Visa resultat för omröstning: Låter detta intressant?

Antal röster
4. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja

    2 50,00%
  • Nej

    2 50,00%
Resultat 1 till 7 av 7

Intresse för ny typ av länk-katalog?

  1. #1
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Hej på er

    Tänkte sondera vilket intresse som finns för en ny "post penguin" länkkatalog med granskning mot betalning? Likt Infoo och Yahoo har det idag, fast med en del twists.

    Har alltid gillat länkkataloger, det är enkelt och är en bra start för alla webbplatser att få sin första länk genom. Om den blir inkluderad, ett kvitto på att sajten inte är ren spam också för utomstående. Men jag är inte riktigt nöjd med hur det ser ut idag, och därför klurar jag på en katalog med några twists. Här har vi några av förändringarna:

    • Granskning mot betalning. Detta höjer automatiskt kvalitén på sajterna som kommer in. Inga mer gratis länkar.
    • Endast domän- eller varumärkesankartexter. Bort med sökorden.
    • En mindre katalog. Din länk försvinner inte i kategorier med 500+ länkar, mer länkkraft per länk.
    • En i övrigt bättre kategoristruktur som är anpassad efter vad folk verkligen skickar in.
    • Snabbare godkännande av din länk.
    • Plus en del annat kul.


    Vad tros, är detta något ni tycker skulle vara intressant?

    Källor

    Matt Cutts har faktiskt inget emot betalkataloger så som detta projekt är tänkt. Se 1:10 in i detta klipp: http://youtu.be/rKUlVquEImc.

    An Interview with an EX-Member of Matt Cutts’s Search Quality team
    don’t dismiss directories completely. I have heard people talking about directories being altogether bad and advise people to avoid them. This is not the case, good quality, moderated directories, or niche directories are still worth looking in to.
    Källa: http://jamesnorquay.com/an-interview...-quality-team/
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  2. #2
    Ikavalkojs avatar
    Ikavalkoj Ikavalkoj är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm/Manila
    Inlägg
    9
    Vad hade du tänkt sätta för pris på granskning? Typ 249:-eller något högre? Jag röstade nej. En mindre katalog och mer länkkraft per länk låter bra, och jag tror vi alla älskat länkkataloger en gång i tiden, men det är också viktigt att notera att dessa inte ger den boost i ranking som de en gång i tiden gett. Jag köper en del länkar från diverse bloggar och har även sålt länkar, så jag är inte emot idén att man ska betala för en bra tjänst eller SEO, men känns ändå som att det skulle vara lite som att kasta pengar i sjön om man skulle börja betala för en granskningsavgift till en länkkatalog, särskilt om katalogen är bred och inte nischad mot den riktningen man söker.

  3. #3
    Ikavalkojs avatar
    Ikavalkoj Ikavalkoj är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm/Manila
    Inlägg
    9
    Ska tillägga att jag inte tycker katalogerna helt spelat ut sin roll.
    Senast redigerat av Ikavalkoj den 2014-01-18 klockan 08:41.

  4. #4
    mrMahognys avatar
    mrMahogny mrMahogny är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    10
    Jag tycker idén låter bra. Tycker dock du borde lägga en granskningavgift på runt 30 kronor. Jag hade inte varit så sugen på att betala hundralappar utan att veta ifall jag kom med eller inte. Hur hade du tänkt med att den ska vara "mindre"? När det finns 500 länkar ska katalogen i princip stå helt still efter det? Ta hellre en årsavgift på 20-30kronor och ta bort de som inte betalar. Det borde göra att katalogen håller sig liten.

  5. #5
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Tack för era svar!

    Ikavalkoj: Ja, 150-250 kr någonstans där. Tycker det är ett rimligt pris, infoo.se tar 500 kr + moms per år. Ett högre pris hjälper även att hålla kvalitén uppe samt hålla nere storleken på katalogen. Har man ett bra projekt som man lagt ner mycket tid på, då tycker jag 200 kr kan det va värt.

    Angående länkkraften så tror jag det varierar, men att bra länkkataloger är underskattade. De flesta som finns idag är kvaliten för låg på, enligt de punkter ovan jag ska försöka åtgärda. Har själv sett effekten av detta, vissa kataloglänkar ger en del samtidigt som de sämre verkar vara nästan meningslösa att skicka in till numera.

    mrMahogny: Det är sant ang om man inte blir godkänd och förlorar avgiften, det är en osäkerhet man som beställare kanske inte vill ha. Ska kolla upp om man kan fixa refund på något enkelt sätt.

    Om katalogen kommer upp till 500 länkar då får man fundera på att bredda mot populära nischer. Kanske tom stänga vissa kategorier för nya länkar, och endast lägga nya i en helt ny katalog. Finns flera olika möjligheter där. Man får ju komma ihåg att sajter försvinner naturligt också. 500 länkar i dagsläget rätt lite om man tänker efter, kolla hur många länkar de kataloger som finns idag har. 10000 eller mer är inte ovanligt.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  6. #6
    Ikavalkojs avatar
    Ikavalkoj Ikavalkoj är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm/Manila
    Inlägg
    9
    Okej. Jag tror jag till en början blev lite negativt inställd just för att jag gick in och kollade vad infoo hade för priser. 150-250 kr är ett helt okej pris och jag tycker du tagit upp en del bra poäng. Jag har gått från att vara aningen negativ till att tycka att det låter mkt intressant.

  7. #7
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Kul att det verkar intressant.

    Har redan dragit igång med byggandet faktiskt. Domänen har tom PR och så. Det var den enkla biten nästan, den svåra biten är skatteverkets krav. Uppgifter på beställaren måste samlas in och kvitton skapas, några sådana funktioner finns inte idag i kataloger. Går inte bokföringen automatiseras faller det..

    Nåväl, tror jag kan återkomma inom kort med en klar sajt. Samt ett erbjudande till alla seoforum medlemmar
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Person med intresse för hemsidor..
    Av mercz i forum Introduktion
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-23, 22:40
  2. Intresse av paket som kraftfulla länkar,
    Av abathingart i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 11:21
  3. Sajter köpes(Allt av intresse)
    Av Carl-Gustav Öberg i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 08:49
  4. Länkbyten till ny länk-katalog (XHRONE)...
    Av Solutions i forum Länkbyten
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 20:27
  5. Intresse av sökmotoroptimering
    Av Leekay i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 11:59