Resultat 1 till 17 av 17

Blogvertiser smygöppnar!

  1. #1
    jons avatar
    jon jon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    51
    Ikväll, torsdagen den 20e september öppnas möjligheten för alla svenska bloggare att få betalt för sitt bloggande. Blogvertiser är en tjänst som har startats av två bloggintresserade (den ena bloggande och den andra bloggläsande) kompanjoner för att möjliggöra marknadsföring via bloggar.

    Blogvertiser förmedlar uppdrag mellan annonsörer och andra intressenter till bloggare.
    I korthet får uppdragsgivarna möjligheten att på ett effektivt sätt kommunicera med precis de potentiella kunderna de vill nå ut till.

    Bloggare får betalt för varje uppdrag. Uppdragsgivaren skapar ramarna och beskrivningen för uppdraget men kan ej och får ej påverka vad som skall skrivas. Det är bloggarens subjektiva åsikt som skall publiceras i syfte att bibehålla oberoendet och integriteten i bloggen.

    Varmt välkomna alla bloggare att bli medlemmar på www.blogvertiser.se
    Ge oss gärna feedback då vi vill bli den bästa tjänsten på nätet för er!

    För mer information kontakta gärna mig via pm, [email protected] eller ring 0708-727 520

  2. #2
    TomZs avatar
    TomZ TomZ är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    38
    Grattis - en verkligen spännande tjänst, har väntat på att något sådant skulle komma till Sverige. Det ska bli intressant att följa utvecklingen av detta.

  3. #3
    Maxs avatar
    Max Max är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    178
    Tackar, blivit medlem där med en av mina bloggar! jag har mellan 500 och 1500 besökare per dag så jag skrev 750

  4. #4
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Det här verkar lovande
    Det här kommer nog användas flitigt av SEOáre som vill framhäva sina kunder som betalar lite mer.

    Den påminner mycket om http://www.reviewme.com/ som körde igång för ca 1 år sen om jag minns rätt. Jättebra att det finns en svensk motsvarighet nu!
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  5. #5
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Trevlig tjänst!

    en liten grej... jag som potentiell annonsör skulle gärna vilja ha möjlighet att söka på bloggar via PR..

  6. #6
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Jag tipsade en representant från Blogvertiser om det på en mässa tidigare, så det var skönt att dem tog steget in till Sverige till sist. Kommer nog bli rätt populär.

  7. #7
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Väldigt intressant, jag är dock lite kluven till det här fenomenet. Samtidigt som det är ett bra och lätt sätt att få ut buzz om sina produkter finns risken att bloggens objektivitet ifrågasätts. Tror det kräver mycket integritet från bloggaren men sköts det rätt är det en kanongrej. Lycka till!

    Kan tänka mig att det kommer ploppa upp en hel del liknande alternativ den närmsta framtiden, när lägsta-budet-auktionerna väl kom till Sverige sa det ju bara pang.

  8. #8
    Stringfellows avatar
    Stringfellow Stringfellow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40
    Kul grej. Kanske skulle vara nåt att testa.

    Kan tänka mig att annonsörer som får en "dålig" recension knappast lär komma tillbaka, eller vad tror ni? Är all reklam bra reklam?

  9. #9
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nej, all reklam är inte bra reklam, men alla länkar är bra länkar?

    Ett riskttagande, självklart, men idén är på många sätt och vis väldigt god. Sköts det rätt tror jag det blir en bra affär för alla parter!

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Några saker jag funderade på. I grunden handlar det ju om tre faktorer som kan givet omständigheter uppfattas tveksamhet:

    1) Dels har vi ju redaktionellt oberoende som är viktigt och det är tilltalande trevligt tycker jag att man särskilt understryker att detta finns.

    2) Också är ju frågan om bloggaren kan ange omständigheterna som ledde till blogginlägget d.v.s. att han har fått betalt för att betrakta frågan.

