Resultat 1 till 22 av 22

Stora fall i serpen.

  1. #1
    makrillens avatar
    makrillen makrillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    11
    Hej,

    dom senaste 1-2 månaderna har jag noterat kraftiga tapp i serpen vissa enskilda sökord. det är alltså frågan om spikraka djupa fall rakt ned.
    Sidorna har rankat bra, en del på 1:a sidan och andra lite längre ned men trots det har det ändå genererat trafik.

    Vi talar om fall från typ -70 till - 200 positioner. Samtidigt noteras att G tagit upp en helt annan sida än tidigare i serpen på aktuellt sökord, och då även sidor som har totalt noll i relevans och content och inlänkar.

    Det skall tilläggas att dom sidorna och siterna som jag råkat ut för dom har rankat mkt bra utan några som helst aggresiva inlänkar, dom har överlevt alla uppdateringar som G gjort fram till 1-2 månader sedan.

    Mina frågor är:

    är det fler som noterat samma på era siter ?

    vad är den bästa åtgärden för att korrigera detta?

  2. #2
    derby84s avatar
    derby84 derby84 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    30
    Hej,

    Jag känner igen det här problemen. En av mina bästa sajter som rankat stabilt 2-4 på det största nyckelordet (5000+) de senaste 3 månaderna. För 2 dagar sen försvann den sajten helt, alla undersidor ligger kvar men förstasidan kommer inte ens upp om jag söker på exakta domänen på google.

    Har även hänt med några av mina andra nyckelord på den sajten under senaste tiden.

    Vet i tusan vad som händer.. vet bara att mina besökare gick från 150 om dagen till 30

  3. #3
    makrillens avatar
    makrillen makrillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av derby84 Visa inlägg
    Hej,

    Jag känner igen det här problemen. En av mina bästa sajter som rankat stabilt 2-4 på det största nyckelordet (5000+) de senaste 3 månaderna. För 2 dagar sen försvann den sajten helt, alla undersidor ligger kvar men förstasidan kommer inte ens upp om jag söker på exakta domänen på google.

    Har även hänt med några av mina andra nyckelord på den sajten under senaste tiden.

    Vet i tusan vad som händer.. vet bara att mina besökare gick från 150 om dagen till 30

    Det är himla svårt att egentligen bena ut orsaken. Just nu detta sökordet har varit relativit "ostört" av konkurrenter men på senare tid så har man sett ganska så aggresiva upplänkningar på det, men trots det så har sidan ändå varit kvar på 1:a sidan. Men att falla från 8 till 220 är ganska surt....

  4. #4
    makrillens avatar
    makrillen makrillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    11
    Derby84,

    har du haft någon återhämtning på dina tapp? Om så vad vidtog du får åtgärd?

  5. #5
    derby84s avatar
    derby84 derby84 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av makrillen Visa inlägg
    Derby84,

    har du haft någon återhämtning på dina tapp? Om så vad vidtog du får åtgärd?
    Jo verkligen svårt att första sig på det här. Grejen är att det är en mina större och seriösa sidor med cirka 25 undersidor och inga fula länkar in.

    Ingen årerhämtning än sajten (förstasidan) är så gått som bortblåst riktigt surt.

    Får avvakta ett par dagar till innan jag snokar närmare vad som hänt. återkommer

    trevlig kväll!

    mvh

  6. #6
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Har samma problem med 2 sidor där båda tappat rejält. Hittar inte sidan ens på topp 100, och då har dom legat allt från 1-9a i över 5 år. Sista sidan försvann den 10:e Januari.

  7. #7
    Jesper Ribackas avatar
    Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64
    Uppdaterar ni sidorna med text + länk eller låter ni dom bara ligga?
    Ribacka Media - US sports betting affiliate

  8. #8
    derby84s avatar
    derby84 derby84 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    30
    Min sajt uppdateras minst en gång i månaden... nu har sajten (förstasidan) varit borta från google över en vecka.

