Resultat 1 till 6 av 6

Domännamn och keywords

  1. #1
    shads avatar
    shad shad är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    11
    Hej!

    Jag har några funderingar, eller rättare sagt: jag vet inte riktigt vad jag ska göra..

    Så här är det: jag driver en sida som inte har något av sina relevanta sökord i domännamnet. Men nu under den senaste tidens domänrea har jag varit på domän-shopping-spree; jag har köpt på mig ca. 15 extradomäner som i olika kombinationer innehåller i princip alla relevanta sökord för min sida. Jag vet inte om det var bra eller dåligt, om jag har nytta av dem eller ej, dock kändes det bra för stunden.

    Men, mina funderingar är då:
    Har jag någon nytta av dem? Vad ska jag göra med dem? Ska jag peka alla mot min huvudsida? Ska jag lägga upp dem med lite text och/eller en länk till min sida?

    Tips, tankar och sågningar emottages väldigt gärna.

  2. #2
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Jag är inget SEO-proffs, och har aldrig varit med om din situation tidigare. Men jag tänker försöka ge dig ett bra svar ändå. Utgår från att domänerna du köpt på något sätt är relaterade till din huvuddomän - förstod nämligen inte exakt vad du menade.

    Jag hade, ifall jag vore i dina skor, skapat mindre sajter av domänerna som köpts. Hade lagt upp kvalitativt innehåll som på något sätt är relevant till vad din huvudsida handlar om (kom ihåg: skriv för användaren, inte för Google) och sedan byggt några länkar till sajterna. Hört talas om begreppet sattelitsajt förut?

    Jag hade skapat några stycken med hjälp av domänerna. Men inte så många som 15 stycken. Det är... för mycket, helt enkelt.

    Vet inte om det håller i längden. Föreslår att du säljer runt 10 av domänerna om 6 månader.

    Ett annat tips är att sprida ut sidorna för att få det att se så naturligt ut som möjligt.

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Håller med Sweely till 100%, ett mycket bra tips.

  4. #4
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Titta! Någon som håller med mig. Det är inte ofta man ser det på SEO-forum...

    Föreslår som sagt att du skapar mindre satelitsajter av 3-5 av domänerna. Kom ihåg att det skall se naturligt ut, och att innehållet på sidorna måste vara unikt. Enda nackdelen jag ser i det hela är att själva satelitsajten kan komma att ranka högre än sidan du bygger länkar till.

    Händer inte allt för ofta, men det kan hända. Bara så du vet.

  5. #5
    shads avatar
    shad shad är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    11
    Hej!

    Ursäkta sen respons, jag blev fast i massa andra grejer så jag glömde helt att gå in här och kika.

    Men tack så jättemycket för snabbt och bra svar!

    Jo, domänerna jag har köpt är relaterade till min huvuddomän - i form av att de består av några av de vanligaste sökorden, sökord som jag vill ska leda till min huvuddomän.

    Jag hade faktiskt inte hört talas om begreppet satellitsajter förut, men jag gillar tanken.. Skall jag sedan efter ett tag köra 301-headers på satellitsajterna mot huvudsajten?

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Innebörden av satellitsajter kan vara en tolkningsfråga. En satellitsida brukar ibland avse en sida precis som ovan beskrivits fokuserad på ett eller ett fåtal nyckelord. Men då där avsändaren av sidan inte framgår klart utan det finns lite diskreta länkar insprängda i texten.

    Den ger förvisso länkkraft till huvudsidan men en hel del av besökstrafiken går inte vidare till huvudsidan.
    Om man istället gör en tydlig avsändare på satellitsidan kan man kalla den för faktasida eller företagssida. Innehållet kan vara i princip lika som satellitsidan men avsändaren om vem som står bakom framgår klart. Kan t.o.m. vara en liknande design som huvudsidan.
    Då förutom att få en viss länkkraft kommer man även få en stor del besökare till huvudsidan eller konvertering direkt på faktasidan.

    Men det kräver förstås att innehållet på sidan är relativt omfattande och unikt. Och då inte bara en enda sida med några hundra ords text på.
    Hur många faktasidor man lägger upp beror lite på hur omfattande huvudsidan är samt då naturligtvis hur mycket man kan lägga ned på att skapa några tusen ords unik, bra text på varje enskild faktasida.

    Att göra en 301 sedan känns inte så vettigt. För att de skall få en bra effekt behöver du ett antal länkar till sidan för att det överhuvudtaget skall ge något vettigt. Bättre i så fall att låta sidan ligga uppe och försöka fokusera den på ett eller två nyckelord. Fast det krävs länkar då med för att kunna ranka bra.

    Att använda tekniken för MFA/affiliate-sidor känns väl däremot lite så där. För då skall en besökare klicka på en länk på satellitsidan för att sedan komma till en sida där h*n skall klicka på en reklamlänk.

    Nu är det här en avvägning om du skall satsa på den här typen av sidor eller koncentrera dig med bra utökat innehåll för huvuddomän istället.
    Det första man bör tänka på är nog trots allt att se till att huvudwebbplatsen är fullständig när det gäller innehåll.
    Senast redigerat av Urban G den 2010-10-14 klockan 14:42. Anledning: mindre korr.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Meta Description och Keywords
    Av Vale i forum Optimering
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 15:45
  2. meta keywords och description
    Av bjourne i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 16:32
  3. Domännamn och avtal
    Av webguide i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 14:16
  4. Meta keywords + description, längd och antal?
    Av tellement i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 23:14
  5. Title, keywords och description
    Av berraåsnobben i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 12:18