: 24 innan 9
    keyword 13: nu: 0 innan 22
    keyword 14: nu: 0 innan 31
    keyword 15: nu: 47 innan 38

    vad jag har märkt genom detta är att google faktiskt går väldigt mycket på ankartext för ranking, de som tappat mest i ranking är sådana där jag mest använt de nyckelorden genom fula länkar. De som håller sig bättre är de som jag har använt de nyckelorden i fina länkar.

  7. #7
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Jag vet inte riktigt vad jag ska dra för slutsatser än. Penguin 1 kändes ju som en pungspark medan detta mer känns som att någon kliar en med en fjäder under näsan. Än så länge positivt överraskad.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  8. #8
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Det jag ser hos oss själva är att de sajter vi jobbar på och aktivt länkar upp från olika webbplatser har gått riktigt bra medans sajter som ligger och kluckar utan att få särskilt mycket tid eller länk har halkat ner något men inget mer än så, ungefär som Urban beskriver det. Har inte gått igenom alla sajterna ännu men ser även att någon av mina MFA har fått sig en rejäl boost och hoppat upp +50 placeringar.

  9. #9
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Lite lättare att dra slutsatser idag än igår. De webbplatser hos mig som tidigare placerat sig bra men som ändå har en hel del Sitewide-länkar har påverkats negativt. Inte alls så mycket som jag först hade trott, men 3-10 placeringar neråt.

    En webbplats var nog dessutom påverkad av Penguin sedan innan utan att jag visste om det. Den förbättrade sig med 100-200 placeringar per nyckelord. Så kan det vara med inaktiva projekt

    Matt Cutts sa ju själv att mängden påverkade sökresultat kan variera kraftigt mellan länder beroende på hur mycket "spam" där finns. Förmodligen har det svenska resultatet påverkats mindre.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  10. #10
    Micke Erikssons avatar
    Micke Eriksson Micke Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    41
    Har sett ett stort fall på en av mina kunders sökord, ett fall från plats 40 till +200. Kunden ifråga har tidigare skaffat spammiga inlänkar där uteslutande nyckelordet har använts och har troligtvis tidigare varit straffad med filter.

    En variant på sökordet har tidigare haft plats 10 och inte funnits med som ankartexter i de införskaffade inlänkarna har idag plats +100.

    I det här fallet så har Google även straffat varianten.

  11. #11
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Märkte STORA förändringar på olika av mig kontrollerade webbplatser. Webbplatser som gynas direkt var de webbplatser där ankar texten varit av mer utspäda. D.v.s innehållande fler än 3 ord. Ju fler ord desto bättre verkade som. När det gäller två staviga eller enstaviga nyckel ord så har dessa webbplatser drabbats extra hårt. Jag tror att syftet med denna uppdatering är att svårare ranka på enstaka ord för att manipulera Serpen. Det är inte dumt alls. Sammanfattningsvis tycker jag om den uppdateringen.

    Vad förväntar man sig av detta och hur kommer framtiden se ut?
    Naturligvis kommer aldrig spamlänkar att upphöra. Man kommer istället späda ut länkarna med "menigar" som innehåller dessa sökord. Så förvänta Er webbplatser som länkar till Er hemsida att dessa innehåller länkarna på detta sättet. När alla har kalibrerat om sina inlänkar och anpassat sig till nya G-uppdateringar så undrar man ju vad som händer näst.

    Finns det någon som har en teori?

    Tillägg:
    Kom på nu precis att detta är ju faktiskt ett ganska bra skydd mot BlackSEO från en konkurrent.
    Senast redigerat av gelki den 2013-05-24 klockan 13:27.

  12. #12
    Juicens avatar
    Juicen Juicen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    24
    Gelki: Vad jag har förstått så handlar uppdateringen inte bara om hur ankartexterna ser ut. Google har blivit bättre på att förstå när hela sidor är webspam, länkarna därifrån nedvärderas oavsett hur ankartexterna ser ut.

    Canvio: Ser det alltså ut som straff utöver att länkarna nedvärderats?

  13. #13
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Okey. Men för min del så handlade detta mycket om hur länkarna var / är konstruerade.