    Har ni råkat ut för det här någon gång? Alla under sidor ligger kvar om jag gör en sökning på exakta domännamnet på google men förstasidan är helt borta

    Frusterande då det är en av mina sajter jag lagt ner mest jobb på och har bara gått bra de 3 senaste månaderna

  9. #9
    makrillens avatar
    makrillen makrillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    11
    Mina sidor/ siter uppdateras lite olika, dock kanske inte varje månad. Det som ofta görs är ny text, tillägg av text och bilder.
    Någon sida har hoppat tillbaka. Andra har desto svårare att finna vägen tillbaka.

    Jag har väl egentligen bara en teori och det är att man nog inte ska ha får många länkar ifrån publika artikelkataloger.

  10. #10
    derby84s avatar
    derby84 derby84 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av makrillen Visa inlägg
    Mina sidor/ siter uppdateras lite olika, dock kanske inte varje månad. Det som ofta görs är ny text, tillägg av text och bilder.
    Någon sida har hoppat tillbaka. Andra har desto svårare att finna vägen tillbaka.

    Jag har väl egentligen bara en teori och det är att man nog inte ska ha får många länkar ifrån publika artikelkataloger.
    Hur många länkar från kataloger har du på ett ungefär?
    Jag har min sajt på 3-4 stycken men inte ska google plocka bort en stor sajt på grund av det

  11. #11
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av makrillen Visa inlägg
    Jag har väl egentligen bara en teori och det är att man nog inte ska ha får många länkar ifrån publika artikelkataloger.
    Så om jag vill sänka en konkurrent i SERP:en är det bara för mig att lägga till dennes sajt i en rad publika kataloger? Svaret är inte så simpelt, det är jag säker på...

  12. #12
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Jag kollade lite med rankingverktyg och jag ser att min ena sida ligger 1a i Bing och 2a i Yahoo, så jag förstår inte va katten det kan vara som gjort att den mer eller mindre dött i Google.

  13. #13
    xsajts avatar
    xsajt xsajt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63
    Jag har haft liknande problem under några månader och gjort allt. Tagit bort inlänkar, ändra ankartexter och till slut bytt domän. Eftersom jag har velat ta reda på problemet har jag gjort det väldigt sakta för att se vad som ger resultat.
    Domänbytet fungerade ett tag men efter en månad så sjönk sidan igen, på allt.

    För en vecka sedan sa jag till en bloggare att ta bort en länk som hade ankartexten exakt som det sökord jag optimerar mot, trodde inte en länk kunde göra så mycket och har därför låtit den ligga kvar. Länken låg sitewide på 6000 sidor. Igår hoppade sidan upp igen på topp 5, så nu är jag lycklig!! Allt pekar på att det var den länken som var problemet, antagligen såg den för "köpt" ut.

  14. #14
    makrillens avatar
    makrillen makrillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Andr Visa inlägg
    Så om jag vill sänka en konkurrent i SERP:en är det bara för mig att lägga till dennes sajt i en rad publika kataloger? Svaret är inte så simpelt, det är jag säker på...
    Tror att du drog för höga växlar på det jag skrev .... Jag skrev "nog".
    Precis som du själv skriver så är svaret på denna tråds fråga inte så simpel.
    Det gäller att vara riskmedveten.

  15. #15
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Ett fall i serp kan bero på mängder av saker och att göra en generell slutsats är nästan omöjligt om man inte har lust att skriva ett längre inlägg som tar upp alla möjliga orsaker och kombinationer av saker. Så stora fall som blir bestående över tid kan man inte avvakta bort utan det krävs åtgärder. Vore intressant att veta vilken sida och vilka sökord det gäller.

  16. #16
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Persson Visa inlägg
    Ett fall i serp kan bero på mängder av saker och att göra en generell slutsats är nästan omöjligt om man inte har lust att skriva ett längre inlägg som tar upp alla möjliga orsaker och kombinationer av saker. Så stora fall som blir bestående över tid kan man inte avvakta bort utan det krävs åtgärder. Vore intressant att veta vilken sida och vilka sökord det gäller.
    Kan inte annat än att hålla med Håkan till 100% här. Det finns ingen "gör såhär så blir det bra-lösning" utan det krävs en djupdykning i det aktuella caset.

