Resultat 1 till 6 av 6

Olika hemsidor i Wordpress Multi Site ur seo perspektiv

  1. #1
    stahlas avatar
    stahla stahla är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    1
    Hejsan!
    Jag är relativt ny inom seo och den här typen av lösningar. Jag håller på att sätta upp ett tiotal sidor s.k MFA. Då slog tanken mig att använda Wordpress Multisite istället för egna Wordpress installationer. Finns det något negativt med det? Tanken är att varje sida ska ha sin egen domän och inte alls vara länkade till varandra mer än att de ligger i samma Wordpress installation för att göra det så smidigt som möjligt.

    Jag har inget behov av att de för tillfället ligger hostade på olika ip:n då de är inom olika nischer och kommer inte att länka till varandra.

    Finns det några bekymmer att göra så som jag tänker ur seo perspektiv ?

    Tänkte att jag frågor de som faktiskt kan, har googlat en hel del på det hela men det lilla jag hittar om Wordpress MS(Eller gamla MU) är antingen väldigt gammalt eller inte alls relaterat.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Hej! Jag har några tusen WP-installationer och jag har alltid valt att göra dom fristående (på olika ipnummer). Diskutrymme är billigt. Det jag upplevde som ett "problem" med WPMU var att inte alla plugins är anpassat för det, det kan har ändrats nu, men för min del är det minst krångligt med fristående installationer. Säkerhetsmässigt så tycker jag att det känns bättre med flera installationer med olika lösen än ett enda stort konto som ger access till rubbet. Å andra sidan finns säkert bra plugins som ger extra skydd. Jag hade konto på Wpmudev.

    SEO-mässigt kan jag inte se några nackdelar med WPMU. Den stora vinsten med WPMU är att det är en smal sak att underhålla och uppdatera WP/teman/plugins centralt.

    Mvh Anders

  3. #3
    DavidWiggs avatar
    DavidWigg DavidWigg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    20
    Ska du köra fristående utan WPMU så kan du ta InfiniteWP eller ManageWP för att hantera alla installationer.

    InfiniteWP kör du på egen server/webbhotell och är gratis som default, addons kostar. Du får allt för ca 4000 kr. ManageWP är en tjänst som inte kräver någon hosting och du kör på deras servrar. Men då kostar det pengar per månad och blir ganska dyrt om man ska skala upp. InfiniteWP betalar du bara en gång för addons, men licensen gäller för en installation av InfiniteWP.

  4. #4
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Hej.

    Fortsätter i den här tråden eftersom den berör samma ämne.

    Hittar inga nyare trådar med Multisite men jag står inför liknande problem. Låt oss säga att jag har ett domännamn (ex. växter.tld) och jag har 200 andra domännamn som berör just växter - olika växtnamn.

    Jag vill då att växter.tld ska vara min huvuddomän och de andra 200 ska vara egna sidor/ i samma WP-installation som länkar till varann.

    Är det då bra att använda WP Multisite till detta ändamål? Har ni några andra förslag som är bättre? Vill helst inte göra 200 fristående WP-installationer.

    Tacksam för svar.

    mvh

  5. #5
    Elswedes avatar
    Elswede Elswede är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    1
    Om tanken med ditt nätverk inte är att bli upptäckt och det skall leverera juice till din moneysite skulle jag inte gå tillväga på det sättet du beskriver. Multisite är jättebra för länknätverk, men du måste ändå skydda nätverket igenom att använda olika teman, sprida ip-adresserna i olika c-klasser, who-is protection osv.

    Att vara för aggresiv med exact domain match gentemot moneysitens sökord är också högst suspekt givet du inte redan har en stor och väldiversifierad länkprofil.

  6. #6
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Nä, det var inte riktigt tanken, jag vet inte vilket upplägg som är bäst bara. Jag vill ju att varje domän ska vara en enskild site men att dom på något sätt är anslutna till varandra.

    Har problem med ett liknande projekt där det är flera sajter med unikt innehåll som länkar till varandra men som mer eller mindre försvunnit från sina positioner. Alla dessa har också något med varandra att göra.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Olika verktyg för att utforska andras hemsidor
    Av Nils Fridlund i forum SEO-verktyg
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 14:58
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 19:21
  3. olika länder samma site vs olika länder fler siter?
    Av barje47 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-09, 02:59
  4. Optimera site för två olika språk
    Av andreas_ i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 02:28
  5. Olika adresser på hemsidor
    Av berraåsnobben i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-05, 11:39