Resultat 1 till 16 av 16

Google har uppdaterat PageRank precis

  1. #1
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Den tredje PageRank uppdateringen för i år skedde / 7 November !
    Senast redigerat av Mathias GBM den 2011-11-08 klockan 02:20.

  2. #2
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Stämmer bra, tack för upplysningen

  3. #3
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Trevligt. Gick från PR2 till PR 3 på mina sidor.

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Nu måste jag bara fråga, varför använder ni PR och i vilket sammanhang känner ni att det någonsin spelar någon roll vilken PR ni har? Används PR till någonting förutom att vara en KPI åt en okunnig kund?

    Finns det någon som helst anledning att använda PR istället för DA / PA?

  5. #5
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    PR får en viktigare roll när det handlar om internt på webbsidan, Genom en högre PR på en sida blir de interna länkarna lite mer värdefulla vilket i sin tur bör innebära att sidan rankar lite bättre. PR är inte en faktor för placering men om vi har 2 identiska sidor som länkar till sida X så kommer den sidan med högst PR ge en kraftfullare länk. Sen är det så klart otroligt mycket annat som är viktigt och viktigare i många fall.

    Tex är inte en enkel länk från en PR 8 sida mer värdefull för att förbättra placeringen än vad en artikel med rätt % keywords från en PR0 sida är, Då är det sist nämnda mycket bättre

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej Tiias.

    Jag vet vad PR "gör" och hur man ökar sin PR. Tyckte själv det var jätte spännande för 7-8 år sedan. Jag undrar mest varför man någonsin skulle vara intresserad av just PR - siffran istället för Domain Authority och Page Authority. PR - värdet man ser kan ju aldrig spela någon roll, då skulle det ju hända mycket i serpen varje gång det är en PR update, men det gör det ju knappast.

    Jag har lite nya sidor som hoppade upp från 0-2 och 0-3, men det spelar ju ingen som helst roll. Dom är inte starkare idag än vad dom var igår, innan updaten. Ranking påverkades inte ett dugg. Men jag har ju avancerat på alla sökord från förra updaten till denna så klart. Men att dom uppdaterar siffran i sig idag spelar ju ingen roll.

    Därför undrar jag lite varför folk fortfarande bryr sig om dessa updates. Varför följer inte alla DA och PA istället som uppdateras frekvent, som visar att det du gör går i rätt riktning. Folk verkar helt överlyckliga för att de fått en PR update som i realiteten inte påverkar någonting över huvudtaget jämfört med dagen innan updaten.

    Det är inte så att min före detta PR 0 sida som hoppade upp till PR 3 från och med idag kommer vara bättre än den var igår. Den var ju "PR 3" igår också, bara det att siffran inte uppdaterats än, om du hänger med på vad jag menar.

  7. #7
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Jo jag förstår dig 100% och anser det samma om PR, Sen kanske jag inte håller med om DA / PA då jag anser att den absolut viktigaste faktorn är keyword density från länkat material. Men alla arbetar vi lite olika vilket är bra !

  8. #8
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Många som jobbar med marknadsföring/webbsidor vet vad PR är. Om vi frågar samma personer vad DA / PA har de ingen aning om vad vi pratar om. Att folk blir helt överlyckliga över att PR stiger har jag i alla fall full förståelse för. Vet svenska företag som även har PR som en parameter i deras målsättning och då endast för siffrans skull. Personligen har jag hellre själv tex PR 4 än 3 även fast jag rankar lika bra på "mina" sökord.

  9. #9
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Tiias > Det är ju en annan diskussion

    Menar bara att DA och PA är en direkt uppgraderad variant av PR och att de siffrorna borde vara intressantare att följa på sina egna sidor, sina kunders sidor och sidorna man vill ha länkar från. Det var bara det jag syftade på.

    Att det sen finns andra saker som är viktigare är förstås sant. Jag anser att den absolut viktigaste faktorn är att jag rankar bra på mina sökord
    PR hjälper mig inte dit alls. SEO och Google kunskap gör däremot.

  10. #10
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av plekis Visa inlägg
    Många som jobbar med marknadsföring/webbsidor vet vad PR är. Om vi frågar samma personer vad DA / PA har de ingen aning om vad vi pratar om. Att folk blir helt överlyckliga över att PR stiger har jag i alla fall full förståelse för. Vet svenska företag som även har PR som en parameter i deras målsättning och då endast för siffrans skull. Personligen har jag hellre själv tex PR 4 än 3 även fast jag rankar lika bra på "mina" sökord.
    Dom vet vad PR är, för att det är ett bra brandat "namn". De flesta tror att det har med ens sidas ranking att göra, på grund av namnet.
    Men att det sen är Larry Page som gett det namnet är det inte många som vet. Hade det varit lika populärt om det hetat BrinRank. Knappast va?