    3) Men mest relevant just nu som saker är ju om länkarna får göras icke sökmotorvänliga. Om bloggaren tycker sidan han skrivit om är tveksam så får han ju skriva det. Men får han länka den icke sökmotorvänligt? Det berörs inte specifikt och lämnas ju därmed kanske till "uppdragsbeskrivningen".

    Den sista punkten är ju små viktigt.

    Också funderade jag kring hur besöksstatistiken mäts. Tittar på angivet antal unika besökare väcker det en del frågor för åtminstone en av bloggarna då jag upplevde angivet värde som anmärkningsvärt högt för den typ av blogg det handlade om.

  11. #11
    jons avatar
    jon jon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    51
    Kul att så många är possitiva!

    Marcus: Ja. Grundtanken är dock inte att vi underlättar länkköp men det får väl ses som ett extra plus när man köper en recension.

    Jacobjs: Absolut. Det kommer att finnas längre fram.

    Maccke: Tror du blandar ihop oss med några andra. Blogvertiser är svensktägt och inlägget på seo-forum är det första "framträdandet" vi gör. Men jag hoppas du har rätt att vi blir populära =)

    Stringfellow: Det är självklart ett "riskttagande" men jag tror man som annonsör väljer bloggar som man nästan vet kommer att skriva en possitiv recension.

    hans99: 1. Det är därför vi valt att kalla det att man som annonsör köper en recension och inte köper ett blogginlägg.
    2. Bloggaren får helt fritt välja att skriva om denne fått betalt för att skriva inlägget.
    3. I våra villkor framgår det att länkar inte får markeras med nofollow.
    Besöksstatistik är svårt. Som bekant finns det ju flera olika sätt att mäta unika besökare. Jag tror vi på sikt kommer att ha en egen besöksräknare som bloggarna får lägga i på sin blogg.

    /Jon

  12. #12
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Bra idé. En funktion jag inte hittade på sidan var att kunna se alla registrerade bloggar.

  13. #13
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av jon
    3. I våra villkor framgår det att länkar inte får markeras med nofollow.
    /Jon
    Skulle man inte kunna låta bloggaren själv välja huruvida de vill använda nofollow eller inte? Detta kan sedan vara synligt för annonsören som kan ta ställning till om de vill anlita en nofollow-bloggare eller inte?

    Det viktiga bör väl ändå vara "buzzen" samt trafiken som blogginlägget kan tänkas medföra. Framförallt nu när Google gjord en del förtydliganden gällande köpta länkar.

    Även jag är intresserad av att kunna se alla registrerade bloggar.

    Vet inte om jag bara missat se det, men av 100 kr (exkl moms), hur mycket går till bloggaren och hur mycket tar ni?

    I övrigt får jag instämma i att det är ett intressant projekt.
    Senast redigerat av whyld den 2007-09-22 klockan 19:06.

  14. #14
    jons avatar
    jon jon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av whyld
    Skulle man inte kunna låta bloggaren själv välja huruvida de vill använda nofollow eller inte? Detta kan sedan vara synligt för annonsören som kan ta ställning till om de vill anlita en nofollow-bloggare eller inte?

    Det viktiga bör väl ändå vara "buzzen" samt trafiken som blogginlägget kan tänkas medföra. Framförallt nu när Google gjord en del förtydliganden gällande köpta länkar.

    Även jag är intresserad av att kunna se alla registrerade bloggar.

    Vet inte om jag bara missat se det, men av 100 kr (exkl moms), hur mycket går till bloggaren och hur mycket tar ni?

    I övrigt får jag instämma i att det är ett intressant projekt.

    Vi ser det inte som vi säljer länkar på bloggar utan mycket riktigt som du skrev är det "buzzen" och trafiken som är det viktiga. Kanske i en version längre fram ska bloggaren kunna ange om den använder nofollow.

    I en version före det kommer man att kunna se alla registrerade bloggar!

