Resultat 1 till 10 av 10

Förklaring på SEO

  1. #1
    md7danis avatar
    md7dani md7dani är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    7
    Mitt första inlägg här.
    Har fått konsultation av en sökmotoroptimerare och svaren är i fetstil:

    A very brief inspection of your site showed that you are participating in a linking scheme -- (your link partners page needs to be taken down immediately). And you need to submit to Google a "disavow links" list and disavow those links that were coming from your link partners.

    Jag är med i en internationell länkfarm och byter länkar där. Varför ska jag ta ner min link partner page? Ska man inte ha inlänkar?
    Vad är rådet att göra, ta ner sidan direkt och skicka en disavow links till google? Vet inte var jag gör det...

    You need a robots.txt file telling the robots where your sitemap.xml file is. And you need to register your site with the Google Webmaster Zone, submit your sitemap.xml file to them, and follow their advice.

    Jag har skapat en robots men osäker vad den ska innehålla. Nu innehåller den:

    User-Agent: *

    Disallow:

    Sitemap: [modererat]

    Tack!
    Senast redigerat av Urban G den 2013-01-06 klockan 21:53. Anledning: Regel 1

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om du har anlitat en konsult så kan du alltid lägga ut en fråga här om mer betald hjälp http://www.seo-forum.se/forumdisplay.php?f=58
    eller så kan du titta här på vilka som kan hjälpa dig http://www.seo-forum.se/forumdisplay.php?f=59

  3. #3
    md7danis avatar
    md7dani md7dani är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Om du har anlitat en konsult så kan du alltid lägga ut en fråga här om mer betald hjälp http://www.seo-forum.se/forumdisplay.php?f=58
    eller så kan du titta här på vilka som kan hjälpa dig http://www.seo-forum.se/forumdisplay.php?f=59
    Tack för tipsen.
    Har inte anlitat nån SEO hjälp än. I första hand vill jag förstå de grundläggande bitarna. Därav intresset av att få frågorna besvarade.

  4. #4
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    De menar förmodligen att länkarna du får från farmen är av låg kvalite och skadar din sida mer än de hjälper. Det är därför som du måste börja sanera innan du bygger nytt.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  5. #5
    md7danis avatar
    md7dani md7dani är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
    De menar förmodligen att länkarna du får från farmen är av låg kvalite och skadar din sida mer än de hjälper. Det är därför som du måste börja sanera innan du bygger nytt.
    ok, så du menar alltså att länkarna har dålig pagerank eller dåligt innehåll. Dvs det går att använde länkar från länkfarmar så länge de har en PR>3 och ett bra innehåll. Det finns alltså ingen spårning av google att en sida är med i en länkfarm. Stämmer det?

  6. #6
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Nej Pagerank har egentligen ingen betydelse i detta fall. Kan tänka mig att länkarna från din farm kommer från spammiga sidor med massa utlänkar och dålig kvalite på innehåll. I värsta fall kanske sidorna till och med är straffade av google och en sådan sida vill du inte ha länkar ifrån.

    Min filosofi är lite så här. Många snöar in sig på mängden länkar och att det är bättre med fler länkar. Jag tycker snarare du ska satsa på få och mer relevanta länkar. Har du en sida om katter så kan du försöka få länkar från relevanta sidor som också handlar om katter och inte sidor på engelska som handöar om casnion etc.

    Tänk långsiktigt, det är inte kul att lägga massa tid på en sida och som man sedan bombar med skräplänkar. Då vet man aldrig vilken dag Google säger hej då och puttar ur en från sökresultaten.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  7. #7
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av md7dani Visa inlägg
    Mitt första inlägg här.
    Har fått konsultation av en sökmotoroptimerare och svaren är i fetstil:

    A very brief inspection of your site showed that you are participating in a linking scheme -- (your link partners page needs to be taken down immediately). And you need to submit to Google a "disavow links" list and disavow those links that were coming from your link partners.

    Jag är med i en internationell länkfarm och byter länkar där. Varför ska jag ta ner min link partner page? Ska man inte ha inlänkar?
    Vad är rådet att göra, ta ner sidan direkt och skicka en disavow links till google? Vet inte var jag gör det...

    You need a robots.txt file telling the robots where your sitemap.xml file is. And you need to register your site with the Google Webmaster Zone, submit your sitemap.xml file to them, and follow their advice.

    Jag har skapat en robots men osäker vad den ska innehålla. Nu innehåller den:

    User-Agent: *

    Disallow:

    Sitemap: [modererat]

    Tack!
    Det handlar om att du är med i en länkfarm där deltagarna byter länkar med varandra av en simpel anledning.
    Att få dofollow, high pr länkar för att kunna manipulera sökresultaten och få högre ranking.
    Att det tog honom förmodligen mindre än 5 min att lista ut det gör inte saken bättre utan tyder på ngt ökänt nätverk.

  8. #8
    md7danis avatar
    md7dani md7dani är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    7
    Tack för ett tydligt och bra svar.

    Frågan är om jag behöver göra en disavow på backlinks jag har. Lite konfunderad då jag endast hade 1st backlink och det var från själva länkfarmen. Vet inte om Google har svartlistat alla länfarmar som finns.

  9. #9
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Disavow görs på länkar man vill få bort men inte kan ta bort.

  10. #10
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Om du bara har en länk till sidan är nog det enklaste att be dem ta bort den. Gör du inte det, så låt det bero och bygg istället lite bra länkar till din sajt och strunta i din länkfarm.

    Samtidigt, om du bara har fått en länk ut från nätverket låter det som att de har försökt lura dig.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkbete: förklaring och guide
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-12-01, 15:21
  2. Förklaring av Facebooks EdgeRank
    Av Jim Westergren i forum Sociala medier
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-11-12, 11:22
  3. Robots.txt & meta-robots: förklaring och guide
    Av Jim Westergren i forum Optimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 16:16
  4. 301 redirect: förklaring och guide
    Av Jim Westergren i forum Optimering
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 17:32
  5. Förklaring till vad COOP Ad Network är
    Av Marcus Westberg i forum Länkbygge
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:43