Resultat 1 till 12 av 12

35.900 indexerade sidor, på tok för mycket!

  1. #1
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Jag vill nu efter mycket frustrationer dela med mig av lite statistik angående indexering av webbutik.

    När jag söker på webbutiken med site: i Google så får jag fram att sidan har 35.900 indexerade sidor. Skitbra tänker både du och jag! men verkligheten speglar sig inte så bra som man kan tro.

    Tittar vi en närmare titt på vad som egentligen finns på hemsidan så är det bara 8.500 sidor. Men hur kan då Google få ihop det med 35.900 så?

    Jo det ska jag förklara, Den leverantören som utvecklat butiken har gjort så filtreringen av alla sidor blir dubbelt dvs "duplicate content". Spindlar man sidan så kan den hålla på i evigheters evighet. Jag skulle aldrig kunna tänka mig i välden att detta skulle vara till någon fördel för SEO.

    Vad tycker ni jag ska göra? när jag väl snackar med leverantören så säger dem att det skulle vara jag som duplicerat alla produkter och kategorier. YEAH RIGHT! jag tycker det är skitkul att dubbla allt en tre till fyra gånger med.

    Så, nu har jag skrivit av mig lite

  2. #2
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Förstår din frustration...
    Speciellt när man har utvecklare som inte kan SEO. min åsikt är att om man utvecklar för webben ska man ha grundläggande förståelse inom SEO. För det krävs ju ingen raketforskare direkt att räkna ut att om det finns flera vägar till en produkt så kan flera url:er till produkter skapas.

    vet inte exakt hur det ska lösas, är det något känt e-commercelösning de bygger på eller hemmabygge?

    Jag hade kollat lite på att lägga till ett extrafält i databasen för produkter med en absolut url som man kan använda sig av i canonical taggen när en produkt kan ha flera url:er.

  3. #3
    Jingos avatar
    Jingo Jingo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    39
    Använd Canonical URL
    Edit: Ooops ! Såg inte att Kimpo svarat det samma

  4. #4
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    saken är ju den att vi hyr en lösning från en e-handelsleverantör. Jag har påpekat för dem om canonicals, men dem ger mig ändå samma svar varje gång.

  5. #5
    Jingos avatar
    Jingo Jingo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    39
    Om det är session ID eller "search "och sådant i de duplicerade URL'erna kanske du kan lösa problemet med URL Parameters i Webmaster Tools
    Senast redigerat av Jingo den 2012-08-21 klockan 16:37.

  6. #6
    larses avatar
    larse larse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    38
    Om ni hyr en lösning så borde leverantören vara intresserad av en bättre produkt. Canonical urls är inte särskilt komplicerat att införa så det borde de ställa upp på. Google har bra information om detta så skicka den till dem. Tänk också på att blocka alla dessa filtersidor i robots.txt annars kommer Google fortsätta crawla dem även fast du har Canonical url på dem (vilket är slöseri med "crawl resurser").

  7. #7
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Använd aldrig robots.txt för att försöka ta bort saker från Googles index om de redan finns där.

    Den bästa lösningen på den här typen av problem är att sluta filtrera kategorier helt och hållet (det är oftast där problemen skapas). Många e-handelsleverantörer har med den typen av funktioner som en "feature", med motiveringen att det skulle vara användarvänligt. Det är det inte per definition. I vissa fall kan det finnas en anledning att låta dina besökare filtrera sidor, men oftast inte. Visa dina kategorier på det sätt som är bäst för dig.

    Går inte det att lösa, så använd Goolge Webmaster Tools och säg åt Google att inte indexera parametrarna för filtreringen, precis som Jingo säger.
    Jag föredrar det framför canonical, men de går bra att kombinera.

  8. #8
    larses avatar
    larse larse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Använd aldrig robots.txt för att försöka ta bort saker från Googles index om de redan finns där.

