Resultat 1 till 20 av 20

Tips om fortsatt länkbyggande

  1. #1
    Elin_As avatar
    Elin_A Elin_A är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Hej! Jag skulle väldigt gärna ta emot några tips på hur jag ska gå vidare i mitt SEO-arbete och då mer specifikt mitt länkbyggande. Jag arbetar som onlinemarknadsförare på ett stort och etablerat företag med etablerad hemsida. Vår undersida som vi vill optimera ligger på plats 3 på en sökfras jag optimerat för (med staden tillagt till sökordet) och väldigt långt ner på bara det specifika sökordet med hög konkurrens.

    Ahrefs påstår nu att vi enbart har 1 dofollow-backlink trots att jag vet att det finns några få fler (uppdaterade för ungefär en vecka sedan). Kan det bero på att Google inte sökt igenom sidan jag lagt upp den nya länken på än, och kan man få Google att förstå att en ändring skett?

    De som ligger på plats 1 i serpen har enligt ahrefs 7 dofollow-backlinks som verkar vara från blogginlägg gjorda av en SEO-firma (med länkar med sökfrasen i ankartexten). De som ligger på plats 2 har all trafik till startsidan istället för en undersida vilket gör att de har väldigt många inlänkar. Skulle vilja veta hur jag ska gå vidare med mitt länkbyggande. Bör jag satsa på att skicka iväg unika artiklar till artikelkataloger som passar min nisch? Är det några andra länkar än de som går att se som dofollow-backlinks i ahrefs som också räknas som inlänkar med länkkraft?

    Skicka gärna ett PM till mig om ni skulle kunna tänka er att ge några mer specifika tips och behöver mer info. Tacktack! Hoppas att någon vill hjälpa mig att få lite klarhet i detta

  2. #2
    Elin_As avatar
    Elin_A Elin_A är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Tillägg: De som ligger på plats 1 har dock totalt 125 backlinks, men bara 7 står som nofollow. De andra står som redirect (302) och nu har jag bara gratisversionen av ahrefs men det verkar vara väldigt många från en specifik domän. Jag vet inte exakt vad den här extrainformationen ger, men skriver dit den ändå.

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jättesvårt att ge ett svar här utan att få gräva ner sig i caset. Kan du skicka ett PM med domän / sökord så kan jag ge lite konkreta tips.

  4. #4
    smicky125s avatar
    smicky125 smicky125 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    1

  5. #5
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Elin_A Visa inlägg
    Ahrefs påstår nu att vi enbart har 1 dofollow-backlink trots att jag vet att det finns några få fler (uppdaterade för ungefär en vecka sedan). Kan det bero på att Google inte sökt igenom sidan jag lagt upp den nya länken på än, och kan man få Google att förstå att en ändring skett?
    Ahrefs och Google har inget gemensamt, förutom att de på olika sätt spindlar webbplatser. Möjligtvis kan du påskynda Ahrefs spindel genom att köra en koll på de domäner du vet att dina länkar finns. Men rankingmässingt är det rätt ointressant. Google kommer att hitta dina länkar snabbt.

    Att basera en framgångsrik länkstrategi på att posta unika artiklar till artikelkataloger är lite som att försöka sätta löprekord på 100 meter i slalompjäxor. Skicka gärna ett PM så kollar jag på det! Behöver du länkar så kan jag fixa allt du behöver från hundratals svenska domäner på olika ipnummer om du vill.

    Mvh Anders

  6. #6
    ottos avatar
    otto otto är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    8
    Sociala medier är en mycket viktig faktor i ranking webbplatser nu. Självklart du vill ha en blandning av länktyper, men sociala medier har stor vikt.

    Jag provar den här tjänsten för gratis sociala aktier, ser mycket lovande ut
    Senast redigerat av Urban G den 2014-02-25 klockan 23:17.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nej sociala media är ingen faktor för rankning av webbplatser. Och tog bort den länken du gav till ett av dina inlägg där du vill tjäna några kronor på att folk skall köpa en tjänst.
    Senast redigerat av Urban G den 2014-02-25 klockan 23:25.

  8. #8
    ottos avatar
    otto otto är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    8
    Ok, jag kommer inte att argumentera med dig. Alla har rätt till en åsikt och din inställning till sociala medier är mycket märkligt. Jag stå fast vid vad jag sa och försökte inte göra något spammy.