    Håller med om att det var lite otydligt på siten hur mycket man som bloggare tjänar. Informationen visas när man klickar på sitt bloggnamn i menyn. På en bloggpost som kostar 100:- får bloggaren 50:- (+moms eller -arbetsgivaravgifter & skatt).

  15. #15
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Snålisar ... ni borde ge huvudparten till bloggaren imo.

  16. #16
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Bra sida och snyggt genomfört. Finns lite kvar att önska dock. Tänker främst på det som Nisse är inne på.
    Kul att se att ni redan fått publicitet även om det kanske inte är den positivaste:
    uppkopplat.se/2007/09/25/betalda-bloggare-stinker/
    dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=124223

    Tycker Urbans inställning är lite väl negativ och naiv. Finns ju olika jämförelser man kan dra till tidningsbranchen där lobbyverksamhet är ganska likt t.ex...

    Personligen tycker jag det hela beror helt och hållet på hur man förhåller sig till det man skriver när man får betalt. D.v.s. att man inte öser lovord över något som man egentligen tycker är bra egentligen osv.

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Vad är då Urbans inställning. Jag ser det inte i tråden så förslagsvis länkar då så att de av oss som inte klarar att hålla exakt nyhetskontroll över hela svenska internetsåsikts semosfär kan läsa det. Eller syftar du på någon kommentar i länken du (egentligen inte) postade?

    Här vi din länk postat så att man slipper gå igenom en massa extra tid för att ta sig en titt på det::
    Betalda bloggare stinker

    Här är då något jag fångade upp från bloggsfären och Nikke som ju ökat sin hipp-faktor genom att bytt namn:
    Blogvertiser.se fungerar… nästan

    Fördel respektive nackdel
    Den stora nackdelen med det här är att oavsett hur man vinklar det hela så kommer köparna vara företag som är intresserade av sökmotorvänliga inlänkar. D.v.s. det har inte särskilt stor betydelse om blogginläggen i sakfrågan är negativa så länge inlänken är sökmotorvänliga. Särskilt gäller det som att Google för de flesta köparna lär vara den dominerande källan till trafik medan den trafik som bloggarna donerar är låg.

    Därmed innebär detta att det i princip är i ett nätverk för att sälja sökmotorvänliga länkar från bloggar. Jag ser inte att det är något som är accepterat med Google men har någon annan mer att peka på där är det intressant.

    En bättre lösning
    Mer elegant vore om bloggarna ges möjlighet att länka icke sökmotorvänligt om du ogillar frågan. Gissningsvis ges ändå mervärde tydligt och det hela blir mer korrekt.

    PS om länkar
    Forumet tillåter att vi postar länkar. Så varför gör ni inte det? Ska det vara på det här sättet är det mycket bättre att forumet istället gör alla länkar icke sökmotorvänliga.

    Det här är vad jag behöver göra för att läsa en länk i forumet:
    1) Höger klicka och välja öppna som ny tabb.
    Vill jag innan se information om sidan innan jag öppnar den är det lika enkelt.

    När ni postar på det här meningslösa sättet som nu David gav exempel på behöver jag:
    1) Öppna explicit en ny tabb i webbläsare.
    2) Kopiera webbadressen.
    3) "Kopiera ut" ut webbadressen i den nya tabben.
    4) Och av och till göra om det p.g.a. problem som uppstår just därför att det inte skrevs ut som en riktig länk. T.ex. radbrytningar. Problem fanns inte minst i länken som Davik skrev ut i ASCII av för mig fullständigt obegripliga och med största sannolikhet irrationella skäl.

    Den här kulturen där länkar inte ska skrivas ut som förvaltas hos ett antal personer är meningslös och fjantig.

    Inflation
    Sedan ni ska ha klart för er att allt fler köpta länkar och länknätverk ökar inflation i länkar. Ju högre inflationen är desto mer tilltalande blir andra datakällor.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)