    De flesta kunder har ingen aning om vad PR har för funktion. Vi hade en jättestor kund som var överlycklig över att deras PR avancerade från 2-5 under 6 månader. Hon tyckte det var sjukt bra. Men hon hade förstås ingen aning om vad det betydde, men det såg jävligt snyggt ut i rapporten :-)

  11. #11
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Tack för upplysningen. Tycker alltid det är intressant

  12. #12
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    73
    För mig är det fortfarande lika roligt när Google uppdaterar Pagerank. Jag gillar hypen och minns tillbaka till tiderna då det hade stor betydelse för en. Det har det än idag om man t ex säljer länkar. Det är klart att det väcker större intresse hos länkköpare om man har bättre Pagerank på sina sajter.
    Måns Gullberg, grundare och SEO-ansvarig på Modifinder AB

  13. #13
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Hej Tiias.

    Jag vet vad PR "gör" och hur man ökar sin PR. Tyckte själv det var jätte spännande för 7-8 år sedan. Jag undrar mest varför man någonsin skulle vara intresserad av just PR - siffran istället för Domain Authority och Page Authority. PR - värdet man ser kan ju aldrig spela någon roll, då skulle det ju hända mycket i serpen varje gång det är en PR update, men det gör det ju knappast.

    Jag har lite nya sidor som hoppade upp från 0-2 och 0-3, men det spelar ju ingen som helst roll. Dom är inte starkare idag än vad dom var igår, innan updaten. Ranking påverkades inte ett dugg. Men jag har ju avancerat på alla sökord från förra updaten till denna så klart. Men att dom uppdaterar siffran i sig idag spelar ju ingen roll.

    Därför undrar jag lite varför folk fortfarande bryr sig om dessa updates. Varför följer inte alla DA och PA istället som uppdateras frekvent, som visar att det du gör går i rätt riktning. Folk verkar helt överlyckliga för att de fått en PR update som i realiteten inte påverkar någonting över huvudtaget jämfört med dagen innan updaten.

    Det är inte så att min före detta PR 0 sida som hoppade upp till PR 3 från och med idag kommer vara bättre än den var igår. Den var ju "PR 3" igår också, bara det att siffran inte uppdaterats än, om du hänger med på vad jag menar.
    Du tänker lite fel här Niklas, anledningen till att du inte ser några förändringar är att Pagerank inte förändras bara för att toolbaren börjar visa ett nytt värde. Det handlar om en export av en snapshot från Googles egna burkar ut till oss andra. Pagerank uppdateras alltså löpande och inte stötvis var tredje månad. Dessutom är det värde vi får i exporten minst en månad gammalt, det är alltså en snapshot från förr.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  14. #14
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Du tänker lite fel här Niklas, anledningen till att du inte ser några förändringar är att Pagerank inte förändras bara för att toolbaren börjar visa ett nytt värde. Det handlar om en export av en snapshot från Googles egna burkar ut till oss andra. Pagerank uppdateras alltså löpande och inte stötvis var tredje månad. Dessutom är det värde vi får i exporten minst en månad gammalt, det är alltså en snapshot från förr.
    Nu hänger jag inte riktigt med. Skulle vilja säga att det är precis tvärtom, det du skriver förstärker bara det jag säger i Quoten. Då kan du väl inte säga att jag tänker fel

    Jag förstår inte glädjen SEO'are får över en PR update om man inte aktivt säljer länkar och PR är ens "Pris lista". Den styrkan man får genom eventuellt ökad PR är redan aktiv innan själva siffran uppdateras. Det är alltså en förbättring på sidan som man redan har sett om man följer sin sida aktivt vilket jag förmodar att alla som jobbar med hemsidor gör. Det enda som händer med en PR update är att man får en siffra av Farbror Google.

    PR uppdateringen ökar inte din ranking, men de saker som du gör som ökar din ranking ökar även din PR. Och det händer långt innan själva uppdateringen.

    Var är det jag tänker fel Magnus?

  15. #15
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Mm, jag tror bara att det är vår olika terminologi som gör att vi inte är överens. Jag skulle inte kalla en export för en update.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  16. #16
    takemetothetops avatar
    takemetothetop takemetothetop är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    49
    Från 0-2 blev det på en ny sajt. Hur oviktigt det nu än må vara då, har ingen av mina gamla sajter fått det så snabbt när man var ännu mer gröngöling.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Har Google stängt av sin PageRank?
    Av Per Magnusson i forum PageRank
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-08, 08:11
  2. indexerad precis vid MySQL fel
    Av Jacob Jarnvall i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 19:19
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 12:11
  4. Google Pagerank PHP script
    Av Martin Lindhe i forum PageRank
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 00:21
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 14:35