  14. #14
    Michael Åstmars avatar
    Michael Åstmar Michael Åstmar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    92
    Har nu gått igenom ett hundratal av våra egna och kunders sajter och har kommit fram till följande:

    Vi är så här långt lyckligt lottade och har många sajter som gått upp i placeringar. Kanske beror det på att våra egna faktasidor håller en förhållandevis hög kvalitet med unika texter och ofta unika bilder samt sparsamt med utlänkar. Vi försöker hålla god relevans samt jobba med alternativa länktexter, allt från 1 ord till hela meningar.

    Men visst finns det några dropps och det verkar faktiskt vara de sajter där vi kör adsense. (Hur tänker google då :-])
    Vi ser även dropps på några av våra kunders sajter där vi vet att kunden även köper länkar från andra leverantörer som levererar många länkar med samma länktexter.
    Seo för tillverkningsindustrin genom 0371.se och GnosjoRegion.se

  15. #15
    Kashkans avatar
    Kashkan Kashkan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Vinnare? Förlorare?

    Extremt lugnt hos mig / oss än så länge. Hade förväntat mig att se vissa sidor krascha och vissa avancera massvis, men det ser väldigt lugnt ut här..... trist
    Skulle vara kul bra om inte samma hemsida kunde ranka inom top 10 flera ggr per sökord.. -.-

  16. #16
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Kashkan: jag har sett just detta försvinna med Pingvin 2.0.
    Senast redigerat av SEOJonas den 2013-05-24 klockan 23:04.

  17. #17
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Jag kan bara hålla med Urban om detta och säga efter en del kontrollerande av sidor så tror jag inte (än så länge) att mina kontrollerade sidor har drabbats något avsevärt på den nya uppdateringen.

    Visst har en del hemsidor tappat lite i rankingen och en del har ökat, men ändå inte så avsevärt mycket. Jag känner att detta blir väldigt omtalat och uppskruvat nu när uppdateringen är gjord. Jag menar, hur såg det ut i SERPEN för er innan? hoppade inte sökorden något? om inte så måste jag gratulera och säga att ni inte haft någon konkurrens.

    Har ni inte märkt några STORA förändringar på er och era kunders hemsidor kan ni bara luta er tillbaka och ta det lugnt. Då pratar jag ändringar i placeringar på 50+ som även AndersIvar skriver om i sitt inlägg.

    Jag vill med detta förmedla att detta faktiskt bara är mitt eget utlåtande.

    Vill även dela med mig av dessa relevanta länkar som verkligen måste läsas av alla som är intresserade om penguin 2.0:

    searchengineland

    Searchmetrics

  18. #18
    Citonas avatar
    Citona Citona är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Aarhus, Danmark
    Inlägg
    8
    Mine erfaringer er også at impact af Penguin 2.0 er væsentlig mindre end hvad alle havde forventet. Google havde meldt ud at det ville være en af de mest omdiskuteret opdateringer i år så forventningerne var sat højt. Skrev et lille indlæg om Google Penguin 2.0 på min blog igår.
    Arbejder hos Citona - Mere end 10 års erfaring i SEO optimering.

  19. #19
    Micke Erikssons avatar
    Micke Eriksson Micke Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    41
    Juicen: Tycker klart att det ser ut som ett straff. Domänen är annars väldigt stark och har funnits i många år så placeringarna borde ligga mycket högre.

  20. #20
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Verkar vara exakt samma trend som hela förra året:
    *Nya spamsiter ligger kvar i toppen, helt opåverkade så vitt jag kan se.
    *Gamla spamsiter fortfarande bortstraffade eller försvinner med tiden, precis som AndersIvar nämnde.
    *Min blogg med mitt namn som domännamn fortfarande straffad på mitt eget namn. Bra där Google
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  21. #21
    Michael Åstmars avatar
    Michael Åstmar Michael Åstmar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    92
    Vi ser fortfarande inte några större förändringar. Lite upp och lite ner. En vanlig dag på jobbet...
    Seo för tillverkningsindustrin genom 0371.se och GnosjoRegion.se

  22. #22
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Michael Åstmar Visa inlägg
    Vi ser fortfarande inte några större förändringar. Lite upp och lite ner. En vanlig dag på jobbet...
    Exakt så har det varit här också. Trackar massvis med sökord, men har inte sett något "Wow" alls. Lite upp, lite ner, inget märkvärdigt alls.