    Jag tjänar inte några pengar från hänvisningar, jag skulle ha fått några extra krediter. Bara rättvist för att peka folk till vad verkar att vara en användbar resurs.

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Är inte fråga om åsikter utom vad som gäller för optimering för rankning. Och sociala media har ingen betydelse för rankningen organiskt i nuläget. I framtiden kanske eventuellt, men inte i nuläget och det är det gäller.
    Skilj på fakta och tyckande.

  10. #10
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    SEO har väl alltid inneburit den bevisade och obevisade delen. Hur och om sociala medier är en ingrediens i någon av Googles algoritmer för det organiska sökresultatet är svårt att säga med säkerhet.

    Jag vet att det finns några tester utförda där man försökt öka en sidas placering med hjälp av att dela en länk genom sociala medier fast utan någon som helst positiv effekt i SERP. Det bevisar dock bara att ett direkt inflytande saknas. Det kan fortfarande finnas ett indirekt inflytande - som att kryddan till såsen gör såsen komplett.

    Om en stor webbplats har dålig eller ingen synlighet i sociala medier så skulle t.ex. Google kunna tolka det som ett symptom på att något inte står rätt till. Kanske görs en noggrannare diagnostik på webbplatsen, kanske flaggas den för manuell granskning osv. Denna typ av påverkan är extremt svår att "bevisa".

    Men jag förstår vad du menar, håller med, och jag tror knappast ett socialt media paket eller någon annan köpt tjänst är rätt väg för trådskaparen eller någon annan.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  11. #11
    ottos avatar
    otto otto är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Är inte fråga om åsikter utom vad som gäller för optimering för rankning. Och sociala media har ingen betydelse för rankningen organiskt i nuläget. I framtiden kanske eventuellt, men inte i nuläget och det är det gäller.
    Skilj på fakta och tyckande.
    Och ni vet alla fakta? Det är ett mycket djärvt påstående, med tanke på den första meningen på din personliga sida säger att SEO ständigt förändras. Det innebär att dina så kallade fakta, också kan förändra - om du inte hade insett.

  12. #12
    ottos avatar
    otto otto är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    8
    Tack för ditt förnuftiga svar Fredrik. Jag är medveten om att mass sociala signaler är mycket farliga. Tjänsten jag länkade till, låter faktiskt du ange exakt hur många shares/likes etc du får för varje länk du skickar.

    Min vän Urban också raderas något annat av stor anmärkning: Du kan välja mellan vilka länder dina shares kommer från. Mycket användbart.

    Oh ironin, jag kan inte anmäla folk för en användbar tjänst och få ett par gratis krediter i gengäld. Men du säljer länkar i botten av din placering

  13. #13
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av otto Visa inlägg
    Sociala medier är en mycket viktig faktor i ranking webbplatser nu. Självklart du vill ha en blandning av länktyper, men sociala medier har stor vikt.

    Jag provar den här tjänsten för gratis sociala aktier, ser mycket lovande ut
    Sociala Medier är INTE en viktig faktor för organisk ranking, och kommer aldrig att vara det. Skulle seo's hitta ett bevis på att länkar från Sociala Medier skulle ha en effekt på organisk trafik så skulle vi förstöra Twitter, Facebook och Google+ inom en månad. Det är lika lättmanipulerat som META - Keywords som plockades bort från algoritmen för 15 år sedan, och därför kommer sökmotorerna aldrig ha en algoritm som ger sociala länkar något värde. Det finns andra saker inom social media som Google potentiellt kan använda som ett värde.

    Om det är någon som vill motargumentera så är ni välkomna att föra den diskussionen med mig via PM, eller starta upp en separat tråd för det men det är däremot inte en lösning som hjälper Elin i hennes frågeställning.

    Och Otto, vill även besvara din sista kommentar: "Oh ironin, jag kan inte anmäla folk för en användbar tjänst och få ett par gratis krediter i gengäld. Men du säljer länkar i botten av din placering"

    Hela detta forumets funktion för min och Urbans del är att hjälpa folk att ta rätt beslut vad gäller marknadsföring online. Arbete som ger en effekt istället för lurendrejeri. Det är ganska stor skillnad på era två länkar, Urbans hjälper och din länk stjälper. Försök fiska upp lite krediter på ett forum som pratar om sociala medier istället så kommer du nog ha mer framgång, för effekten ur ett seo perspektiv är noll.

