Resultat 1 till 6 av 6

Flytt till nytt domän

  1. #1
    Myjosephines avatar
    Myjosephine Myjosephine är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    11
    Jag flyttade häromdagen en sida till nytt domännamn (gjorde namnbyte). Jag har skickat in den nya sidkartan och gjort det grundliga i Google webmaster tools. Har även en permanent redirect till den nya domänen från den gamla.

    Den gamla domänen syns i google-resultaten, och vad jag undrar är om jag bör göra något ytterliggare? Bör jag ta bort sidkartan från den gamla och något annat?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Första frågorna blir då: När du klickar på den gamla domänens undersidor kommer du då till den nya domämens motvarande sidor?
    Och gäller det förhållande för samtliga gamla sidor?

    Om så kan du räkna med att det kan ta upp till en månad innan den gamla domänen försvinner helt har jag märkt i en del fall. Ofta går det fortare.

  3. #3
    Myjosephines avatar
    Myjosephine Myjosephine är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    11
    Om jag googlar det gamla domänet och klickar på något av dess resultat kommer man till det nya domänet. Det går ej till den sida det gäller utan till startsidan.

    Bör jag ta bort sidkartan o sånt för gamla domänet? Eller det påverkar ej?

    Sen om man kollar för det nya domänet så har ej allt hunnit komma in (vilket är förståeligt). Men startsidans titel som visas i Google är det gamla namnet, ändras det automatiskt med tiden?

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det var ju inte så bra att du skickade all länkstyrka från den gamla domänens alla sidor till startsidan för den nya.
    Du skulle ha skickat den gamla domänens undersidor till motsvarande på den nya med redirect 301.
    Kan vara lite tidsödande att göra det då man i sämsta fall måste skriva en rad per undersida. Men väl värt att ta sig den tiden.

    Sidkarta och sånt, undrar iof vad sånt är. Men det är väl också vidarskickat till första sidan på den nya domänen. Så då kan du ta bort sidorna eller låta de vara kvar går ju på ett ut.
    Startsidans titel bör ändras på sikt. Nu vet jag inte hur det påverkar när du öste in alla de gamla sidorna mot första sidan om det kan ge effekten att det tar längre tid.

  5. #5
    Myjosephines avatar
    Myjosephine Myjosephine är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    11
    Mjo, i detta fall (glömde säga det) så ville jag göra lite av en "clean slate". Vilket redan fungerar mycket bättre med just den sidan.

    Ajdå, hoppas titeln ändras sen.

    Tack för dina råd.

  6. #6
    davidh83s avatar
    davidh83 davidh83 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20
    Normalt sett så försvinner dina gamla sidor från Google's index inom några veckor när du använder 301s. Men ibland stannar de kvar längre. Om du inte tagit bort de gamla sidorna kan du testa använda noindex tags. Brukar fungera bäst.

    Håller med Urban, du borde skickat gamla domänens undersidor till motsvarande på den nya. Mycket bättre för SEO.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Flytt av domän på IIS server, hur göra 301or
    Av Alces i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 21:28
  2. Påverkas ranking av flytt till annan server?
    Av Thomas Sjöberg i forum Domänen
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 20:46
  3. Flytt av domän
    Av SteP i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 11:08
  4. Flytt från .com till .se?
    Av Marcus Nilsson i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 10:52
  5. Flytt från många små webbhotell till en stor server
    Av Gustav i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 21:58