    Utan att veta något om själva caset så kan jag presentera en helt annan vinkel på problemet, och det här har jag själv upplevt. Ibland lär sig Google vilken av dina sidor som är det bästa alternativet för en sökning efter ett tag, eller så gör du förändringar på en utav de två aktuella sidorna som gör att den nya sidan nu är mer aktuell, och om det nu är en annan sida än den du förut hade som topprankad så får du en ny sida som Google nu tycker ska ranka på det sökordet.
    Om den sidan är mycket svagare än den sidan du förut hade så "tappar du i ranking", vilket du egentligen inte gör. Det är bara helt enkelt så att ditt föregående resultat nu inte längre visas, därför att Google har insett att det är en annan sida på din domän som ger ett bättre resultat för sökningen.

    OM detta är vad som har hänt så börjar du att optimera ditt nya resultat eller så får du anpassa den sidan som har försvunnit för att bättre passa sökningen.

    Men åter, och för att poängtera det Håkan säger, det finns ingen garanterad lösning. Alla problem löses på exakt samma simpla sätt:
    1. Identifiera orsaken till problemet.
    2. Lös problemet.

    För att garanterat lösa 1:an behöver man mycket mer information och man kan inte skippa det steget och börja direkt på nummer 2....

    Update: Shit vad jag svamlar, hoppas att det går att förstå

  17. #17
    makrillens avatar
    makrillen makrillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    11
    Jodå det gick att förstå )

  18. #18
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Jag har försökt att felsöka lite olika orsaker till att jag har tappat position så som jag har gjort. Läste ett bra inlägg på en SEO-firma hur dom felsökte en annan sida om vad som kunde vara fel.

    Allt från felkonfiguration på webbservern till inlänkar, fel på filer, säkerhetsproblem, spam, robots.txt m.m.

    Har väl en aning om vad det kan vara i mitt fall, får se efter ändringen om det blir ngn skillnad.

  19. #19
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Jag tittade närmare på positionen. I över 1 år har jag legat 4-5e plats. Den 10:e Januari åker jag ner med de 2 viktigaste sökorden till över 100:e plats. Har nu börjat luska på innehållet och ändrat om. Har kollat den tekniska delen om dom gjort ngn mjukvaru eller hårdvaru-ändring på webbservern men där verkar det inte skett ngt. Har även andra sidor på samma hotell och inga av dessa har halkat ner.

    Om det nu skulle vara en penelty, hur får man egentligen reda på det? Dvs en manuell sådan.

  20. #20
    makrillens avatar
    makrillen makrillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av anonymus Visa inlägg
    Jag tittade närmare på positionen. I över 1 år har jag legat 4-5e plats. Den 10:e Januari åker jag ner med de 2 viktigaste sökorden till över 100:e plats. Har nu börjat luska på innehållet och ändrat om. Har kollat den tekniska delen om dom gjort ngn mjukvaru eller hårdvaru-ändring på webbservern men där verkar det inte skett ngt. Har även andra sidor på samma hotell och inga av dessa har halkat ner.

    Om det nu skulle vara en penelty, hur får man egentligen reda på det? Dvs en manuell sådan.

    Då får man kolla i G webmaster Tools. Finns en flik om "manuella åtgärder"

  21. #21
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av makrillen Visa inlägg
    Då får man kolla i G webmaster Tools. Finns en flik om "manuella åtgärder"
    Det var det första jag kollade men.. nej, står inget där om att dom skulle gjort ngt.

  22. #22
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    En fråga angående ens egna blogg och länkningar till ens egna sidor. Kan det vara så att ens personliga blogg där man skriver om sina sajter, projekt och annat kan påverka sidan negativt? Jag har ju sitewide-länkar eftersom alla länkar ligger i högre widgeten vilket innebär att det blir över 400. Om det nu skulle påverka negativt så känns det ju märkligt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Kollektiva fall? Undringar kring sidors sammankoppling
    Av OliverLindman i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-12-14, 20:18
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 11:20
  3. Fundersamt fall i SERPen
    Av ImHungry i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 12:28
  4. The Rise and Fall of The SEO-forum.se
    Av latehorn i forum Övrigt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 10:14