Resultat 1 till 4 av 4

bloggar & rssflöden

  1. #1
    nfalks avatar
    nfalk nfalk är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    37
    Har egentligen två frågor:

    1. Är det ett problem ur SEO synpunkt om en blogg inte är kopplade till ett domännamn? tex valfritt . wordpress . org eller valfritt . blogg . se? Ses länkar ifrån en sådan sida med mindre värd eller inget värde alls av Google? Är det att slösa med tid att snåla och inte köpa domännamn till sådana bloggar även om man fyller dem med mycket innehåll när man bygger upp sidor för länkar?

    2. Rss-flöden på sajten, är det till goda eller ondo? Sidan blir ju lite uppdaterad hela tiden men samtidigt med innehåll från en annan sajt. nästan lite spam eller?
    Niclas Falk

    http://crent.se

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej

    Det är i sig inget generellt problem att bygga sajter på gratisplattformar. Jämfört med en egen domän ger de automatiskt lite kraft till sajten, medan man på en egen domän behöver tillföra den själv för att det ska ge något ur ett SEO-perspektiv. Samtidigt finns det en risk att man kopplar ihop sig med spam, då många såna plattformar lider av det problemet. Exempelvis har hela blogg. se varit avindexerat under en period.
    Så. Om du har möjlgihet att bygga länkar till dina sajter (om nu enda syftet med de här är att ge länkkraft till en "huvudsajt") är en egen domän att rekommendera. Om du inte har möjlgihet att bygga länkar kommer en egen domän vara helt poänglös, och du kommer kunna få en liten begränsad effekt av en sajt på en gratisplattform.
    Samtidigt, om du inte har möjlighet att bygga länkar till de här sajterna är det nog bättre att köpa in den här tjänsten än att basera länkprofilen på gratisbloggar.

    RSS-flöden finns det inte riktigt något klart svar på. Google kommer troligen fatta att det är ett RSS-flöde, och inte räkna det som nytt innehåll. Så den positiva effekt man får av att uppdatera sin sajt ska man nog inte räkna med i det fallet.
    Visst, det blir delvis duplicerat innehåll, men inte i en så stor utsträckning att jag skulle avråda från det, om det finns en "användaranledning" att ha flödet.
    Från ett rent SEO-perspektiv gör det varken från eller till.

  3. #3
    nfalks avatar
    nfalk nfalk är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    37
    Tack för ditt svar.

    OK, så som jag hade tänkt var att använda tex wordpress . com till att skapa sajter med bra och informativt innehåll som jag kan få länkar till och besökare till en viss grad, men framför allt att använda till länkbyte. Jag antar att det är ok att vänta och se vilka av dem som faller bäst ut, och sedan köpa egen domän till dem när man ser om dem har något potential överhuvudtaget? & rss flöden kan man kanske mest ha för potentiella besökare då, om det kan vara av intresse. Då har jag inte slösat all min tid dem senaste kvällarna även om det finns bättre lösningar för mig i framtiden...
    Niclas Falk

    http://crent.se

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Absolut, det låter som ett vettigt sätt att hantera det på. De som funkar bra "lyfts upp" och får en egen domän, de som haltar kan användas till exempel för att länka till de med en egen domän.

    Lycka till!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-01-22, 16:06
  2. SEO Bloggar
    Av Solutions i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 18:38
  3. SEO - Med bloggar??
    Av Mactim i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 05:31
  4. SEO- bloggar
    Av Anton Johansson i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 18:35