    Den bästa lösningen på den här typen av problem är att sluta filtrera kategorier helt och hållet (det är oftast där problemen skapas). Många e-handelsleverantörer har med den typen av funktioner som en "feature", med motiveringen att det skulle vara användarvänligt. Det är det inte per definition. I vissa fall kan det finnas en anledning att låta dina besökare filtrera sidor, men oftast inte. Visa dina kategorier på det sätt som är bäst för dig.

    Går inte det att lösa, så använd Goolge Webmaster Tools och säg åt Google att inte indexera parametrarna för filtreringen, precis som Jingo säger.
    Jag föredrar det framför canonical, men de går bra att kombinera.
    Hej, håller inte med.

    Jag ser produktfilter som något som behövs. Siter med många artiklar i varje kategori där det exempelvis kan skilja med mått, material, effekt etc. är det helt klart nödvändigt.

    Google WT parameter blockering blockerar bara för Google, andra crawlers kommer fortsätta crawla filter-urlerna.

    Canonical är en fingervisning till google vilken sida man vill ska var den primära. Vill man ha bort onödiga sidor ur index och förhindra crawling så får man använda robots.txt, noindex, eller andra knep som exempelvis javascript på länkar. Visst man kan använda WT till att exkludera urler innehållandes vissa parametrar, men det gäller bara google's spider.
    Senast redigerat av larse den 2012-08-22 klockan 00:07.

  9. #9
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av larse Visa inlägg
    Google WT parameter blockering blockerar bara för Google, andra crawlers kommer fortsätta crawla filter-urlerna.

    Canonical är en fingervisning till google vilken sida man vill ska var den primära. Vill man ha bort onödiga sidor ur index och förhindra crawling så får man använda robots.txt, noindex, eller andra knep som exempelvis javascript på länkar. Visst man kan använda WT till att exkludera urler innehållandes vissa parametrar, men det gäller bara google's spider.
    Med Robots-txt kan man hindra Google från att indexera sidor, men man kan inte ta bort sidor som redan finns i Googles index.
    Om jag gör något på en sajt för att den ska bli så bra som möjligt för Google, så väljer jag alla gånger en teknik som funkar för Google, men kan inte för andra spindlar. Inte en teknik som funkar för en del andra spindlar, men inte för Google.

  10. #10
    larses avatar
    larse larse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Med Robots-txt kan man hindra Google från att indexera sidor, men man kan inte ta bort sidor som redan finns i Googles index.
    Om jag gör något på en sajt för att den ska bli så bra som möjligt för Google, så väljer jag alla gånger en teknik som funkar för Google, men kan inte för andra spindlar. Inte en teknik som funkar för en del andra spindlar, men inte för Google.
    Sant du kan blocka crawlern, med inte ta bort sidor med robots. För att ta bort sidor så börja med "noindex" på de sidor som inte ska vara med i index, sen när dessa sidor är "crawlade" och borttagna lägger man in blockering i robots för att crawlern ska ödsla mer tid på dem i framtiden.

  11. #11
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Jag hade gjort precis som ni säger om det inte hade varit för att leverantören är styv i korken och håller alla källkoder osv för sig själv och begränsar min åtkomst på dem, De säger även att dem har gjort canonicals på det som behövs (inte vad jag märker iaf).

    BTW, detta är en stor leverantör som även är relativt känd inom e-handelsvärlden.

  12. #12
    larses avatar
    larse larse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    Jag hade gjort precis som ni säger om det inte hade varit för att leverantören är styv i korken och håller alla källkoder osv för sig själv och begränsar min åtkomst på dem, De säger även att dem har gjort canonicals på det som behövs (inte vad jag märker iaf).

    BTW, detta är en stor leverantör som även är relativt känd inom e-handelsvärlden.
    Skicka ett pm på vilken leverantör det är.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Konstigt indexerade sidor
    Av AndreasG i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-02, 13:03
  2. Minskning i PR och antal indexerade sidor
    Av mindphaser i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 23:23
  3. exportera indexerade sidor
    Av Craxen i forum SEO-verktyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 13:51
  4. Indexerade sidor vid uppdatering/flytt
    Av Waldo i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 16:20
  5. Indexerade sidor, seotrix
    Av Urban G i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 21:21