    Här är lite statistik på de 600 sökorden jag trackar: Största negativa hoppen från 17 - 31, 12 - 22, 9 - 18. Största hoppen uppåt 11 - 3, 10 - 2, 9 - 2. 45 sökord rörde sig 2 placeringar eller mer, uppåt eller neråt. Förra veckan var det 38, veckan innan det 43.

    Extremt mesig Pingvin för vår del.

  23. #23
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Ni som har påverkade sajter, hur gamla är dom? Hur länge har de rankat? Tycker mig se att nya som är runt 1 år klarar sig utmärkt medan gamla har det svårare. Ser även detta mönster i serpen.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  24. #24
    Kashkans avatar
    Kashkan Kashkan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Exakt så har det varit här också. Trackar massvis med sökord, men har inte sett något "Wow" alls. Lite upp, lite ner, inget märkvärdigt alls.

    Här är lite statistik på de 600 sökorden jag trackar: Största negativa hoppen från 17 - 31, 12 - 22, 9 - 18. Största hoppen uppåt 11 - 3, 10 - 2, 9 - 2. 45 sökord rörde sig 2 placeringar eller mer, uppåt eller neråt. Förra veckan var det 38, veckan innan det 43.

    Extremt mesig Pingvin för vår del.
    Vad använder ni för program/ Sida när ni trackar era sökord?: P

  25. #25
    logics avatar
    logic logic är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Jag använder www.gserp.com som fungerar bra!

  26. #26
    Juicens avatar
    Juicen Juicen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    24
    Någon mer som märkt av att rankingarna har förändrats kraftigt igen? En av mina sidor som jag har skickat fula länkar till verkar ha tappat ganska kraftigt ytterligare nyligen, dock helt klart några dagar efter att pingvin 2 gick live. (Använder ett program som heter SERP Attacks som jag kör manuellt, men inte varje dag, så jag vet inte riktigt när tappet skedde)

    Utöver de 2 sidor med fula länkar till sig så har alla andra sidor ökat i ranking alternativt stått oförändrade.

  27. #27
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Att sidor som påverkats negativt av Penguin endast har trillat en handfull av placeringar verkar vara en trend hos många. Det intressanta här är varför det är så och inte som i Penguin 1.0.

    Är Google rädda för kritik om negativ SEO? Att tappa tio placeringar skapar inte samma kritik som att tappa hundratals.
    Senast redigerat av Fredrik Eriksson den 2013-05-27 klockan 16:51.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  28. #28
    Juicens avatar
    Juicen Juicen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Eriksson Visa inlägg
    Att sidor som påverkats negativt att Penguin endast har trillat en handfull av placeringar verkar vara en trend hos många. Det intressanta här är varför det är så och inte som i Penguin 1.0.

    Är Google rädda för kritik om negativ SEO? Att tappa tio placeringar skapar inte samma kritik som att tappa hundratals.
    Jag tror att det i stor utsträckning är SAMMA sidor som påverkades då och nu. Första gången blev effekten ganska stor då det var helt nytt, och denna gång blev det ytterligare en liten skjuts nedåt i SERPen för de sidor som redan var påverkade för att denna uppdatering var kanske inte så stor som första. Detta är i alla fall vad jag tror med erfarenhet av de sidor jag själv experimenterar med.

  29. #29
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Om du tappar 10 placeringar i topp 20 så tyder inte det på att du tidigare varit påverkad av Penguin.

    De webbplatser jag hade som påverkades för ett år sedan försvann långt ner i sökresultatet. Det är inte alls samma beteende som nu. Kanske har så många blivit medvetna om att enformiga ankartexter kan vara farligt och därför ser symtomen annorlunda ut nu, eller så beror det på något annat.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  30. #30
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Eller att folk har varierat sina ankar texter bättre nu men missat lite på compound kw och co-citations vilket ledde till en smäll på fingrarna.
    Dock kommer det komma fler uppdateringar innan året är slut, b.la har det ju pratats om att de håller på att testa något nytt som bättre skall förstå vad det är för slags länkar det handlar om.

    Just nu har de fortfarande t.ex problem med många blogg plattformar att förstå om kommentarerna är kommentarer eller en del utav artikeln.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 16:28
  2. MSN Live kontrollpanel för webmaster
    Av objx i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 17:19
  3. MSN Live Search - Sandlåda?
    Av Christer Erenlöf i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 02:10
  4. MSN Live - ny algoritm
    Av TomZ i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 14:31
  5. Live.com
    Av Jim Westergren i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 09:20