  14. #14
    ottos avatar
    otto otto är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    8
    Tack för erbjudandet Niklas, men det är verkligen inte värt att starta en ny tråd för att diskutera detta. Ni tror att ni vet allt, och få det att låta som om jag sagt sociala signaler är det enda som behövs för att rangordna en webbplats. Newsflash: Det är en kombination av många faktorer, och inkluderade är, drumroll vänligen: Sociala aktier.

    Kasta ögonen över detta, om du är intresserad, bör denna källa vara ansedda nog för er, även om jag inte är:
    http://moz.com/search-ranking-factors

    Ursäkter Elin, jag kommer att lämna din tråd ensam från och med nu.
    O

  15. #15
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Otto->Det har inte att göra med att jag tror att jag vet allting, tvärtom, jag vet verkligen inte allting och det gör ingen annan heller vad gäller Googles sätt att ranka hemsidor. Däremot vet jag mer än de flesta, det kan jag garantera. Och jag vet framförallt vad som INTE ger resultat.

    Har haft denna diskussionen med Rand som grundat moz vid ett par tillfällen, och har förklarat att jag tycker det är dåligt att dom utbildar folk felaktigt när dom är en sån authority, men det får stå för honom.

    "Correlation Data" kommer att säga att företag som gör reklam i TV rankar högre organiskt än företag som inte gör det, men det lär knappast vara så att TV - Reklamen är med i Googles algoritm eller bedömning?

    Företag som satsar på onlinemarknadsföring och som är medvetna, dom finns på Sociala Medier som Google+. Det betyder att dom som är bra på marknadsföring online finns där, men snickaren i Norrtälje som inte bryr sig inte finns där. Han satsar inte heller på SEO, och rankar därför väldigt dåligt.

    "Correlation Data" betyder ingenting.
    Och i Elins fall, som jag tittat på efter PM och mailkonversationer fram och tillbaks, så är inte detta en lösning.

  16. #16
    Elin_As avatar
    Elin_A Elin_A är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Tack för alla svar i min tråd. Jag har läst igenom allt nu och vill skriva några ord. Jag är fullt medveten om att sociala medier inte är en viktig faktor i SEO. Med det sagt vet jag att det är viktigt att vara där ändå, med tanke på att det är ETT sätt att nå ut till potentiella kunder och att sprida information till målgrupper. Att det ger någon kraft i det organiska söket har jag länge varit med på att det inte gör. Mer än i sådana fall indirekt i en mycket längre bemärkelse (folk hittar hemsidan genom länkar från sociala medier -> folk gillar hemsidan på sociala medier -> större spridning -> fler hittar hemsidan -> som i sin tur kanske länkar från andra sidor), men det har ju inte med länkarna från sociala medier att göra, utan länkarna från ANDRA sidor som i sin tur ger länkkraft.

    Dessutom tror jag att det kan vara extremt skadligt för ett företag att köpa till sig gillningar / delningar / länkningar på sociala medier eftersom det (om man är någorlunda insatt) märks ganska tydligt när företag "fuskar med popularitet" eller vad man ska säga. Särskilt skulle jag vilja säga att det märks på sociala medieplattformar när det är tänkt att företagen befinner sig relativt "nära målgruppen". Även om inte SEO ingått särskilt i min utbildning kan jag med en kandidat i medie- och kommunikationsvetenskap och en magister i datavetenskap/informatik säga att jag åtminstone kan tillräckligt mycket om sociala medier för att till fullo hålla med om det Urban och Niklas säger.

  17. #17
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Intressant diskussion och att det finns delade meningar gör den bättre. Ett förtydligande, som jag tror att även Urban G köper är att Sociala medier i sig inte har betydelse som rankingfaktor idag, men att en dofollow-länk från ett socialt nätverk har ett värde. Det finns de som anser att även nofollow-länkar från sociala nätverk kan ge "trust" åt en sida och det finns en del att läsa om detta om du Googlar. Däremot har antalet gilla, hur många facebookvänner du har eller hur många cirklar du är med i på Google plus inte någon betydelse alls.

