Resultat 1 till 15 av 15

dofollow vs nofollow?

  1. #1
    polarbears avatar
    polarbear polarbear är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    10
    ungefär hur stor skillnad i länkkraft är det mellan en dofollow-länka och en nofollow-länk?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    100% skillnad. En nofollow länk är tänkt att inte föra någon länkkraft alls vidare till sidan som länken går till.
    Googles förklaring på det https://support.google.com/webmaster...er/96569?hl=sv

  3. #3
    polarbears avatar
    polarbear polarbear är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    10
    okej, såg nånstans att nofollow ger lite ändå. men då fick jag det om bakfoten då. tack!

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Finns förstås de som hävdar att nofollow kan ge något i alla fall. Men har inte sett någon studie på det, kanske finns. Utan där får vi snarare se på avsikten med det. Och den är att inte ge länkkraft.

  5. #5
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Finns en hel del som hävdar att det är skillnad på nofollow och nofollow (skrev först dofollow, men har hög feber idag). Det man pratar om är speciellt länkar med nofollow från "Trust Authority Sites" som då sägs ge ett aukotoritetsvärde och därmed påverka rankingen.
    Senast redigerat av Håkan Persson den 2013-12-09 klockan 18:51.

  6. #6
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Persson Visa inlägg
    Finns en hel del som hävdar att det är skillnad på dofollow och dofollow. Det man pratar om är speciellt länkar med dofollow från "Trust Authority Sites" som då sägs ge ett aukotoritetsvärde och därmed påverka rankingen.
    Jag antar att du menar "nofollow" och inte "dofollow". Och i så fall har jag väldigt svårt att tro på det, då det går att få "nofollow"-länkar från väldigt många webbplatser med hög auktoritet.

    Det jag däremot tror är att "nofollow"-länkar är en del av en naturlig länkprofil. Har en webbplats väldigt många länkar men väldigt få eller inga alls länkar med "nofollow" så kan det signalera manipulativt länkbygge. Jag har dock inget belägg för det, men det är absolut något jag hade tagit hänsyn till om jag utvecklade en sökmotor. För mig är det den enda tänkbara inverkan en "nofollow" länk har i ett SEO-sammanhang.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  7. #7
    polarbears avatar
    polarbear polarbear är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    10
    Ungefär hur stor procent andel nofollows bör man ha för att ha en naturlig länkprofil tycker ni?

  8. #8
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av polarbear Visa inlägg
    Ungefär hur stor procent andel nofollows bör man ha för att ha en naturlig länkprofil tycker ni?
    Jag är ganska säker på att alla inte håller med mig här, så du vet det först.

    Att försöka skapa länkar med nofollow för att få en "naturlig" länkprofil är bara dumt.

    Det finns två anledningar att ha nofollow-länkar till en företagssajt:
    1. Länkar man får genom ett affiliateprogram eller liknande
    2. När en bloggare skriver om företaget och man verkligen måste svara i en kommentar som en representant för företaget

    Om ingen av de två anledningarna finns, undvik att aktivt skaffa länkar med nofollow. Lägg energin på att skaffa länkar istället.

  9. #9
    polarbears avatar
    polarbear polarbear är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    10
    Ok, tack för svaret Aaron!

  10. #10
    Spainjrs avatar
    Spainjr Spainjr är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    8
    Tack för bra info i tråden! Hade precis läst till mig att man bör ha en andel no-follow länkar för att skapa en mer "naturlig" inlänkning till hemsidan. Men som du nämner Aaron kommer många no-follow länkar från annonsörer och olika nische-siter, så blir till att fokusera på riktiga länkar.
    ---------------------------
    www.wordpresstema.nu

  11. #11
    DarKzYs avatar
    DarKzY DarKzY är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Jag är ganska säker på att alla inte håller med mig här, så du vet det först.

    Att försöka skapa länkar med nofollow för att få en "naturlig" länkprofil är bara dumt.

    Det finns två anledningar att ha nofollow-länkar till en företagssajt:
    1. Länkar man får genom ett affiliateprogram eller liknande
    2. När en bloggare skriver om företaget och man verkligen måste svara i en kommentar som en representant för företaget

    Om ingen av de två anledningarna finns, undvik att aktivt skaffa länkar med nofollow. Lägg energin på att skaffa länkar istället.
    Håller inte med Aaron. En naturlig länkprofil har ALLTID nofollow länkar.
    Så om man har en ny webbplats och skall börja länkbygga tycker ändå man bör ta hänsyn till detta.
    Annars finns det en risk att Google uppfattar länkbyggandet.

    5-20% nofollow tycker jag är naturligt på de flesta sajter.
    8+ år inom SEO & digital marknadsföring

  12. #12
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av DarKzY Visa inlägg
    Håller inte med Aaron. En naturlig länkprofil har ALLTID nofollow länkar.
    Så om man har en ny webbplats och skall börja länkbygga tycker ändå man bör ta hänsyn till detta.
    Annars finns det en risk att Google uppfattar länkbyggandet.

    5-20% nofollow tycker jag är naturligt på de flesta sajter.
    Det där uppfattar jag är sådant man oftast hör från folk som säljer spam (jag säger inte att du gör det, det har jag ingen aning om). De brukar använda det som ett argument för att berättiga att en så stor del av spammet hamnar på sajter som sedan länge satt nofollow för att komma undan nämnda spammare. För mig känns det helt orimligt att lägga tid och/eller pengar på att försöka skapa en SEO-effekt genom att skaffa saker som inte ger en SEO-effekt. Det är lite som att tanka en bensindriven bil med vedträn...

  13. #13
    DarKzYs avatar
    DarKzY DarKzY är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Det där uppfattar jag är sådant man oftast hör från folk som säljer spam (jag säger inte att du gör det, det har jag ingen aning om). De brukar använda det som ett argument för att berättiga att en så stor del av spammet hamnar på sajter som sedan länge satt nofollow för att komma undan nämnda spammare. För mig känns det helt orimligt att lägga tid och/eller pengar på att försöka skapa en SEO-effekt genom att skaffa saker som inte ger en SEO-effekt. Det är lite som att tanka en bensindriven bil med vedträn...
    Jag förstår vad du menar. Är absolut emot spam och det är det jag menar. Om man har en helt ny sajt som inte naturligt blir "viral" och får spridning så kan det se onaturligt och spammigt ut om man helt plötsligt börjar få massa "follow" länkar. Speciellt vid en manuell granskning av Google.

    Alla "naturliga" webbplatser har både follow och nofollow länkar, det var min poäng. Sedan hur mycket energi man skall lägga på att själv skaffa "nofollow" länkar låter jag vara osagt.
    8+ år inom SEO & digital marknadsföring

  14. #14
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Gäller fortfarande nofollow på utgående affiliatelänkar eller har detta ändrats sedan 2013?

  15. #15
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av HejSeo Visa inlägg
    Gäller fortfarande nofollow på utgående affiliatelänkar eller har detta ändrats sedan 2013?
    Nej det har inte ändrats
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 13:02
  2. Har dåligt med Dofollow länkar
    Av petterssoneric i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-13, 08:15
  3. Sökmotor för svenska dofollow-bloggar
    Av Stefan Nilsson i forum SEO-verktyg
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 02:37
  4. Bildcommunities med dofollow-länkar?
    Av Donny Byström i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-28, 19:46
  5. DoFollow-Bloggar
    Av Magnus i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 15:18