Resultat 1 till 6 av 6

Long tail?

  1. #1
    logics avatar
    logic logic är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Hej,

    Jag har börjat intressera mig mer och mer för att bygga ett länknätverk och/eller ett MFA-nätverk och är nu på gång med ytterligare en sajt. Den här gången behöver jag dock lite hjälp på traven för att få till det. Därför ber jag er om hjälp!

    Sajten är en nyckelordsdomän om en sport. Min idé är att starta en schysst sida om sporten och ge folk möjlighet att i kartvyer tipsa andra om vart i olika städer man kan spela.

    Min fundering är dock:
    Det är relativt svårt att slå sig in på konkurrensen i sökresultaten för det generella ordet, bör jag satsa på att bygga upp mängder av undersidor med titlar/rubriker "[sporten] stad1", "[sporten] stad2", "[sporten] stad3" och på så sätt fånga upp long tail sökningarna, eller ska jag ha en sida om sporten? Min tanke är en kartvy på varje undersida, och kontaktuppgifter till varje träningscenter så man som besökare alltid ska kunna hitta ett center som ligger nära där man är. Nyckeln blir ju att ge användarna möjlighet att själva skicka in förslag på träningscenter och på så sätt tillhandahålla ramverket och mata in så många ställen mycket man kan löpande.

    Jag sportar själv och tycker att det är väldigt praktiskt med den här typen av sajt eftersom det egentligen inte finns någon motsvarighet utom några som bara täcker enskilda städer.

    Så hörrni, hur hade ni byggt upp er sajt? Jag har kollat på exempelvis restaurangkartan.se och funderar helt enkelt på ifall det är rätt sätt. Tack på förhand!

  2. #2
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Googla lite på Ted Valentin och kolla vad han har för sidor, han ligger bakom restaurangkartan och en uppsjö liknande sajter. Så det tycks ju vara ett koncept som fungerar... Fokusera på att bygga en bra tjänst som verkligen ger användarna vad de vill ha. På så sätt kommer de att dela den på facebook, rekommendera andra osv, och det blir lättare att be om och få inlänkar etc.

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag skulle akta mig för att kopiera Ted Valentins struktur rakt av.
    Hans sajter var helt bannade från Google under en period, då de anser att det han erbjuder egentligen är spam.
    Att han rankar nu beror på att han drev igång en kampanj som många svenska sökmotoroptimerare hakade på, och Google tillslut gav med sig och tog släppte in honom igen, men det är inget man ska räkna med att de gör.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Som Aaron säger ett mycket specifikt fall med Teds webbplatser.
    Drogs igång en kampanj på temat Free Ted Valentin och då inte bara med sökmotoroptimerare. Dagens Industri skrev om det och ställde Googles svenska VD till svars.

  5. #5
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Jag skulle akta mig för att kopiera Ted Valentins struktur rakt av.
    Hans sajter var helt bannade från Google under en period, då de anser att det han erbjuder egentligen är spam.
    Att han rankar nu beror på att han drev igång en kampanj som många svenska sökmotoroptimerare hakade på, och Google tillslut gav med sig och tog släppte in honom igen, men det är inget man ska räkna med att de gör.
    Där ser man, är inte alls speciellt insatt i vad han gör. Mer än att jag såg att han låg bakom restaurangkartan och googlade lite, och då fick jag inte direkt det intrycket Intressant SEO-historia...

  6. #6
    logics avatar
    logic logic är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Väldigt intressant! Min idé är egentligen att mer fokusera på content om sporten men att jaga besökare på en hel del long tail sökord, så jag går mer in på alla sökord runtomkring och hoppas på att få upp en hög besökarvolym.

    Väldigt intressant läsning om Ted. Tack Aaron och Urban för den upplysningen!

    Håller tummarna för att komma undan Googles sandlåda

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 18:02