Resultat 1 till 6 av 6

Placeringar skiftar snabbt på förstasidan

  1. #1
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Hej!

    När man börjar komma ikapp 1a placeringen börjar såklart alla placeringar röra på sig. Men de som legat på förstaplaceringen länge, hoppar helt plötsligt ner ett par placeringar för att sedan ta tillbaka den. Vi på placering 1-3 hoppar runt med minuter/timmars mellanrum innan det ändras igen för att sedan lägga sig någon dag innan dansen fortsätter.

    Någon som har koll på vad som det exakt är som händer? Detta har för mig hänt ofta och tror inte det är en slump. Börjar G ifrågasätta hemsidan som tidigare låg först? För placering 1 och 2 i detta fall har varit statiskt länge tills vi kom och det konstiga är att den som legat först hela tiden kommer under andraplaceringen.

    Någon som har sett detta tidigare?

    Hälsningar, Nils

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    För säkerhetsskull detta först.
    När man söker på placeringar i en webbläsare kan man inte vara inloggad på någon Googles tjänster. Dessutom behöver historiken tömmas i webbläsaren efter varje sökning. Och gärna då starta upp en ny instans av webbläsaren efter det. Annars blir det ”fel” resultat.

    Attackerar man topplaceringarna så kan det röra på sig en hel del. Så mönstret är inte ovanligt som du beskriver. Är det mycket konkurrensutsatta ord kan man räkna med att den som sköter optimeringen hos dina konkurrenter vidtar motåtgärder rätt så omgående.
    Man kan titta på sitelinks light eller breadcrumps som de väl kallas för. De små extra länkarna direkt under urlen med andra ord.

    De förekommer vanligast för de tre översta resultaten. Men halkar en av dessa sidor som har det ner till plats 4 eller 5 temporärt så ligger de kvar. Och den webbplats som tar över platsen brukar inte få dem. Brukar titta på dem i de fall de förekommer för att utröna stabiliteten hos de webbplatser som ligger i toppen.

  3. #3
    Elwis avatar
    Elwi Elwi är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    7
    För att fortsatta på det Urban sa så använder man Chrome kan man göra sökningen i inkognito lägen. Så görs automatiskt sökningen utan cookies och cache.

  4. #4
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Hej!

    Tack för era svar.

    Är dock medveten om hur det påverkar serpen och jag utgår bland annat från gserp.com men också inkognito.

    Skönt att mönstret ser bekant ut. Det är också, precis som du säger, ett hårt konkurrensutsatt sökord.

    Bör jag tänka annorlunda med inlänkandet när detta börjar? Ska man "bevisa" att vi faktiskt bör ligga 1a, eller ska man vara försiktig tills det lugnat sig? Tidigare har jag kört på med ett något lugnare tempo och har efter någon vecka fått förstaplaceringen. Kan dock inte säga att detta är det bästa sättet då jag inte provat att bara köra på. Vad säger Urban?

    Hälsningar, Nils

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Vid externa länkar till webbplatsen skulle jag avvakta och se vad som händer när länkeffekten skall slå in. Inte säkert att det rör sig uppåt då men vet man hur lång tid det normalt tar för länkar att ge effekt får man ett litet mått där på hur mycket som krävs.
    Samma sak med uppdateringar på själva webbplatsen. När har Google tagit till sig uppdateringarna och gav det effekt?


    Du har säkert kläm på det här med hur man skall söka för att få korrekta resultat. Men då tråden är helt öppen för alla att läsa skadar det inte att påminna om en del grundläggande saker när det gäller sök ibland.

  6. #6
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Hej igen!

    Jag glr som jag tidigare gjort då, avvaktar några dagar och ser var som händer - känns säkrast. On-page förbättringar var gjorda på den sidan för ca 2 veckor sedan och är indexerat.

    Återkommer när det lugnat sig och vad resultatet blev.

    Hälsningar, Nils

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länk i inlägg, eller på förstasidan?
    Av Henkutt i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 23:34
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 21:45
  3. hur utnyttjar jag förstasidan bäst?
    Av erison i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 12:21
  4. Förstasidan försvann ur SERPen
    Av Susann Stjernborg i forum Google
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 13:29
  5. ingen text på förstasidan?
    Av Jacob Jarnvall i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 14:04