Resultat 1 till 4 av 4

Snabba tester

  1. #1
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Hej gottfolk

    Jag har beslutat mig för att gå all-in gällande SEO och verkligen ta till mig varenda liten detalj som jag snappar upp längst vägen. Har dock ett problem då en del av mig, detta kommer låta otroligt ologiskt, har tappat tron på att alla dessa småjusteringar faktiskt kan bidra till någon positiv förändring överhuvudtaget. Nu vet jag självklart att så inte är fallet men oftast sitter man där framför skärmen och ställer sig frågan hur stor effekt kan "X" verkligen resultera i? (gäller både on-page och inlänkar).

    Jag undrar därför hur jag går tillväga för att mäta vad som verkligen fungerar och inte fungerar?
    Om jag nu vill undvika att leka runt med min egna webbutik är det bara att slänga upp en ny sida oavsett bransch/område och ta hjälp av SEO-verktyg som SEOMajestic för att få fram snabba resultat?

    Jag tänker främst på att man hört historier där Google relativt ofta rankar en sida felaktigt till en början vilken gör att hela konceptet fallerar vilket medför att datan blir opålitlig. Hur gör ni rutinerande rävar när ni vill testa hur någonting fungerar?

    Tack på förhand

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Skulle nog säga att du inte kan få så mycket hjälp av SEO-verktyg för att få snabba resultat.
    Du får inga resultat med de verktygen, du kan kanske analysera det du gör. Men behöver du verktyg som program för att analysera de åtgärdar du gör med webbplatser så får du ingen större ledtråd. SEO-verktygen ser jag mer som att kontrollera placeringsförändringar, analysera webbplatser i sig.

    Du behöver testa olika metoder, även små förändringar som lite textkorrigeringar, en enstaka länk från en sida och helt enkelt se orsak och verkan på det du gör.

    Om man tar det till sin spets bör du kunna avgöra vad ett flyttat kommatecken i texten i title på en webbplats ger för effekt. Vad en enda länk från en av dina sidor kan göra och hur lång tid det tar innan den ger resultat.

    Och har du inte redan nu ett antal webbplatser som du kan testa det här på så är det hög tid att få upp dem.

    För övrigt; resultat på en länk kan ta runt 5 dagar innan man ser resultat. En mindre textändring ungefär lika lång tid. Men då måste man veta startläget och vad man gjorde exakt annars ger det ingen ledtråd.

  3. #3
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Tack för svaret Urban,

    Jag inser att jag kanske uttryckte mig fel, jag menade inte att verktygen skulle göra några förändringar utan att precis som du säger använda dom som mätinstrument. Jag tänkte mer på själva proceduren, man ändrar i koden, lägger till/tar bort något nyckelord i h1 taggen eller texten och sedan använder SEO-verktygen för att mäta resultatet av detta. Dock undrar jag om det finns någon mer pålitlig metod som ni använder er av, för rankingen pendlar väl upp och ned varje dag för sidor som är relativt nya eller rankar utanför topp 20?

    Hur vet man i sådana fall att det verkligen var förändringen jag gjorde som resulterade i att den gick upp / nej 2 positioner och övriga sidor i serpen som "gick ner sig" ?

    Jag har ju talat med dig tidigare i PM och som du vet så driver jag en webbutik. Tycker du jag bör lägga upp sidor som på något är knutet till detta eller funkar i princip vad som helst? Poängen är inte att ranka högre med webbutiken i första hand utan att lära mig SEO.

    P.S
    Följdfråga: Hur viktigt är det egentligen att förstå dessa förändringar och utföra egna tester då det varierar något otroligt beroende på bransch/språk/webbsida etc. Är denna kunskapen egentligen till någon nytta för mig? Tänker på att det finns ju rätt mycket riktlinjer att följa för SEO i allmänhet. Tanken är att få full kontroll och förståelse för SEO men samtidigt vill man ju inte återuppfinna hjulet.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Man kan mäta ned till exempelvis topp 100 för att se skiften där avseende placeringar. Ligger det still där till dess man gör förändringar kan man se att det händer något. Dock ju längre ned i placeringar man mäter desto osäkrare verkar de bli.
    Två positioner upp kan man knappast dra någon slutsats av. Men exempelvis 10 placeringar från 15 till 5, eller 25 till 15. Om man vet att de tidsmässigt borde ha inträffat.
    Nu är det iof teknikalitet hur man lägger upp det, men mäta effekter av åtgärder går bra.

    Och jag anser nog att skall man ha förståelse för SEO, så gott man nu kan, fullt ut så behöver man testa sig fram. Det grundläggande är som du säger inte så svårt för den som är intresserad att ta till sig. Men tillämpning i praktiken och att få kontroll över det är en annan sak.

    Och tyvärr så behöver hjulet delvis uppfinnas på nytt av en del då Google gör förändringar av sina algoritmer. Visserligen är de ändringar Google gjort senaste året ingenting som bör ha kommit som en överraskning.

    Så jag tycker du bör både testa lite på din egen webbshop men även skapa några andra webbplatser för att prova dig fram lite.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tester och rapporter
    Av Tobias Nyholm i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 21:58
  2. Snabba upp din hemsida
    Av Micke i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-13, 14:57
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 21:34
  4. Snabba upp din sida
    Av mazada i forum SEO-verktyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 20:39
  5. Lite snabba frågor!
    Av Henrik i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 10:15