Resultat 1 till 4 av 4

Dags att utveckla

  1. #1
    Gabriel Ks avatar
    Gabriel K Gabriel K är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    235
    Hej, det är dags att utveckla e-handeln och vi tänkte bland annat skapa en blogg dels för att komma kommunicera bättre med våra kunder, men framförallt använda den som en informationskanal om företaget och nyheter. Min största fråga ur SEO vinkeln är hur domänalternativet ska se ut:

    blogg.exempelbutik.se eller exempelbutik.se/blogg eller ett unikt domännamn?

    Vi kommer även att expandera till övriga nordiska länderna. Vi har givetvis .dk .no osv.
    Hur bör man organisera expanderingen i SEO syfte på bästa sätt?

  2. #2
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Finns ju fler saker att tänka på än SEO i denna frågan, kunderna skall känna igen sig, det skall på något sätt vara kopplat till butiken så de som kommer in i butiken kan se uppdateringarna och klicka sig vidare in och läsa. Det finns fördelar med egen domän och prefix och det är att sökmotorerna ser dom som just egna domäner och du kan få mer länkkraft från dessa om du får mycket inlänkar till bloggen i sin tur. Samtidigt kan man tappa lite av det jag gillar med att köra en blogg i en ebutik och det är att den är riktigt snyggt integrerad i butiken och är det en bra butik så kan du enkelt skapa kopplingar mellan produkter och blogginlägg du skriver.

    Men ur strikt SEO så är egen domän eller prefix det bästa, men det hade jag inte gjort ändå.

  3. #3
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Jag kan hålla med om vad AndersIvar skriver. Vi har dock vår blogg på en sub-domän för en av våra starkaste satellitsajter (Mycket också för att vårt system inte har ett integrerat bloggsystem). Detta har fungerat riktigt bra för oss. Men hade jag haft ett bättre system så hade jag integrerat bloggen med webbutiken, dels för just vad AndersIvar säger och dels för den kontinuerliga uppdateringen av nytt och fräscht content vilket gynnar din webbutik bra i SEO syfte.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag brukar föredra att lägga bloggen på en subdomän. En subdomän har en kraftig koppling till huvuddomänen och räknas till viss del som en del av den enligt Google.
    Visade det här när jag kopplade ihop ett ord genom att ha förleden av ordet i subdomänen och resten i huvuddomänen.
    Annars kan man göra en site:sökning utan www och se att allt räknas med där.

    Sedan kan en subdomän visas bland sitelinks. Och Google betraktar numera domänerna som interna länkar. Vilket framgår här.
    Men trots det verkar den typen av domäner ge en liten extra styrka mot rena interna länkar.

    Och som Andersivar och Micke är inne på. Bloggen bör ha en överensstämmelse med huvudwebbplatsen så det inte råder någon tvekan om vem som står bakom eller hur man tar sig vidare. Och det utan att länka till huvudsidan i varenda bloggpost man gör.

    Det sista har en viss betydelse om man använder sig av Twingly och pingar media med inlägg. Att i varje inlägg länka till huvudsidan ger en viss spamkänsla. Och kommer inte behövas heller om en besökare snabbt kan se vad det handlar om och ta sig vidare till huvudsidan via konstruktionen på bloggen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Utveckla premiumdomäner till sajtnäverk
    Av jonas02 i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 12:04
  2. Omdirigera domän eller utveckla?
    Av the blackjacker i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 13:40
  3. Hjälp att utveckla Wordpressblogg + Seo
    Av Giva i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 22:27
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 22:56
  5. Det är väl dags..
    Av rix i forum Introduktion
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 17:55