Resultat 1 till 7 av 7

Byte av populärt domännamn

  1. #1
    Alfons74s avatar
    Alfons74 Alfons74 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    57
    Hej!
    Ska försöka förklara mitt problem kortfattat.
    Idag jobbar/driver jag en populär webshop där jag INTE äger domännamnet. Vi kan kalla den för kastruller.se. Ägaren till kastruller.se är ett utländskt företag som inom en snar framtid kommer göra om sin företagsstruktur vilket innebär att jag och webshoppen inte behövs längre. Hade de fått bestämma så skulle sidan läggas ner omgående. Men jag lyckades övertala dom då den är som sagt populär och säljer helt ok så jag får driva den minst 6 månader till.
    Nu till min fråga. Om jag köper kastruller.com (den är ledig) hur gör jag bäst för att komma ikapp kastruller.se domänen? Jag äger själva webshoppen och dess innehåll men inte domännamnet som sagt. Så om jag vill så kan jag lägga länkar (till kastruller.com) lite varstans om jag vill det kan ingen hindra mig. Men det kanske inte är så bra? Jag vet som sagt inte vad jag ska göra så kom gärna med tips och förslag.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du får du sätta fart på en gång nu.
    Du behöver redirecta samtliga sidor på den gamla domänen till de nya motsvarande där webbshoppen skall ligga. Så du behöver lägga upp webbshopen per omgående på den nya domänen.
    Filen som vidarskickar gamla sidor till den ny kommer ligga på den gamla domänen. När du inte har kontroll över den domänen längre försvinner alla vidarskickningar.

    På sex månader lär du kunna få med den mesta av kraften den gamla domänen har till den nya. Problemet är däremot alla externa länkar som om sex månader komma peka till en webbshop som inte finns längre.

  3. #3
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Alfons74 Visa inlägg
    Hej!
    Ska försöka förklara mitt problem kortfattat.
    Idag jobbar/driver jag en populär webshop där jag INTE äger domännamnet. Vi kan kalla den för kastruller.se. Ägaren till kastruller.se är ett utländskt företag som inom en snar framtid kommer göra om sin företagsstruktur vilket innebär att jag och webshoppen inte behövs längre. Hade de fått bestämma så skulle sidan läggas ner omgående. Men jag lyckades övertala dom då den är som sagt populär och säljer helt ok så jag får driva den minst 6 månader till.
    Nu till min fråga. Om jag köper kastruller.com (den är ledig) hur gör jag bäst för att komma ikapp kastruller.se domänen? Jag äger själva webshoppen och dess innehåll men inte domännamnet som sagt. Så om jag vill så kan jag lägga länkar (till kastruller.com) lite varstans om jag vill det kan ingen hindra mig. Men det kanske inte är så bra? Jag vet som sagt inte vad jag ska göra så kom gärna med tips och förslag.
    Bra Urban!
    Och det finns inga möjligheter för dig att övertala dem så att de gör en överlåtelse till dig? Mot en mindre summa? Det hade varit kanon!

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tja du gelki, om inte Alfons74 lyckats att övertyga dem, trots att han arbetet tillsammans med dem på något sätt. Är nog mina möjligheter begränsade även om jag är säljare från grunden. Men om webbshopen säljer bra bör det gynna företaget och om det inte ligger annat bakom som agenturförändring eller annat så verkar företagets agerande lite märkligt.

  5. #5
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Tja du gelki, om inte Alfons74 lyckats att övertyga dem, trots att han arbetet tillsammans med dem på något sätt. Är nog mina möjligheter begränsade även om jag är säljare från grunden. Men om webbshopen säljer bra bör det gynna företaget och om det inte ligger annat bakom som agenturförändring eller annat så verkar företagets agerande lite märkligt.
    Oj, jag menar inte att du Urban ska hehe övertala dem. hehe. Det skulle vara allt för märkligt. JAg tänkte snarare på att Alfons74 borde lägga fokus på det. Om det änså ska lägga ner så kan ju kastruller.se göra en överlåtelse, om inte frivilligt så kanske mot en viss betalning. Men det är ju klart. Man vet ju inte historiken eller hur deras förhållanden är. Sorry för att jag varit otydlig.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    :-) Var nog jag som var lite trött när jag svarade, så inte du som var otydlig.

  7. #7
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    :-) Var nog jag som var lite trött när jag svarade, så inte du som var otydlig.
    Det är lugnt. Hehe 23.04 är helt förlåtligt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 16:28
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 10:14
  3. Förlora trust vid byte av domännamn
    Av MiniAnton i forum Domänen
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 08:41
  4. Byte av domännamn - Påverkan?
    Av Joakim i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 15:34
  5. Byte länkar
    Av klein i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 16:49