Resultat 1 till 13 av 13

Optimering för phpBB, shop och classifieds

  1. #1
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    På min sida har jag ett diskussionsforum (phpbb, där aven ett Copperminegalleri finns.) en liten shop (Spreadshirt) och en classifieds (php)..

    Finns det någon/några bra metod/er för att dessa ska synas bättre? Eller rättare sagt, hur kan jag göra för att optimera dessa?


    //Miqe
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-11-18 klockan 22:58. Anledning: Flyttade och ändrade rubrik

  2. #2
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Förklara gärna mer utförligt så kommer du få ett riktigt bra svar!
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  3. #3
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Editerade frågan lite..

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Några enkla grejer man kan göra när det gäller forum m.m. är det att skriva relevanta och bra rubriker, både i svar och inlägg, ha mycket innehåll och se till att de flesta länkar på sidan är textlänkar.

    Sånt är nämligen inte alltid självkalrt...

  5. #5
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Ok..

    Det är i och för sej inte helt lätt. Jag menar att jag inte kan/vill styra användarna.. De inlägg som blir gjorda i diskussionsforumet är i viss mån relevanta.. Vad kan jag mer göra?

    Hur gör man då med en Classifieds? Där annonser är rubricerade med det man har till salu eller till försäljning? Med andra ord, helt klart relevanta.

    //Miqe

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Länkar till forumet. Direktlänkar till intressanta trådar.

  7. #7
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Länkar till forumet. Direktlänkar till intressanta trådar.
    Nu är jag inte med riktigt..

    Menar du att jag skulle lägga in länkar från mitt forum om jag diskuterar på något annat forum? Givetvis om samma ämne, osv..

  8. #8
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Inlänkar är alltid bra... En inlänk till en tråd kan ju göra att den rankar bra på det tråden handlar om...

    Länka dels från andra forum men ännu hellre från andra sajter som bloggar eller liknande.

    Länkar is teh shit!
    Senast redigerat av Anton Johansson den 2006-11-20 klockan 13:08.

  9. #9
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Ok.. Fint. Fler förslag?

    En liten utvikning.. I mitt forum så finns ett Copperminegalleri, om jag en sökning på Google efter något som jag vet finns i galleriet, så dyker det inte upp någon av dessa bilder.. Jag kan hitta enstaka bilder som blivit lagda på andra ställen på webben.. Hur kan det komme sej? Inte ens om bilden är lagd i en tråd på forumet kan jag få någon träff.

  10. #10
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Jag har flera års erfarenhet av community sajter med just phpBB och Coppermine. Kort svar att det är ytterst svårt att få dessa sidor att komma högt upp på sök. Orsakerna är flera. Med Coppermine tex att det är frågan om bilder och ofta mycket lite text. Dessutom är coppermines URL:ar långa dynamiska med session ID etc. I Coppermine kan man inte ha skilda title eller description tags så alla sidor ser ganska lika ut för sökmaskinerna vilket ofta leder till att sidorna är mycket nära "duplicate content". Detta orsakar kanske inte direkt problem, men gör att tex Google inte vill indexera sidorna.

    phpBB och andra stora forum har enligt rykten klassats som mindre relevanta i jämförelse med "vanliga sidor". Det finns plugins till phpBB som borde göra dem mer SEO vänliga, men nu lönar det sig att vänta på nästa version och se vad den medför.

    Generellt är det ytterst ovanligt att forum och bildgallerier hämtar bra trafik via sökmaskiner. Eller det är i alla fall min erfarenhet. Jag brukar därför alltid ha statiska sidor eller bloggar som tillägg och dessa hämtar mycket bättre trafik via sökmaskiner.

  11. #11
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Vilka plugin finns till phpbb som gör den mer SEO-vänlig? Jag har bara kollat upp lite snabbt men jag hittade inget riktigt bra...

  12. #12
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Det var egentligen en manual med en massa ändringar inte bara en plugin. Snart kommer det en ny version för phpBB. Vänta och se...

  13. #13
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Jag vet att det är en riktigt gammal tråd och att phpBB har kommit med flera uppdateringar sen senaste inlägget i tråden, men jag har en relevant fråga.

    Den kanske riktar sig mest till nfinland..

    Kan någon namnge några bra plugins till phpBB som gör forumet mer SEO-vänligt?

    Finns det andra trix/fulhax man borde göra på sitt forum?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)