  18. #18
    TomasAxelssons avatar
    TomasAxelsson TomasAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Borås
    Inlägg
    33
    Precis som Tibbling nämner i tråden ovan har inte Ahrefs eller Google något gemensamt, de har var sin databas. Ahrefs har uppenbarligen ännu inte besökt de sidor som länkarna finns på, och därför ser du dem inte där.

    Ett tips är att kolla på länkarna i Google Webmastertools också, det du ser där vet du verkligen att Google har snappat upp.
    Ytterligare ett tips är att titta på Googles cache av sidan där länken finns, om länken finns i Googles cache av sidan, så vet du att Google har sett den. Att den finns i cache är förstås ingen 100%-ig garanti för att Google har börjat ge din webbplats cred för det, eller att Google någonsin kommer göra det, men du vet i alla fall om Google känner till länken ifråga eller ej....


    Citat Ursprungligen postat av Elin_A Visa inlägg
    Hej! Jag skulle väldigt gärna ta emot några tips på hur jag ska gå vidare i mitt SEO-arbete och då mer specifikt mitt länkbyggande. Jag arbetar som onlinemarknadsförare på ett stort och etablerat företag med etablerad hemsida. Vår undersida som vi vill optimera ligger på plats 3 på en sökfras jag optimerat för (med staden tillagt till sökordet) och väldigt långt ner på bara det specifika sökordet med hög konkurrens.

    Ahrefs påstår nu att vi enbart har 1 dofollow-backlink trots att jag vet att det finns några få fler (uppdaterade för ungefär en vecka sedan). Kan det bero på att Google inte sökt igenom sidan jag lagt upp den nya länken på än, och kan man få Google att förstå att en ändring skett?

    De som ligger på plats 1 i serpen har enligt ahrefs 7 dofollow-backlinks som verkar vara från blogginlägg gjorda av en SEO-firma (med länkar med sökfrasen i ankartexten). De som ligger på plats 2 har all trafik till startsidan istället för en undersida vilket gör att de har väldigt många inlänkar. Skulle vilja veta hur jag ska gå vidare med mitt länkbyggande. Bör jag satsa på att skicka iväg unika artiklar till artikelkataloger som passar min nisch? Är det några andra länkar än de som går att se som dofollow-backlinks i ahrefs som också räknas som inlänkar med länkkraft?

    Skicka gärna ett PM till mig om ni skulle kunna tänka er att ge några mer specifika tips och behöver mer info. Tacktack! Hoppas att någon vill hjälpa mig att få lite klarhet i detta
    CTO och delägare på High End Media Group AB.

  19. #19
    Solnabos avatar
    Solnabo Solnabo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Är inte fråga om åsikter utom vad som gäller för optimering för rankning. Och sociala media har ingen betydelse för rankningen organiskt i nuläget. I framtiden kanske eventuellt, men inte i nuläget och det är det gäller.
    Skilj på fakta och tyckande.
    Urban, jag är mest en passiv amatör här som läser i första hand och dessutom inte har en aning om sociala mediers betydelse för rankning av sökresultat, men i detta fall blev jag lite fundersam. Du skriver nämligen här att sociala medier inte har någon betydelse men på ditt företags hemsida som erbjuder SEO-tjänster skriver du om sociala medier följande "en faktor som tas med i placeringen av din webbplats efter en sökning." Jag vet att du är väldigt duktig, varför jag också följer det du skriver men här vet jag inte riktigt vad jag ska tro?

  20. #20
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Syftningen där ligger på det som kommer under dvs bloggar som kan ge dig rankning även för webbplatsen. Med en aktiv företagsblogg kopplad till din webbplats så ger det betydelse för din placering.
    Men håller med om att texten kan verka lite tvetydig nu. Det var runt fyra år sedan jag skrev den och bloggar är i allra högsta grad en del av sociala medier. Kanske mer då än nu. Man tack för att du påpekar det. Är nog aktuellt att komplettera den texten på min webbplats då definitionen av sociala medier fått en glidning över till andra kanaler än bloggar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. En generell fråga gällande länkbyggande...
    Av niklasinla i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-12, 11:50
  2. 100 SEO-tips!
    Av Jim Westergren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 19:27
  3. Tips eller råd
    Av Alfons74 i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 10:11
  4. Tips på asp hotell
    Av Tina Isola i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 15:59