Resultat 1 till 4 av 4

Hur SEO:a för Googles utvalda bilder i SERPen?

  1. #1
    Tauers avatar
    Tauer Tauer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20
    En lite personlig fråga som jag tror kan vara kul att sätta tänderna i.

    Vid en sökning på mitt namn dyker en inte jättefin bild upp på mig i SERPen (en av totalt fem bilder som ligger mellan sökresultat 1 och 2). Bilden är från en känd krog i Göteborg, en så kallad "vimmelbild". Denna skulle jag vilja få bort från SERPen, och det bästa sättet torde väl då vara att SEOa upp andra bilder som jag hellre vill se dyka upp.

    Vet dock inte hur jag ska gå tillväga. Har provat att länka till några bilder med mitt namn som ankartext, samt lagt in bilder på några sajter jag driver där mitt namn förekommer i titel och URL. Detta verkar dock inte ha gett någonting.

    Hur ska jag göra för att optimera SERPen med de bilder jag vill ha?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det allra enklaste är nog faktiskt att kontakta sajten där bilden ligger och be dem (eller i värsta fall kräva) att ta bort bilden.

    Annars är strategin att lägga upp bilder med ditt namn i filnman, alt-text och beskrivning på så många ställen du hittar. Flickr, Tumblr och så vidare.

    Slutligen, om det inte hjälper, så länka till bilderna du lagt upp med ditt namn som ankartext.

  3. #3
    Tauers avatar
    Tauer Tauer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Det allra enklaste är nog faktiskt att kontakta sajten där bilden ligger och be dem (eller i värsta fall kräva) att ta bort bilden.

    Annars är strategin att lägga upp bilder med ditt namn i filnman, alt-text och beskrivning på så många ställen du hittar. Flickr, Tumblr och så vidare.

    Slutligen, om det inte hjälper, så länka till bilderna du lagt upp med ditt namn som ankartext.
    Har kontaktat sidan ifråga men får ingen respons (och de har utskrivet på sin sida att de inte tar bort gamla bilder).

    Har inte lagt upp bilder på tex Flickr och Tumblr men det ska jag göra, bra förslag. Men är osäker på att de verkligen lyckas trumfa bilden jag vill ha bort, Google verkar av någon anledning älska just den.

    Har provat att länka till några befintliga bilder med mitt namn som ankartext men det har inte gett någon effekt alls. Bara ett par länkar i och för sig så kanske måste fräsa på lite mer där.

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Ajdå. Det låter som några lata jäklar som har den där sajten.

    Men okej, då är det nog bara att försöka med starka bildsajter. En möjlighet är också att köpa lite fejkad aktivitet på bilderna, typ "likes" och kommentarer till Flickr-bilderna. Kolla på Fiverr eller liknande, så brukar det finnas lite sånt att få tag på.

    Lycka till!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Redirecta hela sajten, utom utvalda URLer
    Av AaronAxelsson i forum URL-omskrivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-21, 22:27
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-28, 09:44
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 21:11
  4. SEO för bilder?
    Av kassako i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 00:04