Resultat 1 till 9 av 9

Nybörjar frågor, var barmhärtiga :)

  1. #1
    Alfons74s avatar
    Alfons74 Alfons74 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    57
    Hej
    Jag har läst igenom er nybörjar guide och har nu några frågor som jag inte lyckats lösa.
    Jag kommer att ha flera olika domänadresser men med samma innehåll, vad jag förstår kan det bli problem (s k duplicering) Man kan då använda någon typ av redirect 301, hur gör man då?

    Sen var det där med sitemap, är det sitemapen som ligger hos google eller den som ligger på min hemsida?
    Den sitemapen som ligger hos google har jag gjort med ett program som heter sitemapbuilder, är den ok?
    Angående sitmapen som är på hemsidan som ska länka till alla sidor, finns det någon "enkel" lösning på att göra en sådan? Jag jobbar i frontpage?

    Det sista frågetecknet, vad menas med indexerings info, var lägger jag in det?

    Mvh
    Alfons74

  2. #2
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Jim har skrivit om 301 redirect, eller så frågar du Google...

    EDIT: där var visst Jim överst..

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Alfons74
    Hej
    Jag har läst igenom er nybörjar guide och har nu några frågor som jag inte lyckats lösa.
    Jag kommer att ha flera olika domänadresser men med samma innehåll, vad jag förstår kan det bli problem (s k duplicering) Man kan då använda någon typ av redirect 301, hur gör man då?
    Vågar man fråga varför? Orsaken kanske kan påverka svaret lite även om jag inte har något svar åt dig. Är mest nyfiken.

  4. #4
    Alfons74s avatar
    Alfons74 Alfons74 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    57
    Hej Hans99
    Du har nog helt rätt, varför skulle jag vilja det? Jag har ju inte lagt ut dom på nätet än och då behöver jag inte någon redirect 301. Det kan då inte kan bli problem med s k duplicering!?. Som sagt så är jag ny på detta med indexering. Måste börja någonstans
    Tack ändå peter för svaret.
    Mvh
    Alfons74

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag funderade närmast på varför du vill dublicera informationen överhuvudtaget. Själv är jag osäker på hur det fungerar med Google.

    Men jag har sett en webbutik som är dublicerad på två DNS-namn. Dels det ursprungliga som beskriver butikens varumärke och sedan ett beskriver ett givet nyckelord som kan vara viktigt för dem. Nyckelordsdomänen var ny för dem. Men nu när jag kollade in det hade domänen emellertid sålts till en av tejättarna. Måste ha skett nyligen.

    Helt klart mer intresse kring det här nyckelordet sista tiden. Dök upp en ny webbutik kring det alldeles nyligen. Vi ska testa deras varor.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ok nu gjorde jag ett intressant experiment. Jag sökte på:

    grönt te "Kina och stora delar av Asien så är"

    Notera att du får en träff. Klicka på "göra om sökningen och inkludera tidigare uteslutna resultat.". Du hittar nu en till sida som av någon anledning har dublicerat i alla fall en liten bit av den första träffen. Ser inte direkt ut att gynnat dem. Eller tänker jag fel?

    EDIT:
    Jag ser nog fel här.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-11-19 klockan 22:14.

  7. #7
    Alfons74s avatar
    Alfons74 Alfons74 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    57
    Domän namnen jag har är på flera olika språk, men innehållet är på ett språk (engelska). Men jag kanske tänker fel, trodde det var bättre att ha flera "hotel" än att bara köra olika subdomäner ifrån en sida, då domänerna är på olika språk? Rätta mig gärna om jag har fel.
    Mvh
    Alfons74

  8. #8
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    tycker jag att du skall koncentrera all länkraft till en domän.

    Om inte informationen kommer att delas upp mellan domänerna så finns ingen anledning att regga flera domäner (antar att det är landsdomäner)

    Enda naledningen skulle vara om du översatte allt till rätt språk. DÅ finns det anledning till att sprida det på flera domäner.

    /Mattias
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  9. #9
    Alfons74s avatar
    Alfons74 Alfons74 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    57
    Ok! Hur ska jag då göra med texten i title taggen och i description taggen? Domännamnen är spanska och italienska, innehållet är på engelska.
    Ska jag skriva domännamnet både på spanska italenska och engelska i title taggen? Och i description taggen på engelska?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)